אם אינכם רואים מייל זה אנא לחצו כאן
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///11.jpg

לקראת ראש השנה הממשמש ובא, שמחים להציג בפניכם את גיליון ספטמבר של ניוזלטר ארגון חברות הניקיון.

בגיליון זה תמצאו עדכונים חשובים והמשך פעילויות לקידום ענף הניקיון והעוסקים בו.

השנה אנו ממשיכים להתמודד עם האתגר המרכזי של מחסור משמעותי בכוח אדם. 
מידי יום, אנו שומעים מכם על הקושי לגייס עובדים, משרות לא מאויישות, ההשלכות המשמעותיות של מציאות זו על יכולתכם להתפתח ולצמוח והמחוייבות שלכם לשמור על בריאות הציבור. 
במקביל, הארגון מקדם חדשנות בענף ומוביל בשת"פ עם המגזר הציבורי הטמעת מערכות טכנולוגיות מתקדמות לשיפור איכות ויעילות הניקיון כחלק מצוות עובדי הניקיון. 

יחד נמשיך לקדם את המקצוע, לשפר את השירותים ולבנות עתיד חדשני, יעיל, בריא ונקי יותר עבור הציבור בישראל .

כתמיד דלתנו פתוחה ואני מזמינה אתכם לפנות אלינו בכל שאלה. נשמח למעורבות, לרעיונות ולסייע בכל נושא הקשור לענף. 


נאחל לכולם, 

שנה טובה ומבורכת  

ולשובם של כל החטופים, החלמה לפצועים ולשלום כל חיילנו 🙏



https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///7.jpg

הארגון פועל למענכם בשגרה ובחירום,
אתם יכולים לסמוך עלינו !

בברכה

עו"ד ורוניקה רוזנברג
מנכ"לית


https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///4.jpg

 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///1f584bae36894e5fa14aa2fc772e1c91.png
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///45.png

היתר להעסקת עובדים זרים בענף:

אנו שמחים לעדכנכם כי בעקבות המשך המאבק מול כלל גורמי הממשל והצורך האקוטי בידיים עובדות הוגדלה משמעותית המכסה להבאת עובדים זרים בענף הניקיון.
העסקת עובדים זרים מהווה אחד הפתרונות להתמודדות עם המחסור. פתרון המאפשר לכם לשמר רציפות תפעולית, להרחיב פעילויות, לעמוד בדרישות החוק ומזמיני השירות ולשמור על בריאות הציבור. 

להלן השתלשלות העניינים במספר סוגיות :

1. הגדלת המכסה במהלך החודשים אפריל - יוני התקיימו מספר דיונים בועדת עובדים זרים בכנסת לקידום הגדלת מכסות העובדים בענפי המסחר והשירותים. כן, בדיון ועדת המנכלים הוצג הביקוש האדיר לעובדים והצורך בהגדלת המכסה. ואכן, בתחילת יוני יצא משרד הכלכלה בפרסום קול קורא שני להבאת עובדים זרים לענף המסחר והשירותים כולל הניקיון.

בחודש יולי התכנסה ועדת עובדים זרים בכנסת, בהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה, בו הוצג הביקוש הגדול בענפי המסחר והשירותים העומד על כ- 45,000 עובדים. 

בחודש אוגוסט התכנסה שוב ועדת המנכלים ונוכח הביקוש הגדול לעובדים בענפי המסחר והשירותים הוחלט להגדיל משמעותית את המכסה.

החל מיום 12.08.2025 הפיץ משרד הכלכלה למעסיקים כתבי המלצה להקצאת העובדים. 
בכתב ההמלצה חולקה ההקצאה לשתיים: 
א. הקצאה פרטית-
המעסיק ו/או נציג מטעמו מגייס ומביא העובדים. תהליך זה מאפשר גמישות וגיוס מהיר יותר. 
ב. הקצאה ביליטרלית - 
המדינה מביאה עובדים ממדינות עימן נחתם הסכם ביליטרלי. תהליך זה מובטח דרך המדינה אך מוגבל למדינות מסוימות. לכשייחתם הסכם זה לענף מסחר ושירותים, יהיה ניתן להביא עובדים זרים רק בדרך זו. 

בתקופה החלה מיום 01.09.2025-14.10.2025 ניתן להגיש בקשה לרשות האוכלוסין וההגירה באמצעות המערכת המקוונת, לשלם אגרת בקשה ולצרף את כל המסמכים הנדרשים.

לתשומת ליבכם תוקף ההמלצה יפוג ב15.10 והפעם לא ניתן יהיה להגיש בקשה או להאריך או לערער.

נוכח החגים הקרבים ומיעוט ימי העבודה במהלך חודש אוקטובר מומלץ לטפל בכך בהקדם ולהגיש הבקשה.

לנוחיותכם , רצ"ב:

 
יודגש, על מנת שנוכל להצדיק בעתיד את בקשתנו להגדלת מכסת ההיתרים בענף הניקיון ולאפשר פרסום הקצאה נוספת, המעסיקים בענף ידרשו להוכיח כי ההמלצות שניתנו אכן מיושמות בפועל ובגינן מועסקים עובדים זרים בהתאם להיתר שקיבלתם. 
כן בהקצאה עתידית ילקח בחשבון שלא לתת המלצה למעסיק שקיבל המלצה בעבר ולא מימש אותה וזאת נוכח הביקוש הגדול של כלל המעסיקים תחת מסחר ושירותים.

משרד הכלכלה והתעשייה רואה חשיבות ראשונה במתן אפשרות להביא עובדים זרים לכלל הענפים בכלל ובענף המסחר והשירותים בפרט. מתוך הבנת הדחיפות, המשרד פעל וימשיך לפעול נמרצות להרחבת המכסה שהוקצתה לענף. 

 2. הפחתת האגרות הארגון ושאר הארגונים הנוגעים בדבר ממשיכים לפעול מול משרד ושר האוצר במטרה להפחית את האגרות הגבוהות והמכבידות והעלויות הנלוות להעסקת עובדים זרים. השבוע עתיד להתקיים מפגש עם שר האוצר.
נעדכן בהתפתחויות. 

3. ניכויים משכר העובד הארגון פועל בשיתוף פעולה עם משרד העבודה להגדלת הניכויים משכר העובדים הזרים. טיוטת התקנות להגדלת הניכויים תועבר לאישור שר העבודה ווועדת העבודה בכנסת. 
נעדכן בהתפתחויות. 

4. שיפור תנאי ההעסקה והפיקוח הארגון פועל בשיתוף פעולה עם גורמי ממשל ליצירת מנגנוני פיקוח נאותים, כדי להבטיח תנאי העסקה הוגנים לעובדים ולמניעת ניצול.

5. הארגון ימשיך הדיאלוג עם ועדת המנכ"לים וגורמי הממשל להגדלת ההקצאה העתידית בענפי המסחר והשירותים.

חברים יקרים, המאבק יסתיים רק כאשר כולנו נשלים את מכסת העובדים החסרה. כוחנו באחדותנו, ונמשיך לפעול להשגת המטרות וקידום הענף וכל העוסקים בו. אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות בכלל הנושאים להגדלת המכסה בעתיד וליצירת פתרונות ברי קיימא נוספים לענף.
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///1.jpg
 

מודל הפעלה חדש בסוכנות לעסקים קטנים ובינונים
במשרד הכלכלה

במחצית חודש אוגוסט התקיים במשרד הכלכלה מפגש שולחנות עגולים עם נציגי ענפי התעשייה, המסחר והשירותים כולל ענף הניקיון, השלטון המקומי, המגזר השלישי, הקהילה העסקית ואנשי מקצוע מהשטח במטרה לגבש מודל הפעלה חדש לסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים. 

הסוכנות מציבה לעצמה מספר יעדים מרכזיים: 
1. חיזוק שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות והטמעת שירותים מותאמים לצורכי הקהילה העסקית המקומית. 
2. שילוב משמעותי של עצמאים ובעלי עסקים קטנים בתהליך קבלת ההחלטות ובבניית שירותי הצמיחה. 
3. הרחבת שיתופי פעולה עם המגזר השלישי ועם גופים פילנתרופיים, לטובת העצמת הכלים והשירותים המוצעים. 
4. התבססות על נותני שטח ותובנות מהקהילה העסקית, כדי לייצר שירות רלוונטי, עדכני ומבוסס צרכים אמיתיים. 

רצ"ב סקר רחב לעסקים שיסייע להשלים את תמונת המצב ולאסוף קולות נוספים מהשטח. 

קישור לסקר-  http://bit.ly/47DwmtK

התובנות מהמפגש ומהסקר ישולבו לכדי מסקנות ברורות, אשר יניחו את התשתית למודל ההפעלה החדש שצפוי להתפרסם עד סוף השנה. מודל זה יעמוד בליבת המדיניות הממשלתית לעשור הקרוב ויהווה בסיס לחיזוק, פיתוח וצמיחה של עסקים קטנים ובינוניים בישראל. 

מודים לכם על שת"פ במילוי הסקר.

נעדכן בהתפתחויות. 
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///538619406_1881344072433014_2020561929374532324_n.jpg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///540981171_24466998366297362_8981189704641858726_n.jpg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///3c4cbcd1e46b47539e43334f59f4362d.jpg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///%D7%99%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%941.png
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///%D7%A4%D7%99%D7%A0%D7%94%20%D7%9E%D7%A9%D7%A4%D7%98%D7%99%D7%AA%20(002).png

נוהל רשות האוכלוסין לעניין "תיחום גיאוגרפי ועיסוק ברשיונות של מבקשי מקלט ומסתננים"

בהמשך לערעור שהגיש "קו לעובד" ותגובות הצדדים, החליט בית המשפט שהנוהל לא ייכנס לתוקף והדיון בערעור יידחה לתחילת דצמבר. 

נעדכן בהתפתחויות.

 


עדכוני פסיקה 


להלן מספר עדכוני פסקה רלוונטים גם בענף הניקיון:

עע (ארצי) 41179-01-24 ד"ר מרק פרידמן בע"מ - רויטל אלקנר חוקיות הצבת מצלמות במקום העבודה

פסק דין זה של בית הדין הארצי לעבודה, מהווה נדבך נוסף להתמודדות בית הדין הארצי בכל הקשור לזכות העובדים לפרטיות, לצד הפררוגטיבה הניהולית של המעסיק. בהליך זה נבחנו ההליכים הנדרשים לצורך הצבת מצלמות במקום העבודה ונקבעו הכללים המחייבים בהקשר זה. פסק הדין עוסק בעובדת אשר התפטרה לאחר שהוצבו מצלמות אשר כוונו לעמדת עבודתה ופגעו לטענתה בפרטיותה, ללא יידוע מוקדם. בית הדין הארצי קבע כי הצבת מצלמות פוגעת בפרטיות, אך לא תמיד מהווה הרעה מוחשית בתנאי עבודה. נקבע, כי כאשר ההצבה נעשית מטעמים בלתי לגיטימיים – הדבר עשוי לזכות את העובד בהתפטרות בדין מפוטר ואף בסעדים נוספים. במקרה דנן נקבע, כי הצבת המצלמות נעשתה מטעמים לגיטמיים, ברם נוכח היקף הפגיעה בעובדת אשר עמדת עבודתה צולמה באופן ספציפי ובשים לב לוויתקה בעבודה, הרי שנדרשה הסכמתה המפורשת להצבת המצלמות. אשר על כן, ובהיעדר הסכמת העובדת נקבע כי הצבת המצלמות היוותה משום הרעה בתנאי עבודת העובדת.

סעש (ת"א) 58217-06-22 אלבז גלית - אורית שירותים פיננסיים בע"מ - זכות המעסיק להשיג על אותנטיות אישור מחלה

פסק דין תקדימי, אשר עוסק בשאלת תקפותה של תעודת מחלה אשר הוצאה על-ידי קופת החולים, בנסיבות אשר עוררו חשד ממשי להיותה תעודה כוזבת. במקרה זה, עובדת טלמרקטינג התפטרה מעבודתה לאחר שסירבה להתייצב לשימוע בטענה למחלה. מבדיקה שערך המעסיק עלה, כי בהיות העובדת ב"חופשת מחלה" הועסקה היא בחברה מתחרה והסתירה זאת מהמעסיקה. בית הדין קבע כי העובדת פעלה בחוסר תום לב והפרה את חובת האמון, ופסק לטובת החברה פיצוי בגין כך. כן נקבע, כי במקרים חריגים ניתן לדרוש מהעובד בדיקה רפואית מטעם המעסיק, גם כאשר יש אישור המחלה הינו מאת קופת חולים. פסק הדין מהווה חידוש בפירוש תקנות דמי מחלה ומרחיב את סמכות המעסיק במקרים של חשש לאי-מהימנות האישור.

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///%D7%9B%D7%95%D7%AA%D7%A8%D7%AA%20%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%A0%D7%95%D7%AA%20%D7%91%D7%A2%D7%A0%D7%A3%20%D7%94%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%95%D7%9F.jpg

חדשנות בניקיון מגיעה למגזר הציבורי ! 

גאים לשתף בהישג משמעותי נוסף של הארגון.

השילוב בין הבשלת טכנולוגיות וכניסת פתרונות רובוטים ואחרים בעולם הניקיון לצד קשיי הגיוס והמחסור החמור בכוח אדם בענף הובילו לשולחן עגול שיזם והוביל הארגון בחודש אפריל.

בשולחן העגול השתתפו נציגים: 
מרשות החדשנות, 
מחטיבת השכר החשב הכללי במשרד האוצר,
מהמרכז לשלטון מקומי,
ממשרד הכלכלה והתעשייה,
מהמשרד לאיכות הסביבה,
בכירי הענף,
ספקים ויבואנים. 

בעקבות מפגש זה במהלך חודש יולי פרסמו  זירת האתגרים וחטיבת השכר החשב הכללי במשרד האוצר פיילוט למשרדי ממשלה נבחרים להטמעת פתרונות טכנולוגים במסגרתם יוענק לכל ספק מ-6 הספקים שיבחרו סך של 20 אש"ח עבור ההתנסות בתקופת הפיילוט. במחצית חודש ספטמבר יפורסמו הספקים שזכו ובמהלך חודש נובמבר יצא הפיילוט לדרך. 

נעדכן בהתפתחויות.

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///img-20250702-wa0150.jpg
 

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///spetz%20(002).png

מהן זכויות עובד ניקיון במקרה של חילופי מעסיקים באתר השירות?

סוגיית חילופי מעסיקים, הינו נושא אשר זכה להתייחסות רחבת היקף בפסיקה של בתי הדין לעבודה, ובאה לידי ביטוי במספר הוראות דין רלבנטיות כולל תיקון לחוק פיצויי פיטורין, ולהוראות ההסכם הקיבוצי בענף הניקיון.

בהתאם לסעיף 33 להסכם הקיבוצי בענף הניקיון, במקרה של חילופי קבלנים באותו מקום עבודה, יכולים עובדי הניקיון לבחור בכל אחת משתי האפשרויות הבאות:

להודיע לחברת הניקיון הנוכחית על רצונם להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה תחת החברה החדשה.

להודיע לחברת הניקיון הנוכחית על רצונם להפסיק את עבודתם מבלי להמשיך לעבוד אצל החברה החדשה.

בשני המקרים הנ"ל הם יהיו זכאים לפיצויי פיטורים מהחברה הנוכחית, אם השלימו שנת עבודה אחת לפחות.

העובדים זכאים לפיצויי פיטורים גם אם החברה הנוכחית הציעה להם מקום עבודה חלופי והם סירבו להצעתו, וגם אם המשיכו לעבוד באותו מקום עבודה תחת החברה החדשה.

אם בחרו העובדים להמשיך לעבוד אצל החברה הנוכחית במקום עבודה אחר, הם לא יהיו זכאים לפיצויי פיטורים בעת המעבר או בעת חילופי קבלני הניקיון במקום העבודה.

בהקשר זה חשוב לזכור כי ממילא עובדי ניקיון זכאים להפרשה בשיעור 8.33% בגין פיצויי פיטורין, מיום העבודה הראשון (מאז שנת 2013 לפחות), כך שההשפעה הכלכלית בנושא איננה מהותית.

מעבר לכך, עובדי ניקיון אשר ממשיכים לעבוד באותו מקום העבודה, נהנים מרצף זכויות מבחינת הוותק לצורך צבירת חופשה, הבראה, וכן רציפות בכל הקשור לתנאים הסוציאליים.
חשוב לזכור כי בהתאם להוראות החוק להגברת האכיפה גם מזמין השירות (ולא רק חברת הניקיון) נושא באחריות להבטחת זכויות העובד.

מה השפעת הרפורמה בתחבורה ציבורית על תעריפי הנסיעות לעובדים?

ביום 25.4.2025 נכנסה לתוקפה הפעימה השנייה של רפורמת "צדק תחבורתי", שהונהגה ע"י משרד התחבורה.
הרפורמה כללה שורה של הטבות והקלות עם אוכלוסיות מסוימות בכל הקשור לתעריפי התחבורה הציבורית (למשל פטור לגמלאים, חיילים משוחררים, והנחות לאוכלוסיות המתגוררות בפריפריה ובמקומות מוחלשים).

לרפורמה זו השפעה מהותית גם על מקומות העבודה שכן תעריפי הנסיעות לעובדים מהווים את הבסיס לחישוב החזר הוצאות הנסיעה למקום העבודה וממנו.

ההשפעה נגזרת מעלות הנסיעה בפועל בתחבורה ציבורית למקום העבודה וחזרה, בהתאם לתעריף הזול ביותר בתחבורה ציבורית, ועד לתקרה היומית ע"פ ההסכם הקיבוצי הכלל משקי בעניין (23.6 ₪ ליום עבודה, כיום).

לפיכך מאז כניסת הרפורמה לתוקף מעסיקים נאלצים לבדוק מחדש את מדיניות ההחזרים ולהתאים אותה למציאות התעריפים החדשה. 

נושא זה משמעותי מאוד עבור חברות הניקיון שכן בהתאם לתקנות "ערך שעה", רכיב החזר הוצאות נסיעה הוגדר כרכיב תלוי אירוע מזכה, לגביו נדרשת התחשבנות רבעונית אל מול מזמיני השירותים.

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///%D7%90%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%9D.png
https://www.pulseem.com/Pulseem/ClientImages/12023/85ddb22bd0db41fd81034dbb10b37c96.gif
 
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///unknown-4.jpeg

מנכל"י החברות בארגון מוזמנים להמשיך לקחת חלק בישיבות ההנהלה ולהרים כוסית בחגים בהתאם למועדים הבאים ובכפוף לשינויים:


ביום 10.9.25 בשעה 16:30 הרמת כוסית לראש השנה.

ביום 25.11.25 בשעה 17:00

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///communication.png
הארגון על המפה בתקשורת וברשתות החברתיות
 
המנכ"לית בוועדת "עובדים זרים" בכנסת בנושא "הבאת עובדים זרים בענף הניקיון" - קישור

כתבה בישראל היום "שילוב רובוטי ניקיון אוטונומיים לענף וכיצד יכולים לשפר את איכות הניקיון ולייעל תהליכים" -  https://www.israelhayom.co.il/tech/article/17728622
המנכ"לית בוועדת הכספים בכנסת בנושא גיבוש מתווה הפיצויים בתקופת מבצע עם כלביא -  קישור

היו"ר והמנכ"לית בוועדת עובדים זרים בכנסת בנושא "סטטוס הבאת עובדים בענפי המסחר והשירותים" בהשתתפות מנכ"ל משרד הכלכלה:
אבי מזרחי, יו"ר הארגון - קישור
עו"ד ורוניקה רוזנברג, מנכ"לית הארגון -  קישור

טור דעה של המנכ"לית באתר "זמן, ישראל" על חשיבות הניקיון בבתי הספר לרגל פתיחת שנת הלימודים - https://www.zman.co.il/619698/


https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///75e6bb49da934c1bb2648fe80b0e6250.png
ברכות לחברות החדשות שהצטרפו כחברות לארגון !
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/12023///%D7%9C%D7%95%D7%98%D7%A8.png
ש.י.ר.ן ובניו שירותי
ניקיון ושמירה בע"מ 
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/12023///90a156dda0114ab7874cb965a0e710ab.png
לעדכון פרטי לקוח לחץ כאן
טל: 03-5004111 |  | מייל: veronica@irguncleaning.co.il
ארגון חברות הניקיון בישראל, המרד 29, תל אביב
על מנת להדפיס ניוזלטר זה לחץ כאן
https://pulseem.co.il/Pulseem/Content/images/placeholder.png
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית מוסן מנת. להאמית קרהשק סכעיט דז מא, מנכם למטכין נשואי מנורך. קוואזי במר מודוף. אודיפו בלאסטיק מונופץ קליר, בנפת נפקט למסון בלרק - וענוף לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק.
הודעה זו נשלחה ל- על ידי zedef@irguncleaning.co.il
על מנת להסיר את עצמכם מרשימת תפוצה זו לחצו כאן
Preview Campaign