חג חנוכה שמח לכולם. לכבוד החג הבאנו לפניכם צילום יפה של חנוכיות בירושלים, הניצבות בפתח הבתים, למען יראו כולם את נס חנוכה, שארע לנו על פי המסורת בתקופת החשמונאים ★ בנושא האור, תוכלו גם לקרוא את כתבתו של ירמי על אור וחושך בציוריו של צייר הרנסנס קראווג'ו, כשהדמויות מובלטות על יד האור ★ גם החידה החודשית של אילן מתייחסת לחג. הפעם מככבים שם מעות של חנוכה ★ שתי כתבות במידעון עוסקות בפרוייקטים חשובים של העמותה, האחת מביאה תוצאות מחקר ביניים בראשותה של דר' עירית דיאמנט, הבודק באיזה אופן תרמה מעורבות המתנדבים שלנו לאוכלוסיות המפונות במלחמה, והשנייה מספרת על נושא הקהילתיות המקודם כעת בעמותה ★ שתי כתבות עוסקות כדרכנו בשניים מתוך המתנדבים שלנו, האחד מגבעתיים והשנייה מחולון ★ ספור יפה על מתנדב מבאר שבע ורכזת מתנדבים מטעם בית הספר, המלווים תלמידת כתה ו' בתהליך יצירת פוסטר שזכה במקום ראשון בתחרות ארצית ויישלח לתחרות בינלאומית בארה"ב, מביא פאן נוסף לפעילות המתנדבים שלנו.
נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
|
|
צריך שכל איש ידע ויבין, שבתוך תוכו דולק נר, ואין נרו שלו כנר חברו,
ואין איש שאין לו נר.
וצריך שכל איש ידע ויבין,
שעליו לעמול ולגלות את אור הנר
ברבים, להדליקו לאבוקה גדולה,
ולהאיר את העולם כולו. הראי"ה קוק
|
| |
|
התמונה צולמה במקור ברוך בירושלים. צילמה ותרמה: אושרה דיין (15.12.20) |
|
|
מחקר: יצאנו ללמוד, באיזה אופן תרמה מעורבותה של "ידיד לחינוך" לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה, לצוות החינוכי, לתלמידים, ולמתנדבים עצמם מתוך מחקר שנעשה ב'ידיד לחינוך' - תקציר ביניים בהובלתה של דר' עירית דיאמנט. צוות המחקר: עירית דיאמנט, שרון כץ, דבורה בר-און, ועפרה דרורי
עיבוד וכתיבה: דר' עירית דיאמנט ושרון כץ
מהספרות המקצועית למדנו, כי הרקע ממנו מגיע הילד/התלמיד, מידת ההתקשרות הבטוחה הראשונית והמשנית, אותה הוא חווה עם המבוגרים בסביבתו, עוצמת הקשיים הרגשיים שחווה בימים של שגרה, קיומו של מבוגר משמעותי, זמין, קשוב ובעל תחושת חוסן, ומצבה של הקהילה (כולל בית הספר) ישפיעו על יכולתו ויכולתה לפתח חוסן, ועל יכולת ההתמודדות בימי חירום, כמו גם על הסיכוי לפתח קשיים בעתיד. נביא כאן מעט מהדברים ששמענו בשטח:
אשת צוות חינוכי: כמעט כל הילדים היו עם פיג'מה גם ב 12 בצהריים. בשבועיים הראשונים, פיג'מות מהבוקר עד הערב. גם בימים הראשונים ללימודים... ברגע שלא היו פיג'מות, הבנתי שיש התקדמות.
מתנדבת: כל המבנה חדש להם, הם במלון, חושבים שהם בחופש, אי אפשר להעלים את זה. רואים בריכה…
המתנדבות והמתנדבים הצליחו לתת מענה לפן הרגשי, והיוו אלמנט יציב בתוך המערכת, כך סייעו לא רק לתלמידים אלא גם לצוות החינוכי. ניסיון חייהם ושיקול דעתם היו ועודם מצרך נדיר של קשב, הכלה, אמפתיה, חוסן, התמדה, אחריות, יציבות וידע.
אשת צוות חינוכי: הנושא של היציבות, זו הייתה המתנה הכי גדולה שיכולה להיות לילד, משהו קבוע בתוך המערבולת הזאת. כל כך הרבה דמויות חלפו על פני הילדים האלה, ופה אתם, המתנדבים, הייתם.
לדברים במלואם |
מסע לשידרוג הקהילתיות שלנו – המתנדבים מבקשים, ו'ידיד לחינוך' חוקרת ומפתחת
"אנחנו ב'ידיד לחינוך'", אומר אורי פרג, מנכ"ל העמותה, "שואפים לשדרג עוד יותר את הקהילתיות שלנו, על מנת שכמה שיותר מתנדבים ירגישו שהם חלק מקבוצה, ושבכל ישוב תיווצר קבוצת שייכות לעמותה שלנו. הרצון הוא שהקשרים והיחסים בין חברי הקבוצה יתבססו על היכרות אישית, עזרה, ערבות הדדית ושיתוף בהצלחות ובאתגרים, ויגרמו לפרטים שבתוכה להרגשה הטובה של 'אני לא לבד'. חשוב במיוחד, שהחברים ירגישו משמעותיים ויהיו שותפים אקטיביים ובעלי השפעה לשנויים במערכת החינוך ולתפיסת הזיקנה בישראל".
'ידיד לחינוך', אומר אורי, מחפשת כל הזמן את הדרכים המעשיות לפיתוח הקהילתיות. אם יש בתוככם, המתנדבים, רעיונות מקוריים מתוך ידע או ניסיון, העשויים לתרום לעבודתה של העמותה בתחום זה, הביאו אותם לרכזי הישובים שלכם. גם זו דרך של שיתוף קהילתי.
לדברים במלואם |
|
|
לומדים ונהנים - בהשתלמות ובטיול |
| |
מדוע הוא מלמד 4 ימים שלמים בשבוע, ולמה לדעתו חשוב להיכנס לחדר המורים – על ראובן ורול מגבעתיים / רני רוגל |
|
|
|
"החלטתי להתנדב בבית ספר שמעוני בגבעתיים במסגרת 'ידיד לחינוך'. בריאיון עם רכז המתמטיקה אמרתי, שאני בא לעבוד אצלם, ולמרות שאיני מקבל משכורת, אני מחויב לעבודה"...
"לטובת המתנדבים, כדאי להיכנס לחדר המורים ולפתח קשרים עם כולם. אני מעודד את המתנדבים בבית ספר שמעוני לכך. בזכות המנהלת אנחנו נחשבים לחלק אינטגרלי מהצוות, מוזמנים לכל האירועים ומקבלים שי כמו כל המורים. אדם שיוצא לגמלאות, מאבד את המעגל החברתי של העבודה. הגישה שלי היא בניית מעגל חברתי חדש. אני מרגיש בחדר המורים כל כך טוב ונוח, מדבר חופשי כמו חברים גם עם מורים שאני כלל לא עובד איתם". |
|
|
תלמידה כותבת לראובן
"תודה רבה על השנתיים בהן עזרת לי ותמכת בי בכל רגע. על שהאמנת בי, ושלא ויתרת עלי, עד שהצלחתי להבין, שנלחמת בשבילי, ואם לא הבנתי תרגיל, היית איתי והמצאת לי סיפור כדי שאבין ואצליח. אני כל כך שמחה בשביל הצעירים שנשארים ללמוד איתך בבית הספר. כל נקודה שנוספה במבחן וכל הצלחה היא בזכותך!". ראובן אומר: "אף אחד ממכתבי ההוקרה שקיבלתי בתעשייה האווירית לא ריגש אותי כל כך".
לכתבה המלאה |
|
|
איך קשור 'ידיד לחינוך' לזכייתה של נטע לי מבאר שבע במקום הראשון עם הפוסטר שלה בתחרות ארצית על הנושא: "שלום ללא גבולות" / יפה חכמון
אבי, מתנדב 'ידיד לחינוך', שהוא גם אמן, יחד עם בת אל, רכזת מתנדבי העמותה מטעם בית הספר "רכסים" בעיר, נרתמו לסייע ולהדריך 3 תלמידות כתה ו' להשתתף בתחרות בינלאומית בנושא "שלום ללא גבולות" מטעם אירגון "ליונס ישראל", הפועל במסגרת הארגון הבינלאומי לפעילות התנדבותית-חברתית לטובת הקהילה.
נטע לי, שנבחרה בין השלוש, מספרת – "בהתחלה פחדתי, למרות שאני מציירת, מאז שהייתי ילדה קטנה. לא היה ברור לי, איך אתחיל, אבל גם התרגשתי והרעיונות התחילו לרוץ בראשי...
קיבלנו כלים חשובים מבת אל ואבי כמו, איזה סוגי עפרונות מתאימים לעבודה. עבדתי עם עפרונות וצבעי פנדה. ציירתי על בריסטול. אני מודה על הליווי המסור והצמוד של בת אל ואבי".
...ראוי לציין, כי מעבר לשעות בהן עבדו וליוו את הפרוייקט בביה"ס, בת אל ואבי, גם ניהלו תכתובת רצופה שכללה התייעצות, עדכון והסבר. מהצצה בתכתובת נחשפת דינמיקה מעוררת השראה. אציג כמה דוגמאות - "בת אל, יש להשלים את המפה בצד ימין ואת הקווים של סמל השלום..." "היי אבי, האם להוסיף עוד אדום?" אבי, ששואף לשלמות, האיר והציע. בשלב מסוים הוא חשש שאולי הגזים וכתב "כנראה שאני מנדנד יותר מדי". בת אל משיבה – "מה פתאום? אתה מייעץ לנו ומכוון. תודה רבה על הליווי המשמעותי והתהליך שעברנו יחד"...
לכתבה המלאה, ולהסבר על הפוסטר מתוך נימוקי השופטים |
|
|
משמאל: פוסטר השלום. מימין: מעמד הזכייה במקום הראשון
|
|
|
נורית בן יוסף, 23 שנים מתנדבת בביה"ס "ניצנים" בחולון / הניה קמיר
"השנה אני נתקלת ברצון עז של התלמידים להתחבק בתחילת השיעור ובסופו, ואני חשה בצורך שלהם בחום ובביטחון שהם מבקשים שנעניק להם" |
| |
אני קמה בבוקר, מתלבשת ומחדדת את הראש, איך לזכור את שמותיהם, איך להסביר טוב יותר, ואיך להיות יצירתית. כמובן שזה עדיף מללכת לקופת חולים עם עוד זקנים.
שהייתי במחיצתם עוזרת לי לשמור על רוח צעירה וגם להתמודד עם הטכנולוגיה. יחד איתם למדתי את סודות המחשב והסמרטפון. אני נחשפת למוסיקה שלהם, ובקורונה למדתי איך להעביר חומר בזום. אחרי שתרגלתי עם עמיתי להוראת המתמטיקה, יעקב, וקיבלנו ביטחון, התחלנו ללמד ילדים בזום וגם לפגוש את ביתם, את בני משפחתם וגם את חיות המחמד שלהם.
המנהל וצוות המורים מתייחסים אלינו כשווים, ונותנים לנו להרגיש שהם מעריכים מאוד את עבודתנו. לא פלא שנשארתי 23 שנים בביה"ס עם אותה מורה, רויטל, ומקווה להמשיך עוד.
לכתבה המלאה |
| |
|
ועוד על חנוכה, חג האור - על אור וחושך באמנות
הצייר שצייר לאור הנר / ירמי לז'ה
מיכלאנג'לו מריזי דה קראוואג'ו הוא צייר רנסנס, שאת רוב עבודותיו צייר כנראה לאור נרות או עששיות, בהן נהגו אנשים בתקופתו להאיר את הבית עם רדת הלילה. רוב ציוריו החשובים, המבוימים ע"י מודלים, נעשו לאור נר או עששית הגורמים לאור בהיר וצל עמוק. כמו צלם בימינו, המכוון פרוז'קטור לאובייקט הצילום שלו, כך בעצם מכוון האמן את הנרות, כדי שיאירו את מה שהוא רוצה להדגיש בצורה הטובה ביותר. קראוואג'ו מותח את החבל עד תום ומאלץ את הצופה להתבונן היטב אל תוך החשיכה בחיפוש, היכן עובר הגבול הדק בין החושך לאור.
עוד על קראוואג'ו |
|
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון
מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית או חידת הגיון. בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת".
הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו.
לפתרון החידה |
| החידה: השנה קיבלתי מעות חנוכה בצורה מוזרה: 10 שקים מלאים במטבעות זהב. כל המטבעות זהים וכל אחד שוקל 10 גרם. בכל השקים חוץ מאחד, יש מטבעות אמיתיים - אבל... יש שק אחד שבו כל המטבעות מזויפים וכל מטבע מזויף שוקל רק 9 גרם. לא ידוע כמה מטבעות יש בכל שק, לא באלו עם האמיתיים ולא בזה עם המזוייפים. המשימה: לגלות בשקילה אחת בלבד את השק שבו המטבעות המזוייפים. אם אני מצליח, כל השקים שלי! ואם לא - אז אני נשאר ללא מעות חנוכה...
חג אורים שמח! |
|
|
תיקון טעות: לצערנו, בכתבה על עדנה מור מבאר יעקב ובנה עמר שהופיעה במידעון 70, נפלה טעות בכתבה המלאה בנושא זה, המופיעה באתר 'ידיד לחינוך'. שמו של הבן, עמר, אינו שם בדוי, זהו שמו האמיתי. אנו מתנצלים על כך. |
|
|
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|