מה במידעון?
לקראת תחילת שנת הלימודים אנחנו מביאים בראש המידעון את הפרק הראשון מתוך הספר שהיכרנוהו בילדותנו - "הלב" מאת א. דה אמיצ'יס. למרות שהספר יצא בשנת 1886, אפשר למצוא כאן, בפרק הראשון, כל כך הרבה קוים משותפים לתחושות ולהתרגשות של היום הראשון ללימודים אחרי חופשה ארוכה ★ גם דבריה של יו"ר העמותה שלנו, לאה רוזנברג, מקדמים את פנינו לאחד בספטמבר ★ שתי כתבות מתאימות לתחילת השנה מוצאות כאן מקום - האחת נותנת תזכורת קצרה למה שחשוב לנו, המתנדבים, לזכור עם חידוש פגישתנו את התלמידים, והשנייה מתמקדת בדילמה, שיכולה להיות לכל אחד מאיתנו: באיזה בית ספר טוב לנו להשתבץ ומהם הלבטים, אם ברצוננו לעבור לבית ספר אחר ★ עיקרי השלב השלישי במחקר, שבראשו עמדה דר' עירית דיאמנט, מובא כאן, כשהוא בודק את השפעת הליווי והתמיכה של מתנדבי 'ידיד לחינוך' ברחבי הארץ בתקופת המלחמה ★ תוכלו לקרוא גם שני ראיונות מעניינים במיוחד: האחד עם תמר דשבסקי, גרנטולוגית (יודעים את ההבדל בין גרנטולוגיה לגריאטריה?), המביאה גישה קהילתית חברתית חשובה לכולנו, בני הגיל השלישי. הריאיון השני הוא עם הפסיכולוגית, שהיא גם מתנדבת ב'ידיד לחינוך', אסתר גרינברג, בעלת סיפור חיים מדהים, שהפך אותה בין השאר למה שהיא היום ★ נחום שלנו מחדש סידרת כתבות, והפעם בנושא תוספי מזון ★ אנחנו מקנחים במדורים הקבועים: פינת האמן של ירמי, והפעם על הצייר הידוע רמברנדט והחידה החודשית של אילן.
נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
|
| לכבוד האחד בספטמבר
"שנה הלכה שנה באה …" לאה רוזנברג יו"ר הועד המנהל, 'ידיד לחינוך' לאחד בספטמבר קסם משלו. הוא מסמן קו גבול בין מה שהיה לבין מה שהלוואי ויהיה. הוא לפעמים כרוך בלילה קודם ללא שינה, עד שתישמע ההרגעה ש"שנת הלימודים תיפתח כסדרה".
הוא הזדמנות לשוב ולהצהיר ש"החינוך הוא מערכת הבטחון של העתיד". הוא סופו של מרוץ המשוכות לקניית תלבושת, ילקוט, קלמר.
הוא ציפייה מלאת סקרנות לפגוש חברות וחברים ותיקים ולהכיר חדשים. לשמוע ולהכיר את המורה החדשה ולנחש איך היא תהייה עם הילד שלי. הבטחה להתחדשות, להתחלות חדשות, להבטחות לעתיד טוב יותר... ...חברותי וחברי למעשה החינוך,
הלוואי ויכולתי להסתפק במילות השיר והלחן המוכרים והאהובים של לוין קיפניס ונחום נרדי.
הלוואי ויכולנו להבטיח ולצפות, שהשגרה המבורכת של עונות השנה שבמהלכה נראה, איך החצב פורח בסתיו, את השלוליות בחורף, את ציוץ הציפורים והפריחה באביב ואת השמשיות הצבעוניות על שפת הים בקיץ ... לדברים במלואם |
|
|
"הלב" - זוכרים את הספר שקראנו בילדותנו? / הפרק הובא ע"י רחלי פוקס משקובסקי |
|
|
"הלב" הוא רומן מאת הסופר האיטלקי אדמונדו דה אמיצ'יס, שיצא לאור בשנת 1886. הספר מתאר שנת לימודים של תלמיד בית ספר בשם אנריקו בעיר טורינו שבאיטליה. אנו מביאים את הפרק הראשון בספר
"היום אנחנו חוזרים לבית הספר. שלושה חודשי החופשה שביליתי בכפר חלפו מהר כמו חלום. הבוקר לקחה אותי אמא לבית הספר על שם ברטי, כדי לרשום אותי לכתה ז' לשנת הלימודים החדשה, המתחילה היום. ואני חשבתי על הכפר, על השדות, והלכתי איתה בלי רצון. כל הרחובות היו מלאים ילדים. שתי חנויות הספרים בשכונה היו מלאות וגדושות אבות ואימהות, שקנו ילקוטים, תיקים ומחברות.
לפני בית הספר היו כל כך הרבה אנשים, עד שהשרת והשוטר הצליחו רק בקושי לפנות דרך למי שצריך היה להיכנס.. כשכבר הייתי ליד הדלת, הרגשתי שמישהו נוגע בכתפי. זה היה המורה שלימד אותי בכתה ו' – המורה שהיה שמח תמיד, המורה האדמוני ששערותיו היו פרועות תמיד, עכשיו אמר לי: 'ובכן, אנריקו, אנחנו נפרדים לתמיד?' ידעתי זאת, ובכל זאת המילים האלה הכאיבו לי..." לדברים במלואם |
| |
|
הדלק שממלא אותנו כל שנה / שרה ברנשטיין
תקשורת עם צוות בית הספר, יצירת קשר ואמון עם התלמידים, התמודדות עם אתגרים - כמתנדבים, בואו נזכור את כל אלה עם תחילת שנת הלימודים |
|
|
| והנה מתחילה שוב שנת לימודים חדשה. מתנדבים ותיקים וחדשים כאחד, כולנו רוצים להגיע מוכנים ככל הניתן. הנה כמה תזכורות לדברים שחלקכם בוודאי מכירים, אולי מניסיון, ובוודאי מפגישות והשתלמויות הנערכות מדי פעם בעמותה שלנו, שיעזרו לכם להתכונן עם תחילת שנת הלימודים ובהמשכה.
למדתי, שהדבר החשוב ביותר בתחילת הדרך הוא לבנות קשר טוב עם התלמידים. הקשר הזה הוא הבסיס לכל תהליך הלמידה.
כדי ליצור חיבור אמיתי, כדאי להתחיל את המפגשים הראשונים עם משחקי היכרות קצרים וכיפיים. זה שובר את הקרח ומאפשר לנו ללמוד דברים קטנים על התלמידים שלנו. כדאי לשים לב לתשובותיהם תוך כדי המשחק. לומדים מזה הרבה. וכשהם ירגישו שאנחנו באמת רואים ושומעים אותם, האמון ייווצר מעצמו.
לדברים במלואם |
|
|
הדילמה שלי - באיזה משני בתי ספר לבחור במהלך התנדבותי? / אורנה סאסי |
|
|
לפעמים אנו שואלים את עצמנו, האם באמת השתלבנו בבית הספר אליו שובצנו, האם השיבוץ מתאים לנו, או שכדאי מסיבות שונות לנסות בבית ספר אחר. וכשאנו מתלבטים בנושא השיבוץ, מה זה גורם לכל אחת ואחד מאיתנו? האם, איך ועד כמה זה משנה את אופי ההתנדבות שלנו, את הרצון שלנו להמשיך באותו מקום? את היכולת לעמוד במטרה שלשמה התנדבנו?
אביא פה את המקרה שלי כדוגמא, או אולי כמקרה בוחן? תהיה זו השנה הרביעית להתנדבותי. באמצע שנת הלימודים האחרונה, לאחר כשנתיים וחצי בערך, עזבתי את בית הספר שבו לימדתי, ועברתי ללמד בבית ספר אחר. מנקודת המבט שלי מדובר בשני עולמות שונים. שני בתי הספר עליהם אני מדברת, נמצאים בעיר מגוריי, בשתי שכונות שנחשבות לחזקות מבחינה סוציו-אקונומית, אך שונות באופיין. האוכלוסייה שונה, וכפועל יוצא דמותם ואופיים של הילדים. הצוותים המנהליים והחינוכיים בכל אחד מבתי הספר שונים גם הם מן הסתם באופיים, בגודלם, והם מתנהלים באופן שונה...
לדברים במלואם |
|
|
'ידיד לחינוך' בימי מלחמה וחירום שלב שלישי ואחרון במחקר שנערך והסתיים עכשיו / צוות המחקר: ד"ר עירית דיאמנט, שרון כץ,
דבורה בר-און, עופרה דרורי |
|
|
השפעת נוכחותם של המתנדבים על התלמידים |
|
באוקטובר 2024 יצאנו לדרך במחקר, בו ביקשנו לברר את השפעת הליווי והתמיכה של מתנדבי 'ידיד לחינוך' ברחבי הארץ בתקופת המלחמה.
שלושה שלבים למחקר. כל שלב הסתמך על הקודם לו. בשלב הראשון נאספו ממצאי שאלון שהועבר לרכזות 'ידיד לחינוך', בשלב השני נאספו ממצאים באמצעות קבוצות מיקוד שהתקיימו ביישובים שקלטו תלמידים מפונים\עקורים, בשלב השלישי נאספו ממצאים משאלון שהופץ בפריסה ארצית, לכל קבוצות הפעילות של 'ידיד לחינוך' בינואר 2025.
סקירה של שני השלבים הראשונים, מופיעה באתר 'ידיד לחינוך'- https://www.yadidla.org.il/irit-d-1224 -דצמבר 2024 . ננסה כאן לתאר בקיצור את ממצאיו של השלב השלישי.
לתוצאות במלואן |
|
|
סיפורה המדהים של אסתר גולדברג בעלת הפרעות קשב, שהפכה לפסיכולוגית קלינית וחינוכית מתוך ניסיונה האישי. אסתר היא מתנדבת ב'ידיד לחינוך' / רני רוגל |
| |
אסתר המלכה סילימן הכהן (זה שם ילדותה), נולדה וגדלה בכלכותה שבהודו. סיפור חייה ממש מדהים, אפילו לא יאומן. כיום היא מבינה את סיפור חייה אחרת, לאחר שאובחנה כמתמודדת עם הפרעת קשב, היפראקטיביות ואימפולסיביות כל חייה...
...אסתר, שהכירה את עצמה היטב, החליטה שתלמד כל דבר שאין בו מבחן, כי לא עברה מבחנים בהצלחה. היא בחרה קורסים כאלה מקטלוג האוניברסיטה.
הפרופסור שלה אמר, שיש לה יותר הפרעות קשב מאשר לכל המטופלים, ולכן היא מצליחה כל כך להבין את כולם. ועדיין היא לא עברה מבחנים...
סיימה בהצטיינות את לימודיה בוולסלי קולג' – אוניברסיטת הנשים של הרווארד", וגם כפסיכולוגיה קלינית באוניברסיטה העברית בירושלים, שוב בהצטיינות.
עוד על אסתר ועל שיטתה בעבודה עם ילדים בעלי הפרעות קשב
|
| |
|
מי מפחד מגרנטולוגיה ומה ההבדל בינה לבין גריאטריה? / טלי יצקוביץ
"החיים הם עכשיו": תמר דשבסקי והשליחות שביצירת קהילות בגיל השלישי |
|
|
|
"תוך כדי ליווי של משפחות ומתנדבים", אומרת תמר דשבסקי, גרנטולוגית ועובדת סוציאלית, "הבנתי שזה לא מספיק 'לצאת לפעילות' או 'ללכת להרצאה'. אנשים צריכים קהילה, מקום שבו קוראים לך בשמך, שואלים אותך מה שלומך, איפה שאפשר לשתף רגשות, דילמות, זיכרונות. אנשים רוצים שיראו אותם. לא רק להיות 'מתנדבים בבית ספר', אלא להיות חלק ממשהו עמוק יותר". מה ההבדל בעינייך בין הרצאה לבין מפגש קהילתי?
"בהרצאה אני מקבלת מידע. במפגש קהילתי אני נוגעת בנפש, ויש אפשרות לחיבור אמיתי וכן. יש שיח, יש הדהוד, יש התרגשות. זה לא חד-כיווני. למשל, כשאנחנו שואלים: 'איזו תכונה היית רוצה לחזק בעצמך השנה?' – זו שאלה פשוטה, אבל כשעונים עליה בקבוצה, משהו עמוק קורה. זה יוצר חיבורים שלא קורים בשום פורמט אחר"...
לראיון המלא |
|
|
תוספי תזונה – כן או לא? / נחום נוימן |
|
|
רבים מאיתנו נוהגים ליטול תוספי תזונה ושואלים, האם הם באמת עוזרים ומשפרים את בריאותינו או רק עולים כסף רב? אולי הם אפילו מזיקים? חלקינו אינו נוטל תוספי תזונה ושואל את עצמו, אולי ראוי לקחת, כדי לשפר את הבריאות או למנוע מחלות עתידיות. לפי הפרסומים האין סופיים, בעיקר ברשתות החברתיות, יש תוסף המבטיח מזור מהיר כמעט לכל בעיה, החל משיפור חד בזיכרון, צמיחה מזורזת של שיער שהקליש ונשר, ניקוי של העורקים מכל פלאק ומשקע, הורדת רמות הסוכר בדם גם אם נקנח כל ארוחה בעוגת קצפת, כדור המשיב את און הנעורים לגבר והחשקים לאישה, כדור המושתת על צמחים ומבטיח שינה ערבה, והרשימה ארוכה ארוכה...
כתבה זו היא כתבת פתיח לסדרת כתבות, שאני מתכנן לכתוב ולהגיש בנושא של תוספי תזונה. לכתבה המלאה |
| |
|
רמברנדט, הצייר המפורסם והמוערך, שעבודותיו מוצגות במיטב המוזיאונים בעולם, חי חיי מותרות בבית גדול. היו לו עוזרים ותלמידים רבים. הידעתם שסיים את חייו עני וחסר כל, כשכל רכושו, חפציו וציוריו נמכרו במכירה פומבית?
לדברים במלואם |
|
|
דיוקן עצמי של הצייר. משמאל: תחריט נחושת של רמברנדט בצעירותו. מימין: ציור שמן של רמברנדט בערוב ימיו בסגנון "האור ההולנדי",
המדגיש חלקים עיקריים בציור, כמו פנים וידיים |
|
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית או חידת הגיון. בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת". הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים.
אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו.
|
|
|
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|