אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2060.jpg
את מידעון ה -60 נפתח דווקא בטבע המנחם - ט"ו בשבט, החל בעוד ימים אחדם, ובמשמעותו במיוחד בימים אלה  ★
נקודות אור אחרות המופיעות כאן הם המשך מעשיהם ותרומתם העכשווית של המתנדבים שלנו, כמו המתנדבת שחגגה את יום הולדתה בסיוע לחקלאים החווים קשיים בימים אלה, המתנדב עם האף האדום שמעלה חיוך היכן שצריך, והמתנדבים המסייעים בבתי הספר לילדי המפונים  ★ ספרים וסיפורים שמרפאים ומסייעים להתמודדויות עם מצבי לחץ הם זוית ראייה נוספת לשורת ההתיחסויות שלנו למצב  ★ ידידות מיוחדת של אחת מחברות הצוות שלנו עם אשה ערבייה, אזרחית המדינה, ומשפחתה במיוחד עכשיו, מחזקת אותה  ★ ולבסוף עוד כתבה של נחום בסידרת כתבות המזון.

שימו לב להזמנה למפגש השני של "למידה בכל גיל" בתחתית המידעון.

נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. 

כ
תובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
 

לכבוד ט"ו בשבט ברוח הזמן / הניה קמיר
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%A1%D7%99%D7%99%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%9D%202.jpg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%A9%D7%A7%D7%93%D7%99%D7%91%202.jpg
ט"ו בשבט בפתח, השקדיות עוד לא פורחות, אבל הכלניות, הנרקיסים והרקפות, פרחי ילדותנו כבר מקשטים את שדותינו.
היום אנו יכולים לקנות את הפרחים המתורבתים בחנויות הפרחים, אבל באותם ימים קטפנו את הפרחים שפרחו בר בשדות וגם בשטחים פתוחים בעיר קרוב לבית. כל זה לפני שהחברה להגנת הטבע לימדה אותנו שאסור לקטוף פרחים מוגנים.
ביום האם, שצויין סמוך לט"ו בשבט, המליצה המורה, לנו הילדים, שנביא לאימהות זר רקפות לאות תודה והערכה.
הרקפת הוורודה, העדינה והביישנית, שראשה כפוף וצומחת מתחת לסלע, היתה סמל לאמהות הצנועות הספונות בבתיהן ומרכינות את ראשן מרוב עבודה קשה.
מאז חלפו הרבה שנים. יום האם הפך ליום המשפחה, והאימהות שלנו כבר לא מרכינות ראש.
המציאות הקשה שפוקדת אותנו כיום מוכיחה ביתר, שאת את כוחן ויכולותיהן של נשים, נשים לוחמות, נשות קריירה, אימהות חזקות, כבר לא מרכינות ראש.
השנה אני מציעה לשלוח לאימהות פרחים אחרים, לא רקפות אלא סייפנים.
עמוד התפרחת של הסייפן הוא גבוה, חד וזקוף (בתמונה מימין), סמל לאישה הלוחמת, נושא את הפרחים אל על כשהם פתוחים לשמיים.

ט"ו בשבט שמח, חג משפחה שמח.
 
  ★ ד"ש מהצפון ★

"ידיד לחינוך" בחיפה - "לטפח את המתנדבות והמתנדבים, כי מגיע להם" - כך אומרות חנה אבירם וד"ר עידית אבני, רכזות העמותה בעיר

מאת: רני רוגל

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%97%D7%99%D7%A4%D7%90%D7%99%D7%95%D7%AA.jpg

חיפה היא עיר גדולה ומבוזרת, ומספר המתנדבות והמתנדבים בה מתקרב למאתיים וחמישים בחמישים בתי ספר בכל שכבות הגיל. "המתנדבים מקדישים מזמנם והידע שלהם לבתי הספר, ואנחנו מטפחות אותם, כי מגיע להם. אחד המפתחות הוא תחושת השייכות לארגון, לקהילה, לחברים, למקום ש'רואים' אותך, מוקירים, ומעניקים לך ערך מוסף", כך אומרות חנה אבירם וד"ר עידית אבני, רכזות "ידיד לחינוך" בחיפה, בשיתוף מלא עם סילבי בנירי נציגת העירייה,
בתקופת המלחמה, מעצם מיקומה, קלטה חיפה מפונים רבים מיישובי הצפון בבתי מלון ואכסניות, כשרוב התלמידים שולבו בבתי ספר בעיר. חנה מציינת, כי בית ספר אחד שהיה בו מקום, קלט בית ספר שלם משלומי כ"בית ספר בתוך בית ספר". מדובר בבית ספר שש שנתי חדש, בו יש כיום רק שכבת ז'-ט' ומאורגן לגדול. עידית אומרת, כי קרוב לתחילת המלחמה הן פנו למתנדבים, וקבוצה מתוכם, בעלי רקע מתאים, התנדבו לעבוד עם ילדים במרכזי המפונים, בהתחלה יותר כטיפול רגשי ובהמשך כתמיכה...
... בקבוצת המתנדבים מעבירים גם מיני קורסים תוצרת עצמית, המועברים לאורך ארבעה-חמישה שבועות. בין המיני קורסים: צ'יקונג עם מתנדבת מומחית לנושא, שימוש מתקדם בווטסאפ לשכלול מיומנויות עם כלי תקשורת זה, קורס צילום בטלפון הנייד – איך מתבוננים ומעבירים מסר באמצעות תמונה, ביבליותרפיה – קורס כתיבה טיפולית בהובלת אחת המתנדבות שהרצתה באוניברסיטת חיפה, וגם מומחית להוראה מתקנת בחשבון שנפגשת עם מורים פעם בחודש ומעניקה להם טיפים שימושיים. את כל ה"מיני קורסים" מארגנות מתנדבות החברות בצוות המוביל – מהרשמה עד כיבוד, ביניהן שתיים שלא הכירו קודם ונעשו חברות בלב ונפש. "זו דוגמה לחברויות בגיל שלנו, כשבדרך כלל לא אוספים חברים חדשים, וזה ממש מחמם את הלב", אומרת עידית.

 
 ★ עוד רעיון להתמודדות אופרטיבית עם המצב ★
סיפורים יכולים להיות כלי מרפא בתקופות של מתח והתמודדויות / ריקה שפרינצק

מתוך שלל הפעילויות שהוצעו בהרצאת הזום, שנערכה בחודש נובמבר עבור מתנדבי העמותה, הוצג ארגז כלים ובו פעילויות מיוחדות, אותן יוכלו המתנדבים לתרגל עם תלמידיהם במטרה להתייחס מעט אחרת לכל מה שאנחנו עוברים וחווים בתקופה הזו. בין ההצעות שהוצגו, היו כרטיסיות הפעלה בנושאים שונים, תרגילים לבטוי הרגש באמצעות אמנות ועוד. כל אלה נבנו ולוקטו על ידי צוות ההדרכה של "ידיד לחינוך". אנו בחרנו להתעכב ואף להעמיק מעט את השימוש בסיפורים קצרים "שיש בהם מסרים לכוון החיובי – ומתאימים למצבו הנוכחי של התלמיד", כפי שמוסרת לנו יונית פוגל, המרכזת את הצוות. את הסיפורים אפשר להביא מתוך מה שיש בבית, או מהאינטרנט.
דיברנו עם חומי ורונית, אחראיות על תחום ספריות בתי הספר ב"ידיד לחינוך" אזור הצפון, והן ממליצות לנו למשל על "צלילים שמבהילים (שירת הטריגר)" מאת לילך קיפניס. הסיפור נועד לילדים הצעירים יותר...

מלבד מה שמובא כאן, מצאנו מאמר שפורסם בניוזלטר של הספרייה הלאומית בירושלים: "סיפור מלחמה: הספרים שמרפאים אותנו", מאת אילה דקל, 10.12.23. הספרים המוזכרים כאן מיועדים לילדים גדולים יותר (ה' ומעלה) וגם למבוגרים... 


https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9B%D7%A8%D7%90%D7%9E%D7%9C.jpg
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%AA%D7%9E%D7%95%D7%A0%D7%941.png
                  ל"סיפור מלחמה, הספרים שמרפאים אותנו" -
                                  לחצו על התמונה 
      כריכת הספר "צלילים שמבהילים" - לשמיעת הסיפור
                      המוקלט לחצו על התמונה
 
 ★ אנשים ב"ידיד לחינוך" ★
ביום הולדתה החליטה נורית בן יוסף מחולון להתנדב יחד עם משפחתה בעזרה לחקלאים. מאז היא בודקת היכן זקוקים לידיים עובדות בחקלאות / הניה קמיר
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%AA%D7%95%D7%AA%D7%99%D7%9D.jpg

קשה לחגוג ולשמוח בימים קשים אלה, ולכן החליטו נורית ובני משפחתה לציין את יום הולדתה בדרך אחרת, ולהתנדב בעזרה לחקלאים.
נורית, שתי בנותיה והנכד הצעיר בן ה-15 בילו יום הולדת בשדה תותים באחד המושבים בשרון. שתילי התותים (תות שדה) הם צמחים שרועים שצומחים קרוב לפני האדמה, ולכן צריך להתכופף כדי לטפל בהם. יום עבודה לא קל, שבסופו הצעירים בחבורה סבלו מהתכווצויות שרירים. דווקא הסבתה לא סבלה, כי דאגה לעשות הפסקות מנוחה במשך היום. קשה אבל מלא סיפוק: גיבוש משפחתי,וחוויית נתינה חשובה.
מאז, החליטה משפחת בן יוסף לאמץ את החוויה. בודקים מי והיכן זקוקים לידים עובדות ויוצאים מדי פעם בשבת לעבוד. בשבת האחרונה הגיעו למשפחה בכפר מונאש בעמק חפר שהיתה זקוקה נואשות לעזרה... 
 
מדלג ממקום למקום עם אף אדום - חנן בר חי מבאר שבע / יפה חכמון
ברגע שהוא שומע כי יש צורך במתנדב, הוא נרתם, וכך נוצרה שורת מקומות התנדבות ארוכה: בית החולים סורוקה, בית אבות עירוני באר שבע, ידיד לקשיש, עם ישראל יפה, ותיאטרון עירוני באר שבע. הוא גם מוצא זמן לשיר במקהלת "מיתר", ופשוט רואה בהתנדבותו שליחות מקודשת. אהבתו הגדולה היא לשמח את כל הנקרה בדרכו. חנן מופיע במסגרות שהזכרתי עם אף אדום ומתנדב כליצן רפואי. הוא מספר, כי בתקופה קשה זו פגש ילדים שהחיוך נמחק משפתותיהם. "כשאני מעלה חיוך על פניו של ילד, ולו הקטן ביותר, ההורים כל כך מודים ומחייכים, ואני ממהר לומר להם, שאין מה להודות. ברגע שהילדים מחייכים, גם אני מחייך. אני מאמין שהחיוך עוזר לילדים ולמבוגרים להרגיש טוב יותר". ביום שבת ה-7 באוקטובר, חנן הוקפץ לבסיס בפיקוד הדרום בבאר שבע. כשהגיע לשם, פגש בפנים עצובים של האנשים והחיילים סביבו. מיד עטה על פניו את האף האדום וגרם לנמצאים עמו לחייך. הוא עושה זאת גם עם צוותי בית החולים, שעובדים כל כך קשה בימים אלה, ומצליח להצחיק ולרומם את מצב רוחם... 
 "... אחד החיילים שאל אותי, למה אני מסתובב עם אף אדום על פני. השבתי בשאלה: מה קורה כשאתה מבחין באף האדום שלי? החייל אמר, שזה גורם לו לחייך. זו בדיוק הסיבה, אמרתי" .
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///7d3103594f9a465d8ceb1e3312466507.jpg
 
להיות עולים חדשים / רחלי פוקס משקובסקי

דרך קטיה, הילדה אליה הגעתי מהרווחה, הכרתי את אמה

השמות בכתבה בדויים

"אין לנו כאן אף אחד", אומרת ליה, עולה חדשה מרוסיה, כשנה וחצי בארץ. ההורים נשארו במוסקבה, גם שתי אחיותיה, גם הוריו של בעלה. "זה קשה". יש לה ילד בן תשע ובת בת שבע. שניהם הולכים אחרי ביה"ס למועדונית – שם מקבלים ארוחת צהריים, עזרה בשיעורי הבית ומשחקים. לאחרונה לבקשת אגף החינוך אני מתנדבת במועדונית, שם הכרתי את קטיה, הבת, שלומדת כאן בכיתה א. כך נוצר הקשר עם ליה. קטיה, ילדה חמודה עם עברית טובה למדי, סיפרה לי בפגישתנו הראשונה, שהיא מדברת רוסית בבית עם ההורים, עם אחיה ועם החתולה... קיבלתי בשבילה מהמועדונית חוברת קריאה לכתה א, בכדי להתאמן, אבל היא רק רצתה לדבר. סיפרה על העלייה לארץ ("פוטין משקר", אמרה בכעס "אומר שהכל טוב, אבל זה לא נכון!" ), על החוויות הראשונות, על בית הספר.
מה הביא אתכם לארץ? אני שואלת את האם, ליה. "המלחמה עם אוקראינה", היא אומרת. "אמנם לא חיינו באזור מלחמה, אבל יש השלכות. חופש הביטוי דוכא לגמרי, והשלטונות אוסרים על הפגנות. בנוסף, יוקר המחיה עלה מאד. חששנו שהמצב יחמיר, והחלטנו לעבור לחיות במקום אחר. מאחר שאנחנו יהודים, החלטנו לעלות לארץ. עכשיו אני מאד מתגעגעת. במוסקבה הורי גרו על ידנו. כאן אין לנו אף קרוב. הילדים מרגישים כאן טוב. יש להם כבר חברים. לפעמים יש ילדים שרוצים להרביץ לבן הגדול. גם הילדים מתגעגעים. אבל קטיה מרגישה כאן טוב, בכל מקום אוהבים אותה."
 
 ★ בעקבות מיזם בעמותה ★

הידידות עם חברתי הערבייה מאז מיזם "ידיד טלפוני" של "ידיד לחינוך",
נותנת לי תקווה / דיאנה שרי


...אתייחס לאנשים מתוך המיעוט הערבי, אזרחי ישראל, אליהם נחשפתי, ואני בטוחה שיש עוד רבים כמותם. הכרתי אותם בעקבות השתתפותי במיזם "ידיד טלפוני" של "ידיד חינוך" בשיתוף משרד החינוך (מטרתו הייתה לחזק את רמת העברית בקרב תלמידי יב' מצטיינים בחברה הערבית, על מנת לקדם את השתלבותם בחברה הישראלית, במערכת ההשכלה הגבוהה ובשוק התעסוקה בישראל), ועל כך אני מודה לארגון.
פגשתי לראשונה, תרבות, ערכים, מסורת ומנהגים שהיו זרים לי. זה הרגיש לי כמסע בחו"ל, למרות שמדובר בשכנים. נוצרו קשרים, בעיקר עם תלמידות ונשים ערביות, הנשמרים עד היום. מערכת היחסים שלי עם א. אישה מוסלמית דתית, אם לשני ילדים צעירים, הבשילה לחברות של ממש. אנו נמצאות בקשר טלפוני רציף, מתארחות, יוצאות לטיולים משותפים עם המשפחות ומוזמנות לשמחות. בני דובר ערבית, מסוגל לדבר עם הילדים בשפתם. סוד החברות – ערכים אנושיים משותפים ופתיחות. אנו משוחחות בגלוי לב על הכל, כולל הכל. א. עובדת קשה עם אוכלוסייה ערבית ויהודית, אוהבת את הארץ ולא מוכנה לגור בשום מקום אחר. לטענתה, חלק גדול של ערביי ישראל, שותפים לרגשותיה וכמוה, הם מפחדים מהמעוט הקיצוני הן בקרב הערבים והן בקרב היהודים. היא אומרת שמתוך חשש מאותו מעוט קיצוני, היא סיפרה על העובדה שעשתה שרות לאומי, רק למשפחתה ולחברים קרובים, ולא למי שאינה מכירה...

 
 ★ וגם משהו אחר ★


תזונה קטוגנית – מה זה? והאם זה טוב?  - פרק 5 בסידרה "מה לאכול?" מאת: נחום נוימן

תזכורת: הכותב גילה ענין גובר בתחום התזונה לאחר שנכדתו בת ה 7 התגלתה כחולה בסוכרת נעורים.

"אין לי הסמכה בתחום התזונה. כל שאני כותב בא לי מלימוד אוטו דידקטי, ולכן מה שמופיע כאן הוא בגדר מקום למחשבה. ברור שאנשים החולים במחלות כרוניות שונות, נדרשים להיוועץ לפני שינוי דיאטה מהותי בבעלי מקצוע".


https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%93%D7%99%D7%90%D7%98%D7%AA%20%D7%91%D7%A9%D7%A8.jpg
תזונה קטוגנית הינה תזונה המבוססת על מזון דל בפחמימות ועתיר שומנים. אני מניח שתגובתכם הראשונית תהיה: איך זה יכול להיות? נשמע מאד לא בריא. הרבה שומן, ועוד שומן רווי מן החי? אז נכון שאחרי עשרות שנים בהם כל האשם במחלות הלב יוחס לעודף אכילת שומנים, זו בהחלט תגובה צפויה, אך במחקרים עדכניים שבוצעו בשנים האחרונות, תזונה זו זוכה ללא מעט תמיכה ואוהדים, ועל כך נלמד בהמשך.
מה אוכלים? בשר שומני, דגים שמנים, ביצים, חמאה, גבינות שמנות, שמנים צמחיים (השחיתות בהתגלמותה).
מה לא אוכלים? סוכרים, לחמים, פיתות, אורז, פסטה, מאפים, תפוחי אדמה, (בקיצור כל הדברים שבלעדיהם כל מאכלי השחיתות לעיל אינה תענוג).
...הנתונים המחקריים לגבי תזונה קטוגנית עדיין רק בראשיתם, אך ממה שיש כרגע מסתמן, שתזונה קטוגנית עשויה להועיל למי שחולה סוכרת או נימצא במצב טרום סוכרתי...
...מי שסובל מבעיות לבביות וכלי דם, כנראה כדאי לו להימנע מדיאטה זו ולהעדיף דיאטה ים תיכונית...

 
הזמנה למפגש השני של "למידה" בכל גיל שיערך בזום
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94%20%D7%91%D7%9B%D7%9C%20%D7%92%D7%99%D7%9C%20%D7%A6%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99.jpg

קישור להרצאה:

https://us02web.zoom.us/j/4380100962?pwd=YUxYczlXSElhTUZIcjdPUzZnWHZGZz09

סיסמא:54321

 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header)  איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign