ימים אחדים לפני חג השבועות, נשמור כולנו על התקווה לימים טובים יותר. מידעון 65 מעניק שוב את האופטימיות החשובה והמוכרת הזו, הבאה לידי בטוי בסיפורים המעניינים של העוסקים במלאכה בעמותה שלנו ★ ראשית לכל, נספר על עשייתם של המתנדבים בשני תחומים חשובים: התחום הטכנולוגי קהילתי, הבא לידי בטוי בהאקטונים של העמותה מצד אחד, ומאידך, עולם ספרות הילדים, הבא כאן לידי בטוי בסדנת מתנדבי הספריות באוניברסיטת חיפה. זו השנה השלישית בה נערך ההאקטון באזור השפלה, ואנו נשמע גם איך נולד הרעיון, כיצד ומנין מגיעים המנטורים ועוד. בנושא העבודה בספריות, יש כאן כמה רעיונות נחמדים לעבודה עם ספרי הילדים ★ נקרא על מתנדבת שפוגשת תלמיד זו השנה הרביעית, כל יום חמישי בחמש, ★ ועל מנהלת איזור דרום מזוית אישית ומקצועית ★ בזמנים אלה קשה שלא להתיחס לאוכלוסיית המפונים מבתיהם. על אישה אחת כזאת, תוכלו לקרוא כאן ★ החידה המתמטית החודשית של אילן מאשקלון מעניינת רבים מכם. במידעון חידה חדשה ★ נחום נוימן כותב הפעם על נושא הביטוחים, החשוב והמעניין את כולנו.
ימים אחדים לפני חג השבועות, נשמור כולנו על התקווה לימים טובים יותר. מידעון 65 מעניק שוב את האופטימיות החשובה והמוכרת הזו, הבאה לידי בטוי בסיפורים המעניינים של העוסקים במלאכה בעמותה שלנו ★ ראשית לכל, נספר על עשייתם של המתנדבים בשני תחומים חשובים: התחום הטכנולוגי קהילתי, הבא לידי בטוי בהאקטונים של העמותה מצד אחד, ומאידך, עולם ספרות הילדים, הבא כאן לידי בטוי בסדנת מתנדבי הספריות באוניברסיטת חיפה. זו השנה השלישית בה נערך ההאקטון באזור השפלה, ואנו נשמע גם איך נולד הרעיון, כיצד ומנין מגיעים המנטורים ועוד. בנושא העבודה בספריות, יש כאן כמה רעיונות נחמדים לעבודה עם ספרי הילדים ★ נקרא על מתנדבת שפוגשת תלמיד זו השנה הרביעית, כל יום חמישי בחמש, ★ ועל מנהלת איזור דרום מזוית אישית ומקצועית ★ בזמנים אלה קשה שלא להתיחס לאוכלוסיית המפונים מבתיהם. על אישה אחת כזאת, תוכלו לקרוא כאן ★ החידה המתמטית החודשית של אילן מאשקלון מעניינת רבים מכם. במידעון חידה חדשה ★ נחום נוימן כותב הפעם על נושא הביטוחים, החשוב והמעניין את כולנו. נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com | |
"וחג שבועות תעשה לך ביכורי קציר חיטים שמות לד כב הזורעים בדמעה ברינה יקצורון" (תהילים קכו 5)
והלוואי שהדמעה בה אנו מצויים, תהפוך לרינה | | | ממנהגי חג השבועות נכתב: "נהגו לאכול דבש וחלב בחג שבועות מפני התורה שנמשלה לדבש וחלב כמו שכתוב (שיר השירים ד' יא') 'דבש וחלב תחת לשונך'".
נוסטלגייה בקלילות / חנה הופרכשהיה מתקרב חג השבועות, חיכינו כולנו לקלויצקלך של סבתא מינה. אלה היו ריבועי בצק קטנים, תפוחים ומתוקים, שהגישה בקערה גדולה ועמוקה. בצד הקערה הוצבה צלחת עמוקה של אשל (בימים טובים - שמנת). כל אחד היה שם בצלחתו כמה שרצה, ומשפר את התענוג באשל, כמה שרצה. לימים היו לנו קשיים לבטא את המילה, הלקוחה משפת היידיש, ולכן קראנו לקלויצאלך האלה, ב צ ק י ו ת . כשבקשתי לדעת איך מכינים אותן, רמזה שהסוד טמון בכך שיש בבצק מרכיב של תפוח-אדמה מבושל. איך וכמה? לא אמרה. לימים התפתחה הקולינריה בארצנו , והישראלים התחילו לבלות במסעדות וכך גם ילדיי. באחת הפעמים ראו בתפריט מאכל שנראה להם דומה לבצקיות של סבתא, ושמו ניוקי . את סודה גילינו בגוגל, אך היא התגאתה, שהיא המציאה את הניוקי. | | כל אהבותיה / רחלי פוקס משקובסקיעל דרורית אביב כהן מנהלת אזור דרום ב"ידיד לחינוך", שנה וחצי בתפקיד | | "בעבודה הזאת יש חיבור של כל אהבותי", אומרת דרורית אביב כהן, מנהלת אזור הדרום (דולב) בעמותת "ידיד לחינוך". "מגיל צעיר הייתה בי הערכה עמוקה לאנשים מבוגרים, ונושא החינוך הוא בלבי תמיד. החיבור בין ילד למבוגר הוא ממש ערך בעיני". אזור דולב כולל את היישובים באר שבע (260 מתנדבים), אשקלון (60 מתנדבים), אשדוד (170), גדרה (55, וזו השנה השנייה שמתקיימת בה קבוצת מתנדבים) ויבנה (90). דרורית מרכזת גם את התכנית "למידה בכל גיל". מטרות התכנית הן העברת תכנים שהעמותה מעוניינת לקדם (ולא רק העשרה), והעברת אותם תכנים למתנדבים בכל היישובים בארץ... היא אוהבת לרקוד. עד לאחרונה הייתה רקדנית בלהקה של המועצה האזורית, שבה רוקד גם לואיס הר, אחד החטופים שחולץ ושב לארץ. "כרגע אני עושה הפסקה עקב עומס, אבל בהמשך אשוב לרקוד" היא אומרת. בקרוב תשתתף בקורס זומבה... | | | מה עושים חפצים בסיפורי ילדים או: מה אפשר לעשות עם נעל? מתנדבי הספריות באזור הצפון בסדנה מיוחדת בספריית אוניברסיטת חיפה | | מה אפשר לעשות עם נעל? חשבתם על זה פעם? תשאלו את הילדים ובעיקר את הנכדים הקטנים. למשל בספר "מה אתה יכול לעשות עם נעל" (מאת: ביאטריס שנק דה רניה, איורים: מוריס סנדק), אמנם מופיעה הנעל, "תה יכול גם סתם לחבוש את הנעל על הראש". אבל מופיעים גם חפצים נוספים כמו כובע או ספל, הקוראים לדמיון שאין לו גבולות. ילד וילדה משחקים במשחק החידות המשעשע הזה, כשבכל פעם הם "חוקרים" חפץ יומיומי אחר ומוצאים לו שימושים שונים, משונים ובעיקר - מצחיקים. (הנוסח העברי הוא של יהודה אטלס). זאת הייתה אחת הפעילויות בסדנה שנערכה במפגש מתנדבי הספריות של "ידיד לחינוך" בספריית אוניברסיטת חיפה. במפגש השתתפו כשלושים ושישה מתנדבים מחיפה, עכו, עמק חפר ונתניה. נושא הסדנה היה: חפצים בספרים. פעמים רבות לחפצים המופיעים בספרי הילדים יש משמעות, שאולי לא תמיד אנו מעלים בדעתנו. לפעמים החפצים הם הסיפור עצמו, לפעמים הם יכולים לאפיין דמויות ולפעמים הם יכולים להתחפש לחפצים עם שימושים אחרים. | | "בארץ נדמה לי" - חפצים בתחפושת - כורסא מכפפת מטבח | | "ארון הספרים של שירה" - עם שמלה משובצת היא מרגישה שהיא יודעת חשבון הבעת רגשות | | כך צריך וראוי ללמד וללמוד – שיטת ההאקטונים באיזור השפלה של "ידיד לחינוך", הפעם בבת ים / מירון קורנר | | | לקראת סופו של חודש מרץ נחשפנו, קבוצת מנטורים, מתנדבי "ידיד לחינוך" ומורים שליוו שמונה עשרה קבוצות תלמידים מכיתות ט' של בתי הספר בבת ים, לחוויה רצופה של התפעמות וגאווה מכושרם של התלמידים בחשיבה יצירתית, יוזמה, השקעה, התמדה, יכולת הבעה והצגת פרי יצירתם - כל זאת במסגרת יום השיא של האקתון בת ים. ...הפרויקטים שנבחרו על ידי התלמידים היו מגוונים ואופיינו בחשיבה מקורית ופורצת דרך. חלקם היו בעלי מאפיינים טכנולוגיים כגון מערכת אוזניות, המסייעות בתרגום דו לשוני, חיישן המתריע על נעילה/או אי נעילה של דלת הכניסה, מערכת בטיחותית לרוכבי הקורקינטים והאופניים, ועוד נוספיםשחלקם מבוססים על טכנולוגיית AI – בינה מלאכותית. פרויקטים אחרים היו בעלי מאפיינים כגון: סקר צרכים וסיוע על ידי התלמידים למשפחות נפגעי המלחמה דהיום, מערכת שיתופית של תלמידים ומורים, המרכזת מידע וחומרי לימוד שהועלו על ידם, וניתנת לשליפה ועיון עלידי כל אחד מהם... | | אבי אזרד, הוגה ההאקטונים ב"ידיד לחינוך", מספר על ההשקעה הרבה בבנייתם ובהולכתם, ועל שיתוף הפעולה עם המנטורים | | | "השתתפתי בתפקידים שונים של שיפוט והדרכה בהאקטונים עירוניים של עיריית נס ציונה, שהיו מאד ממוסדים ומסודרים. ההקאטונים האלה היו לי השראה, וחשבתי שעכשיו, עם הניסיון שרכשתי וראיתי איך הדברים קורים, למה שלא נעשה הקאטונים כאלה אצלנו ב"ידיד לחינוך"? ... איך אוסף אבי את המנטורים? "בתחילה", הוא אומר, " 80% מהמנטורים לא היו בכלל חברי 'ידיד לחינוך'. גייסתי אותם מתוך היכרות במקומות בהם עבדתי בעברי, כמו למשל, אל אופ ואלביט. רובם נענו, וכך גם הצטרפו ל'ידיד לחינוך'. אחר כך גם החלו להתנדב בעבודה עם תלמידים. ההמשך היה, שחבר מביא חבר. כיום יש לנו 15 מנטורים שהם פשוט מחוייבים לעמותה שלנו. "בעת הרישום לפרוייקט", הוא ממשיך, "כל אחד מהם מספר על כישוריו, במה התמחותו ובמה הוא רוצה להדריך. על פי אלה הם משובצים לקבוצות השונות"... | | מתוך ההאקטון השני שנערך ברשל"צ 2023 | | | חצי שעה ביום חמישי, שעה חמש / חומי רקם "עד היום, שבוע שבוע בחמישי בחמש, שנינו בפגישת זום, גם בחופשות ובחגים.... כמעט ארבע שנים" - כך חומי, על עבודת ההתנדבות שלה עם סמיון | | | סמיון היה בכתה ג' בבית הספר יזרעאליה בחיפה, עולה חדש מרוסיה, עשרה חודשים בארץ, כשפגשתי אותו לראשונה..... בזום. באותם ימים משפחתו של סמיון הייתה אובדת עצות. התקופה לא איפשרה להם קשר עם אנשים אחרים, רבים הסתגרו בבתים. הקשר היחיד של סמיון היה אתי. ילד מלא מוטיבציה להיקלט בארץ החדשה, להיות כמו כולם. ואין חשוב יותר מלדעת את השפה העברית. עם היפתח בתי הספר באופן חלקי, נאמר לי שסמיון מדבר עברית באופן לא שוטף ויש לו קושי בהבנת הנקרא. במתמטיקה הצטיין. הוא היה ילד חביב מאד, אך בקושי הצליח לתקשר עם חבריו לכתה דוברי העברית.
המפגש הראשון היה ב- 19.11.2020. התחלנו בקריאת הספר "מהפכת התפוזים של מתי" מאת תמי שם טוב - ספר מנוקד שנבחר על ידי המורה. אחר כך סמיון החל להיות שותף לבחירת הספרים. הוא התמיד בצורה יוצאת דופן ועדיין אנחנו מתראים כל יום חמישי בזום, ב- 17.00 בדיוק. סמיון יושב עם עותק אחד של הספר ואני מולו עם העותק השני...
| | שוש שמואלי אמסלם מפונה מקבוץ אילון שבצפון כבר עברה שש פעמים ממקום למקום / שושנה רשףמה אנחנו יודעים על המפונים? | | כשנפגשתי עם שוש שמואלי אמסלם, מפונה מקיבוץ אילון שבצפון, התרגשתי במיוחד, כששמעתי את סיפורה האישי. מניסיון, סיפור אישי הוא תמיד משהו אחר. טרם הפנוי שוש עבדה בקיבוצה במרכז המשאבים של חטיבת הביניים. שם עובדים לפי שיטת חקר, היא מסבירה לי. אחרי שלושה שבועות מפרוץ המלחמה, כסבתא וכמטפלת אצל בנה שקרא לה, הצטרפה שוש לחבריה מקיבוץ אילון שפונו לדרום. בהתחלה הם שהו במלון "בראשית" ואח"כ במלון "קדמה" שבשדה בוקר. כל הנדודים האלה עברו עליה כשהיא לבדה, כי בעלה נישאר כרבש"צ בצפון תחת צו 8 ובניה כבר גדולים (שניים נשואים והצעיר חזר לא מזמן מארה"ב). משם עברה למלון דירות בתל אביב ממנו נסעה 3 פעמים בשבוע ברכבת ללמד בקיבוץ בית העמק - מקום ממנו עבר/פונה ביה"ס בו עבדה עד לפינוי . כעת היא גרה אצל בנה בגבעתיים ועובדת בספריית ביה"ס גורדון.
| | | כמה תובנות על ביטוחים / נחום נוימן | | | את הרכב השכור הזמנתי מהארץ לפני הנסיעה בחברת ההשכרה סיקס ובהתאם ניגשתי לעמדה שלהם במקום. את פני קיבל פקיד קבלה צעיר, אדיב ומסביר פנים, ששמח לגלות שאני מדבר גם בשפת אימו שבמקרה היא גם שפת אימי. זו הייתה גם הזדמנות עבורי ללטש מעט את הגרמנית שלצערי לא מזדמן לי להשתמש בה. לאחר היכרות קצרה התברר שהיכולת לדבר בשפתו לא הזיקה, והוא הציע לי ג'יפ של אלפא רומיאו כמעט חדש מהניילונים עם 700 ק"מ על מד האוץ. כמובן ששמחתי ואז הוא בחן שנית את ההזמנה והסביר לי בארשת פנים רצינית ששילמתי רק עבור ביטוח רכב הרי אם יגרם נזק בסיסי, וזה ממש לא מספיק, לרכב אין לי כמעט הגבלה בהשתתפות העצמית בנזק שעלול להגרם לרכב ואני עלול למצוא עצמי במקרה כזהבהתאם שינסתי מותני לעמוד במתקפה ואמרתי שאני די בטוח גם עם הביטוח הבסיסי שיש לי ובגינו כבר שילמתי. אך הבחור קורץ מהחומרים הנכונים של אנשי מכירות טובים והוא אינו מוותר, לוקח חצי צעד אחורה ופותח באופנסיבת הפחדה מזווית שונה מול הקשיש שעומד מולו... | | החידות של המתנדב אילן בן ארי מאשקלון
| | מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית. פתרון החידה יתפרסם תמיד במידעון החודש שלאחר מכן. בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת". הקוראים מוזמנים לפתור. ומי מכם שמלמד מתמטיקה יכול להעזר בחידות עבור התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצן על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו. לפתרון החידה לחצו כאן
לפתרון החידה המתמטית הקודמת (חידה מס.2) | | | | כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/ הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" | | |
---|
הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il |
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן |
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים |