מה במידעון הפעם? הפעם מופיעות כאן 3 כתבות על מתנדבים מאד מיוחדים: ציירת כמעט עיוורת, המפליאה בציוריה ★ מתנדב בעל עבר עשיר מאד בתחום המינהל הרפואי גם בצבא וגם באזרחי, שפיתח מגמת ביו רפואה מפוארת בגדרה ★ ומתנדב המלמד באופן קבוע את משחק השחמט לתלמידים, בתוספת מאמר על חשיבות משחק השחמט לתלמידים ★ אנו מעניקים כאן כבוד לרכזת הפורשת של קריית אונו, חבצלת פלד, ומקדמים בברכה את יהודה חורב, הרכז החדש כאן בכתבה הראשונה במידעון ★ ועוד נמצא מעט ניחוח תל אביבי במוזיאון לתולדות העיר העברית הראשונה, השוכן בבניין העירייה הראשון שניבנה ב 1925 ★ וכן את מדורו הקבוע של אילן עם החידות המתמטיות, כשהפעם אפשר להגיע לפיתרון בכמה דרכים. נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
|
|
?מה צריך בסך הכל מתנדב רכזת פורשת ורכז נכנס – פגישה עם חבצלת פלד ויהודה חורב מקריית אונו / רחלי פוקס משקובסקי |
|
|
כשנכנסה חבצלת לתפקיד, היא מספרת, לא הכירה את העמותה. היא ראתה לפניה שתי מטרות: הגדלת מספר המתנדבים ("היו רשומים אז 31, אבל בפועל היו 11...") ויצירת קשר עם הרשות המקומית. מה שהתברר לה די מהר הוא, שיש צורך לפני הכל בשימור המתנדבים. כיצד עושים זאת? "על ידי תחזוק קשר מתמיד עם כל אחד, ועל ידי יצירת קשר קבוע עם בתי הספר. רציתי דלת פתוחה לבתי הספר. ראיתי במשך הזמן זיקה בין התנהגות ביה"ס (מפגשים משותפים, ציון פעילותם של המתנדבים בעיתון ביה"ס ועוד) לבין מספר החברים שרוצים להמשיך להתנדב במקום.".... ..כאמור, בימים אלה יהודה חורב מחליף את חבצלת בתפקיד. "כל חיי אני בעולם של חינוך, הדרכה, וניהול", הוא מספר. יהודה הוא גמלאי של התעשייה האווירית. במשך שלושים שנה ניהל את ביה"ס התיכון אורט תעשייה אווירית. "אני אוהב לעבוד עם אנשים. אני מגלה שניהול קבוצת מתנדבים בחינוך אינו דומה לניהול בית ספר. בתפקיד הזה אני צריך ללכת על קצות האצבעות... המתנדבים גם מפוזרים במספר רב של בתי ספר, והקשר היומיומי שלהם הוא עם אנשי הקשר של "ידיד לחינוך" באותם מוסדות... נושא החינוך "זורם בעורקיו" כדבריו. הוא מאמין בכל ליבו, שאפשר להוביל כל תלמיד להישגים. לכתבה המלאה |
| | |
|
רות יצחק, ציירת לקויית ראייה ומתנדבת 'ידיד לחינוך': "משחר ילדותי אני בהודייה על היש ועל האין שבחיי, למרות שמעולם לא ראיתי כאחד האדם" מאת: אילנה סלומון |
|
|
| איך את מצליחה לצייר למרות הקושי בראייתך, שאלתי. "למדתי להשתמש בשרידי הראייה שלי", השיבה, "כדי לחוות את יפי הבריאה באמצעות מגע, אור, צל, צבע, רגש, אנרגיה והקשבה לאינטואיציה, וכך אני מעניקה בטוי יצירתי לעולמי הפנימי". האם תוכלי להדגים את דברייך בעזרת אחד מציורייך? "בוודאי", היא אומרת. "את הציור שבחרתי לקרוא לו 'התעוררות' והוא מוצג כאן, ציירתי בעקבות האבל על אחי ניסים ז"ל, ובשל הכאב שלנו כעם לאחר אירועי השבעה באוקטובר. מצאתי נחמה ביכולתי לבטא את תחושותיי באמצעות היצור האלמותי והנצחי כמו 'עוף החול', כשהוא עולה מתוך הקרטון הארעי והמתפורר, ובכך מדגיש את עוצמתם הרבה של החיים אל מול דברים זמניים ומתכלים". הציור נבחר להיות מוצג בכנסת ישראל בכנס העונה לשם "מאירים את הדרך", שהתקיים לקראת יום העיוור ולבעלי לקות ראייה. רות, המתנדבת שלוש שנים ברציפות בכיתת החינוך המיוחד בבית הספר "אמירים" שבבאר יעקב, נהנית מתלמידיה ומעשייתה החינוכית למענם. התלמידים וסגל המורים בבית הספר נהנים כמובן גם הם. |
|
|
מגמת ביו רפואה בתיכון "רות דרכא" שבגדרה - על עשייתו של שלמה עמיר, מתנדב מסוג חדש עם רקורד בתחום / זאביק שני |
|
|
במסגרת שירותו שימש שלמה בתפקידים שונים בביה"ס לרפואה צבאית, ממדריך ועד מפקד הבסיס. הוא הקים את היחידה הצבאית של בית החולים "אסותא אשדוד" שהוא מפקדה עד היום. היחידה פעלה חודשים רבים בתקופת הקורונה וחרבות ברזל. עם פרישתו מצה"ל הצטרף למכבי שרותי בריאות בתפקיד מנהל מחוז, וכיום הוא חבר במועצת קופ"ח מכבי. שלמה היה חלק מצוות ההקמה של בית החולים "אסותא אשדוד" ואף שימש כסמנכ"ל בית החולים. תלמידי המגמה שהוא מפתח רוכשים ידע בסיסי, שמועשר במסגרת סיורים מקצועיים בביה"ח "אסותא". הם מבקרים במעבדות, בחדרי-הניתוח, וצופים בניתוחים תוך שהם שומעים הרצאות בנושא שהוגדר. בין השאר צפו למשל, בניתוח להסרת גידול במעי החולה, תוך שהם מקבלים הסבר על מהלך הניתוח מרופא או אחות אחראית. בביקור אחר, שהוגדר בתחום הקרדיולוגיה, הם ביקרו במחלקות השונות הקשורות לנושא, ובסופו של יום צפו בניתוח של צינתור וניתוח להשתלת קוצב. |
|
|
| חדר ניתוח בו צפו התלמידים |
| |
|
אורי מלין מהרצליה – גמביט התנדבות השחמט ב'ידיד לחינוך' / רני רוגל |
|
|
אורי מלמד בכיתה, שמוקצית לפעילות השחמט בקבוצה של תלמידים בעלי ידע בסיסי בלבד במשחק, בהם ילדה אחת. הילדים הם מכיתות ה'-ו' בבית ספר "יוחנני" בהרצליה (ראוי לציין, כי מעט בנות בארץ ובעולם משחקות שחמט). עם ההודעה על תחילת הוראת השחמט הייתה התעניינות רבה מאוד, שהובילה לנרשמים רבים, והיה צורך לסנן מהם. אורי מביא מביתו לכל שיעור חמש מערכות שחמט לעשרה משתתפים, וגם מחשב עם מקרן, דרכו הוא מציג לתלמידים אתרי שחמט וסרטונים מיוטיוב, כולל סרטון של אלוף עולם, שתוך מספר דקות מנצח כל יריב אנושי. "הילדים אוהבים את השיעור", אומר אורי. "שחמט הוא משחק שנותן לילדים המון, מפתח אצלם את כושר החשיבה תחת לחץ זמן ומפתח יצירתיות. זה אחד המשחקים הכי מלמדים". לכתבה המלאה |
| תמונת שחמט שנוצרה על ידי AI |
|
|
סיור נוסטלגי במוזיאון העיר תל אביב, עירי, השוכן בבניין העירייה של פעם - העיר בה נולדתי והתחנכתי / ירמי לז'ה הסיור נערך ביוזמתן של ברורה וגרטה רכזות 'ידיד לחינוך' בעיר - מומלץ | ...קודם כל מתכנסים בקפה מקסים בקומת הקרקע, כולל קפה ומאפה מקסימים לא פחות. אפשר גם לעלות לגג הבניין המרווח, המשמש כמצפה על סביבות המוזיאון (אנחנו עלינו, כשברורה וגרטה משמיעות דברי ברכה, ורות בארי, מצוות ההדרכה, מעסיקה אותנו בפעילות חברתית משעשעת). בית העירייה הישן של ת"א שוכן ברח' ביאליק, כן כן, ביאליק שלנו. המשורר, שביתו, אגב, מרוחק כ-30 מ' מבית העירייה, (הזדמנות פז לשלב ביקור, ולברר מה ביקש ביאליק מהציפורה הנחמדת, ומי זו שיושבה על חלון וסורקה שערה...). ובכן, המבנה היפה, שנבנה לפני 1925 , נועד להיות מלון בשם: "סקורה", אך מאיר דיזנגוף, ראש העיר, שחיפש נואשות בניין לעירייה, חמד את הבניין הנאה, ששימש "באופן זמני" את דיזנגוף ופקידיו עד שנת 1970 , בה הועתק מקום מושבה של העירייה למעונה החדש עד היום - כיכר רבין (ככר מלכי ישראל בעבר). |
|
|
בנין העירייה הראשון בו נמצא המוזיאון |
| |
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון |
|
|
מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית או חידת הגיון. בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת". הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו. |
| חידת הכפתורים קניתי 100 כפתורים ב100 שקלים. יש כפתורים שעולים 10 שקלים כל כפתור, יש כפתורים שעולים 3 שקלים כל כפתור, ויש כפתורים שעולים 1/2 שקל כל כפתור. קניתי כפתורים משלושת הסוגים. כמה כפתורים מכל סוג קניתי ? לפתרון החידה |
|
|
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|