/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%AA%20%D7%92%D7%A4%D7%92.jpg
 
פרשת נח תשפ"ב 
הדלקת נרות: 17:36  
צאת השבת: 18:41
ניוזלטר מס' 250
מהי ברית של אהבה? | הרב אלי קפלן
"וַיְהִי אַבְרָם בֶּן תִּשְׁעִים שָׁנָה וְתֵשַׁע שָׁנִים וַיֵּרָא ה' אֶל אַבְרָם וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים. וְאֶתְּנָה בְרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וְאַרְבֶּה אוֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד." (בראשית יז, א–ב)
מסביר רש"י: ואתנה בריתי. בְּרִית שֶׁל אַהֲבָה וּבְרִית הָאָרֶץ לְהוֹרִישָׁהּ לְךָ עַל יְדֵי מִצְוָה זוֹ:
"וַיִּפֹּל אַבְרָם עַל פָּנָיו וַיְדַבֵּר אִתּוֹ אֱלֹהִים לֵאמֹר. אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ וְהָיִיתָ לְאַב הֲמוֹן גּוֹיִם. וְלֹא יִקָּרֵא עוֹד אֶת שִׁמְךָ אַבְרָם וְהָיָה שִׁמְךָ אַבְרָהָם כִּי אַב הֲמוֹן גּוֹיִם נְתַתִּיךָ. וְהִפְרֵתִי אֹתְךָ בִּמְאֹד מְאֹד וּנְתַתִּיךָ לְגוֹיִם וּמְלָכִים מִמְּךָ יֵצֵאוּ. וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם לִבְרִית עוֹלָם לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ." (שם, ג–ז)
מסביר רש"י: והקמתי את בריתי. וּמַה הִיא הַבְּרִית? לִהְיוֹת לְךָ לֵאלֹהִים.
"וְנָתַתִּי לְךָ וּלְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ אֵת אֶרֶץ מְגֻרֶיךָ אֵת כָּל אֶרֶץ כְּנַעַן לַאֲחֻזַּת עוֹלָם וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים." (שם, ח)
רש"י: לאחזת עולם. וְשָׁם אֶהְיֶה לָכֶם לֵאלֹהִים, אֲבָל הַדָּר בְּחוּצָה לָאָרֶץ דּוֹמֶה כְמִי שֶׁאֵין לוֹ אֱלוֹהַּ:
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל אַבְרָהָם וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ לְדֹרֹתָם." (שם, ט)
רש"י: ואתה. וָי"ו זוֹ מוֹסִיף עַל עִנְיָן רִאשׁוֹן, אֲנִי הִנֵּה בְרִיתִי אִתָּךְ, וְאַתָּה הֱוֵי זָהִיר לְשָׁמְרוֹ, וּמַה הִיא שְׁמִירָתוֹ? זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ הִמּוֹל לָכֶם וְגוֹ':
"זֹאת בְּרִיתִי אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּ בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם וּבֵין זַרְעֲךָ אַחֲרֶיךָ הִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר. וּנְמַלְתֶּם אֵת בְּשַׂר עָרְלַתְכֶם וְהָיָה לְאוֹת בְּרִית בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם." (שם, י–יא)
"וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד. וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אֶל הָאֱלֹהִים לוּ יִשְׁמָעֵאל יִחְיֶה לְפָנֶיךָ.
וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֲבָל שָׂרָה אִשְׁתְּךָ יֹלֶדֶת לְךָ בֵּן וְקָרָאתָ אֶת שְׁמוֹ יִצְחָק וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ לִבְרִית עוֹלָם לְזַרְעוֹ אַחֲרָיו." (שם, יז–יט)
רש"י: והקימתי את בריתי אתו. לָמָּה נֶאֱמַר, כְּבָר כְּתִיב וְאַתָּה אֶת בְּרִיתִי תִשְׁמֹר אַתָּה וְזַרְעֲךָ וְגוֹ'? אֶלָּא לְפִי שֶׁאוֹמֵר וַהֲקִמוֹתִי וְגוֹ', יָכוֹל בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל וּבְנֵי קְטוּרָה בִּכְלַל הַקִּיּוּם, תַּ"לֹ וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתּוֹ – וְלֹא עִם אֲחֵרִים: ואת בריתי אקים את יצחק. לָמָּה נֶאֱמַר? אֶלָּא לִמֵּד שֶׁהָיָה קָדוֹשׁ מִבֶּטֶן. דָּ"אַ אָמַר רַ' אַבָּא, מִכָּאן לָמַד קַ"וָ בֶּן הַגְּבִירָה מִבֶּן הָאָמָה; כְּתִיב הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ, זֶה יִשְׁמָעֵאל, וְקַ"וָ וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק:
"וּלְיִשְׁמָעֵאל שְׁמַעְתִּיךָ הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ בִּמְאֹד מְאֹד שְׁנֵים עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל.
וְאֶת בְּרִיתִי אָקִים אֶת יִצְחָק אֲשֶׁר תֵּלֵד לְךָ שָׂרָה לַמּוֹעֵד הַזֶּה בַּשָּׁנָה הָאַחֶרֶת." (שם, כ–כא)
רש"י: ואת בריתי. בְּרִית הַמִּילָה תְּהֵא מְסוּרָה לְזַרְעוֹ שֶׁל יִצְחָק:

מן הפסוקים שהוצגו עולה שיש כאן ברית משני הצדדים: ה' כורת ברית עם אברהם ומבטיח לו שיש ייחודיות לבניו של יצחק בכך שדווקא להם הוא יהיה לאלוקים והם יירשו את ארץ כנען ומן הצד השני, אברהם מחויב בברית המילה לבניו בגיל שמונה ימים.
רש"י נותן הסבר מיוחד לברית זו "ברית של אהבה וברית של הארץ" ובהמשך הוא מוסיף "מהי היא הברית? להיות לך לאלוקים".
מהי המשמעות של הביטוי "ברית של אהבה"? בהמשך הפסוקים ברית המילה מוגדרת "אות ברית". יש הבדל בין ברית ובין אות ברית. הברית היא התוכן, ולעומת זאת האות הוא הסימן לעצם קיומה של ברית. אות ברית חייבת להיות במקום שכולם רואים ולא במקום מוצנע. לכן ברור שברית המילה, כשמה, איננה רק אות ברית, אלא מבטאת גם את התוכן הפנימי של הברית.

מסביר הרמב"ן: "בטעם המילה ששם זכרון באבר התאוה רב המהומה והחטא, לבל ישתמשו בו רק במצוה ובמותר. ועל דרך האמת טעם "הנה בריתי אתך" כטעם "הנה אנכי עמך" "ויאמר כי אהיה עמך (שמות ג, יב) "יהי ה' אלהינו עמנו" (מלכים א ח, נז) יאמר כי הברית יהיה עמו ולכן יפרה וירבה. ואחר כך צוה שישמור אברהם הברית הזאת ותהיה המילה לאות ברית והנה האות הזה אות כשבת ולכן ידחה אותו והבן זה."
יש משמעות מיוחדת למצוות המילה בכך שהיא מעדנת את יצר המין, יצר שמניע את האנושות כולה לפרות ולרבות, ומצד שני גורם גם לחטאים ומהומה. בעולם התרבותי המודרני אנו רואים כיצד הפריצות המינית הורסת את התא במשפחתי ומסכנת את המשך קיומו של העולם. לכן ברית המילה היא הבסיס של עם ישראל והיא מבטאת את הברית שבין הקב"ה לעם ישראל, לא רק כאות, אלא כמעשה המבטא את עומק הברית ואת הבסיס הרעיוני של התורה: חיבור כוחות היצר והטבע מתוך עידון וכוונה לשם שמים.

מוסיף הכלי יקר: "ואתה את בריתי תשמור. מהו "ואתה" ומהו שחזר ואמר אתה וזרעך כך פירושו, שעיקר הצווי היה בעבור זרעו כי הם צריכין למילה חיצונית זו כדי שעל ידה יגיעו אל המילה הפנימית וטהרת הלב, אבל אתה שיש לך לב טהור כבר, לא היה צריך למילתו מצד עצמו כי אם מצד כל העולם כאמור, אבל זרעו שלאחריו צריכין אל המילה מצד עצמם. לכן אמר ואתה בוי״ו העיטוף שגם אתה תשמור בריח חיצוני זה... ואמר 'זאת ברית, אשר תשמרו ביני וביניכם' יאמר לדורות: אין תכלית המילה כי אם להביאם לידי מילת ערלת הלב דבר המסור ביני וביניכם לבד. והיה לאות ברית ביני וביניכם שזו המילה החיצונית היא אות נגלה על הברית הפנימי המסור ללב אשר ביני וביניכם. והיתה בריתי בבשרכם לברית עולם. ר״ל לברית שיכירו בו כל באי עולם. וכפל הקב״ה ענין זה כמה פעמים להורות שעיקר טעם מילה חיצונית זו היא להגיע על ידה אל טוהר הלב הפנימי."

על ידי עידון כוחות היצר נוכל להגיע להסרת ערלת הלב, כפי שאומר משה רבנו: "וּמָל ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת לְבָבְךָ וְאֶת לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ" (דברים ל, ו).
על ידי ברית המילה והסרת ערלת הלב אפשר באמת להגיע לאהבת ה' בצורה שלמה, בכל לבבך – בשני יצריך.

על פי זה נוכל להסביר את ההגדרה המיוחדת של רש"י: "ברית של אהבה וברית הארץ". כאשר יש עידון של כוחות היצר אפשר באמת לקיים את מצוות התורה בצורה שלמה בארץ ישראל, כי רק בה אפשר לממש את הרעיון של "ממלכת כהנים וגוי קדוש", המחובר אל העולם הגשמי ומגלה מתוכו את הקודש. "אות ברית קודש".

מוסיף מרן הראי"ה קוק ומסביר: "המילה באה לא רק למעט את התאוה המינית, היא באה לעדן את תאות המין, שתהיה ממולאה בעדינות עליוניות הרוח שבאהבה, המתגלה באהבת המין בתכונתה היותר עליונה. הערלה אינה נותנת לאהבה זו להתעדן, והצד הבהמי החמרי שלה גובר על הצד האידיאלי, והשכרון הבשרי מזהם את כל הנטיות הנאורות והיפות, היא אוטמת את נביעתה של תשוקת החיים ממקור הכל, ומטה אותה לצד החלקיות והפרטיות המנותקת ממקור הכל.
ואנו נכנסים לברית־קודש שעל־ידו מתגלה הצביון של המשכת החיים לדורות בתכונה הקשורה ליסוד הכל, אשר בהופעת אורו מובלעים כל החלקים בזיו הכללי של הכל ומאירים גם הפרטים בזיו אשר למקור הכללי של הכל. המילה מכינה את האפשרות לתכונת ההתעלות של האהבה המינית כפי מה שהיא מוטבעה בצורתה הרוחנית של רוממות הנפש, עד שאפילו בעת התגבורת הגופנית אינה עוזבת את אורה הרוחני. על כן יהיו נמשכים על ידה ילדי קודש פרי אהבה טהורה" (עולה ראיה א, עמ' שצז).

עולם שבו הפריצות המינית חוגגת לא רק שמביא להתבהמות, אלא הורס את ההנאה המינית העמוקה עצמה. אהבה עמוקה בין איש ואישה מתגלה מתוך שלמות שבין ההנאה הגשמית והרוחנית ולא רק עידון לשם ריסון בלבד.
זוהי גם מהות החיבור והאהבה שבין הקב"ה לעם ישראל, כפי שהסביר רש"י ואמר: "ברית של אהבה".

 
 
קָצָר לשבת עם הרב אסף כהן
הרב אסף כהן ממשיך עם הסרטונים הקצרים, דרשה בת שלוש דקות לפרשת השבוע. והפעם: לך לך – על היציאה מאזור הנוחות.
מוזמנות ומוזמנים לצפות.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%90%D7%A1%D7%A3%20%D7%9C%D7%9A%D7%9C%D7%9A.png
 
לבבות: מוקד ייעוץ חינוכי
ארגון "לבבות", הפועל במעלה אדומים, הוקם במטרה לסייע להורים להתמודד עם האתגרים החינוכיים שמציב בפניהם גיל ההתבגרות של ילדיהם. גיל ההתבגרות בכלל וימים מיוחדים אלו בפרט עלולים לייצר אתגרים במסגרת המשפחתית, והארגון מנסה להעניק כלים להתמודדות חיובית.
מוזמנים להתקשר להתייעצות: 052-8308084
 
גיליון זה, המאתיים וחמישים במספרו, מבטא את העשייה המתמשכת והרציפה שלנו בבית מורשת.
מטרתו של עלון דיגיטלי זה הוא להביא לפני הציבור את העשייה המגוונת של העמותה בתחומי החינוך, האחריות החברתית ומורשת ישראל. כל מי שעוקב יכול לראות את ההתפתחות בכל תחומי הפעילות שלנו במהלך השנים. בבחינת "לך לך", אנו מקווים שאכן מקויים בנו: "ונברכו בך כל משפחות האדמה".
דברי התורה המובאים בו משקפים אף הם את העולם הרוחני שממנו אנו יונקים בעשייה היום־יומית שלנו.
זו הזדמנות טובה להודות לכל העוסקים המלאכה. במיוחד לרן חורי, המקפיד ומתמיד להוציא את העלון מדי ערב שבת בשבתו.

ואתם, קוראים יקרים, אם יש לכם רעיונות איך לחדש ולגוון את העלון בפרט ואת העשייה בכלל שאתם מוזמנים לפנות אלינו בכל דרך אפשרית.
שבת שלום,
הרב אלי קפלן

הרשמה לתכנית "מאושרים בניצנים"
מוזמנים לרשום את ילדיכם שטרם הצטרפו לתכנית הצהרונים בבתי הספר הממ"ד בעיר. 


זו השנה החמישית שבה אנו מובילים בעיר בבתי הספר הממ"ד את תכניות הצהריים שאנחנו מפעילים מטעם משרד החינוך – תכנית "מאושרים בניצנים". השנה ניתן דגש מיוחד על הפן הרגשי־חברתי, שהיה כל כך חסר בשנת הקורונה.
פרטים מלאים תוכלו לקרוא בהרחבה בקישור הזה.

שי מיוחד לכל הנרשמים לתכנית.
/Pulseem/ClientImages/11215///23d1d8fd-8bde-4c10-928e-140878fce18e.jpeg
הרב אסף כהן, מנהל "בית מורשת", בשיעור פרשת שבוע בצהרון "שדי חמד"

התכנית פועלת במשך 9 שעות שבועיות, ובמסגרתה מתקיימים חוגי העשרה, סיוע לימודי והכנת שיעורי בית ופעילות חברתית מגוונת. התכנית נבנתה יחד עם הצוות הפדגוגי בבתי הספר בהובלת המנהלים והמנהלות.
גם השנה מוביל את התכניות בבתי הספר צוות איכותי, מנוסה ומסור.

התכנית פועלת בכל יום משעת סיום הלימודים ועד השעה 16:00, כולל יום שלישי, שבו מסתיימים הלימודים ב־12:35.
בבתי הספר מעלה התורה בנים ובנות פועלת התכנית עד השעה 16:30.

/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%90%D7%95%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%94%20%D7%91%D7%A6%D7%94%D7%A8%D7%95%D7%9F.jpg
בנות אולפנת צביה מעלה אדומים מתנדבות בצהרונים שלנו בקביעות. במסגרת התנדבות מעבירות הבנות לילדי הצהרונים מערך שיעורים מובנה בנושא זהות יהודית ומעשירות את עולמם. עוד חוויה אחת מני רבות בצהרוני "ניצנים".
/Pulseem/ClientImages/11215///9c295bf9d3f14a578b84e53322c6beb8.jpg
במסגרת הפעילות בצהרונים ובהתאם לרוח הימים האלו (תרתי משמע...), אנו לומדים בימים אלו בצהרונים על "מבשרי הסתיו". אלרואי, תלמיד ממ"ד "שדי חמד", למד על מבשרי הסתיו, הציפורים והפרחים ושיתף את שאר החברים.
לימודיית "כנפי רוח" חוזרת לפעילות
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%9C%D7%99%D7%9E%D7%95%D7%93%D7%99%D7%99%D7%94%20%D7%A4%D7%95%D7%AA%D7%97%D7%99%D7%9D.jpg
בחלוף החגים, שָׁבָה לימודיית "כנפי רוח" ע"ש סגן שיר חג'אג' ונפתחה. אנחנו ממשיכים את הפעילות הקבועה עם הילדים, פעילות שכוללת תגבור לימודי בסיוע מתנדבים, חיזוק רגשי וחברתי ומעטפת הוליסטית של קשרים עם המשפחות ובתי הספר.
אנחנו שמחים וגאים במיזם המיוחד הזה, בהצלחות ובתהליכים הגלויים והסמויים שמתרחשים בו בכל יום פעילות, מודים למתנדבים, לתומכים ולשותפים וכמובן לילדים – שיש להם ללא ספק "כנפי רוח".
עוד סיפורים בשבוע הקרוב...
ערב הורים במכינת איתן
השבוע התקיים במכינת איתן שלנו ערב הורים. הורי החניכים מכל רחבי הארץ הגיעו אל המכינה להתרשמות והיכרות. התקיים סיור בהדרכת החניכים, כדרכה של המכינה המעודדת עצמאות ויצירתיות, לימוד משותף של ההורים והחניכים והיכרות עם דרכה המיוחדת של המכינה.
ממשיכים בגאון את שנת הפעילות.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A2%D7%A8%D7%91%20%D7%94%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%91%D7%9E%D7%92%D7%99%D7%A0%D7%94.png
משפ"שחה שלנו: לך לך
ממשיכים – פרשת לך לך עם המשפ"שחה שלנו. רעיונות לשיח משפחתי על הפרשה. כדאי להדפיס ולדון בשולחן השבת.

והפעם: על מנהג טוב של אברהם אבינו, על היפרדות והשלמה.

אל המשפ"שחה מצטרף פרויקט חדש: משנה מאושרת. לימוד משניות בשיטת השאלות שבה אנחנו משתמשים במשפ"שחה, גם לדיון סביב שולחן השבת.

נמשיך לנסות ולהעשיר את בתיכם ומשפחותיכם בכל השנה כולה.

מוזמנים להתנסות בפעילות ולהצטרף אלינו.
נשמח לשמוע מכם על החוויה.
לחיצה על התמונות תוביל אתכם לדף נפרד, זמין להדפסה.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%9C%D7%9A%20%D7%9C%D7%9A%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%91.jpg


הדף השלישי בפרויקט "משנה מאושרת" – לימוד משפחתי של המשנה השלישית במסכת אבות, על עבדים המשמשים את הרב>>>
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A4%D7%A8%D7%A7%D7%99%20%D7%90%D7%91%D7%95%D7%AA%20%D7%92.jpg
 
עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.
 
בית מורשת העוגב 1 מעלה אדומים
טלפון: 02-5905568 | פקס: 02-5900568 | וואטסאפ: 058-5905568
Preview Campaign