מה במידעון הפעם? נכיר את ענת, מנהלת אזור השפלה ★ נתוודע לשלושה מתנדבים שלנו: נעה, רכזת המתנדבים בטבעון ★ עודד כהן פרירא ממודיעין רעות, שבהמשך לנושא התנדבותו, תוכלו לקבל כאן דגם לבניית חללית מניר עם הילדים ★ ושרקה משהם ★ נקרא על הצעות למשחקי למידה על פי השתלמות שנערכה למתנדבי בת ים ★ שיחה עם בני נוער המספרים, מהי בעיניהם משמעות בחיים וזאת בעקבות הרצאתו של דר' שמעון אזולאי למתנדבים שלנו ★ נחום נוימן פותח הפעם נושא חדש: הצ'אט GPT ★ ולבסוף, עוד חידה מתמטית של אילן.
נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
הכירו את ענת פוקסנבויים, מנהלת אזור השפלה – גומא / דורון סוסליק |
|
|
עם ניסיון קודם כמנחה מקצועית של רכזות הדרכה בכפרי-נוער ופנימיות של המינהל לחינוך התיישבותי, וגם שליחת-חינוך של הסוכנות היהודית בוונקובר, קנדה, הסתערה ענת על האתגר שהציבה 'ידיד לחינוך'.
כיום, במסגרת תפקידה כמנהלת אזור השפלה (גומא), עומדת ענת בקשרי עבודה עם 11 רכזות ורכז אחד, המרכזים כ – 800 מתנדבים, הפועלים ב – 143 בתי-ספר ו– 12 רשויות...
...בעבודתה עם רכזות האזור ענת מאמינה ביצירת תנאים מיטיבים לעבודה עבורן, הן ברמה האופרטיבית והן ברמה הבינאישית והגיבוש הקבוצתי. "הרכזות הן עמוד השדרה של הארגון, בלעדיהן שום דבר לא יכול לקרות. הן המוציאות לפועל של כל הרעיונות והתוכניות. המסירות שלהן לתפקיד התובעני, מותירה אותי לא פעם משתאה ומלאת הערכה. התפקיד החשוב אותו הן מבצעות בהתנדבות באופן מקצועי, כלל אינו מובן מאליו בעיני".
לכתבה המלאה |
| |
|
עם ניסיון קודם של מנחה מיקצועית של רכזות הדרכה בכפרי-נוער ופנימיות של המינהל לחינוך התיישבותי, וגם שליחת-חינוך של הסוכנות היהודית בוונקובר, קנדה, הסתערה ענת על האתגר שהציבה 'ידיד לחינוך'.
כיום, במסגרת תפקידה כמנהלת איזור השפלה (גומא), עומדת ענת בקשרי עבודה עם 11 רכזות ורכז אחד, המרכזים כ – 800 מתנדבים, אשר פועלים ב – 143 בתי-ספר ו – 12 רשויות...
...בעבודתה עם רכזות האזור ענת מאמינה ביצירת תנאים מיטיבים לעבודה עבור הרכזות, הן ברמה האופרטיבית והן ברמה הבינאישית והגיבוש הקבוצתי. "הרכזות הן עמוד השדרה של הארגון, בלעדיהן שום דבר לא יכול לקרות. הן המוציאות לפועל של כל הרעיונות והתוכניות. המסירות שלהן לתפקיד התובעני מותירה אותי לא פעם משתאה ומלאת הערכה. התפקיד החשוב אותו הן מבצעות בהתנדבות באופן מקצועי,כלל אינו מובן מאליו בעיני".
לכתבה המלאה |
| |
|
בואו נשחק רעיונות למשחקים תוך כדי למידה מאת: צביה טולדנו |
| |
|
הטילו את הקוביות וענו על השאלה הכתובה בהצטלבות של שני המספרים שעלו בהגרלה |
|
מתנדבי 'ידיד לחינוך' בבת-ים, זכו להדרכה יוצאת דופן מצוות המדריכות בפיסג"ה. נושא ההדרכה היה "בואו נשחק". הרעיונות ללמידה תוך כדי משחק נבעו מכמה היבטים:
חלק מהתלמידים שאנו עובדים איתם, חוו תיסכולים וכישלונות, תוך כדי רצונם לעמוד בקצב הלמידה של הכיתה. כשמגיעים למתנדב או למתנדבת, שוב לומדים, אז למה לא לשחק תוך כדי למידה? המשחק יוצר אינטראקציה חיובית, מהנה, לעיתים מצחיקה, והופ... גם למדנו.
קבלנו רעיונות מאוד מעשיים, פרקטיים ומהנים, והכי חשוב, זמינים. בסוף התהליך קיבלה כל מתנדבת ערכת משחקים, שהושקעה בה חשיבה רבה.
משחק היכרות
קודם כל, התלמיד שאנו פוגשים לראשונה, אינו מכיר אותנו, ואנחנו לא מכירים אותו, לכן נערוך היכרות באמצעות משחק. לפנינו יהיה לוח - דמוי לוח כפל, אלא שהוא מחולק למשבצות . 6x6. בכל משבצת יש במקום מספרים, שאלות שעל התלמיד לענות עליהן ולספר על עצמו. יש לזרוק קוביית משחק פעמיים. נניח שבפעם הראשונה קבלנו 3 ובפעם השנייה קבלנו 5 . נבחר במשבצת שהיא מקום המפגש של שתי הקוביות ובה השאלה שעלינו לענות עליה (ראו את הסימון בצילום. השיטה היא כמו בלוח הכפל). כמובן שגם אנחנו נשתתף. ככה התלמיד יכיר גם אותנו.
לכתבה המלאה עם הצעות נוספות |
|
|
| מתנדבי 'ידיד לחינוך' בבת-ים, זכו להדרכה יוצאת דופן מצוות המדריכות בפיסג"ה. נושא ההדרכה היה "בואו נשחק". הרעיונות של למידה תוך כדי משחק נבעו מכמה היבטים: חלק מהתלמידים שאנו עובדים איתם, חוו תיסכולים וכישלונות, תוך כדי רצונם לעמוד בקצב הלמידה של הכיתה. כשמגיעים למתנדב או למתנדבת, שוב לומדים, אז למה לא לשחק תוך כדי למידה? המשחק יוצר אינטרקציה חיובית מהנה, לעיתים מצחיקה, והופ... גם למדנו.
קבלנו רעיונות מאוד מעשיים, פרקטים ומהנים, והכי חשוב, זמינים. בסוף התהליך קיבלה כל מתנדבת ערכת משחקים, שהושקעה בה חשיבה רבה
משחק היכרות
קודם כל, התלמיד שאנו פוגשים לראשונה, אינו מכיר אותנו, ואנחנו לא מכירים אותו, לכן נערוך היכרות באמצעות משחק. לפנינו יהיה לוח - דמוי לוח כפל, אלא שהוא מחולק למשבצות 6 x 6. בכל משבצת יש במקום מספרים, שאלות שעל התלמיד לענות עליהן ולספר על עצמו. יש לזרוק קוביית משחק פעמיים. נניח שבפעם הראשונה קבלנו 3 ובפעם השנייה קבלנו 5 . נבחר במשבצת שהיא מקום המפגש של שתי הקוביות ובה השאלה שעלינו לענות עליה (ראו את הסימון בצילום. השיטה היא כמו בלוח הכפל). כמובן שגם אנחנו נשתתף. ככה התלמיד יכיר גם אותנו.
לכתבה המלאה עם הצעות נוספות |
הטילו את הקוביות וענו על השאלה הכתובה בהצטלבות של שני המספרים שעלו בהגרלה |
|
|
20 שנה מהנדס בחיל האויר, 20 שנה מנהל פרוייקטים בתעשייה האוירית, ועכשיו מגשים חלום ישן, לעסוק בהוראה – עודד כהן פרירא מרעות / שרה ברנשטיין |
|
| "עוד בצעירותי הייתה לי התלבטות. שקלתי לעבוד בהוראה, ולעשות הסבה. לבסוף המשכתי בתחום התעשייה. כשפרשתי, החלטתי להתנדב בבתי ספר ולממש במידת מה את החלום שהיה לי"...
..."אני חבר בעמותה שנקראת spaceil (חלל ישראל), שדרכה למדתי את התחום וקיבלתי חומרים שמחדדים ומעדכנים אותו. מדובר בקהילה של מחנכים, המובילים את הנושא, וחברים בה מהנדסים מהתעשייה האווירית ומחנכים מהחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי, המעוניינים לקחת חלק בהובלת התחום בבתי הספר". ההצטרפות כרוכה במיון והכשרה בהתאמות לעבודה עם ילדים. במסגרת ההתנדבות אני מעביר שיעורים הקשורים בחלל, סדנאות מעשיות ובניית דגמים של מערכות שונות. מתקיימות תערוכות של תוצרים. יש אף משתתפים בתחרויות אומנות, כתיבה ובניית מוצרים הקשורים לחלל.
הרצאות מתקיימות החל מגיל גן ועד מבוגרים. כל הרצאה בנויה בהתאם לאוכלוסיית היעד. בכיתות הנמוכות מקבלים הילדים רקע קצר ולאחר מכן מתנסים בבניית טיל או חללית. הצעה לבניית חללית לגילאים אלה, מצורפת לתמונה.
לכתבה המלאה |
|
|
דגם של חללית. לחצו כאן, ותקבלו דגם נייר לבנייה עם הילדים |
| |
|
דגם של חללית. לחצו כאן, וקבלו דגם נייר לבנייה עם הילדים |
|
|
|
| בטקס מכובד קבלה נעה רפאלי, רכזת המתנדבים בקריית טבעון את התואר: "יקירת קריית טבעון"
נעה, שקבלה לאחרונה את אות יקירת קריית טבעון, הקימה את קבוצת המתנדבים בישובה בשנת 2009. היא החלה עם חמישה מתנדבים. היום הקבוצה בטבעון היא הגדולה בעמותה ביחס למספר תושבי היישוב - 69 מתנדבים (מתוך 19.000 תושבים). נעה רואה בפעילותה ב'ידיד לחינוך' מפעל חיים, כדבריה בסרטון הקצר, אותו תוכלו לראות כאן, ואשר הוקרן בטקס הענקת התואר. בדיוק לפני שנתיים כתב רון כספי מקבוצת מתנדבי טבעון, כתבה מקיפה על נעה ועל מה שקורה בישוב. הכתבה פורסמה אצלינו באתר העמותה, והרי הקישור לכתבה:
טבעון - סיפורה של קבוצה צפונית חרוצה בעמותת "ידיד לחינוך" לסרטון על נעה שהוקרן בטקס: לחץ כאן
|
|
|
בטקס מכובד קבלה נעה רפאלי, רכזת המתנדבים בקריית טבעון את התואר: "יקירת קריית טבעון" |
|
נעה, שקבלה לאחרונה את אות יקירת קריית טבעון, הקימה את קבוצת המתנדבים בישובה בשנת 2009. היא החלה עם חמישה מתנדבים. היום הקבוצה בטבעון היא הגדולה בעמותה ביחס למספר תושבי היישוב - 69 מתנדבים (מתוך 19,000 תושבים). נעה רואה בפעילותה ב'ידיד לחינוך' מפעל חיים כדבריה, בסרטון הקצר, אותו תוכלו לראות כאן ואשר הוקרן בטקס הענקת התואר. בדיוק לפני שנתיים כתב רון כספי מקבוצת מתנדבי טבעון, כתבה מקיפה על נעה ועל מה שקורה בישוב. הכתבה פורסמה אצלינו באתר העמותה, והרי הקישור לכתבה:
טבעון - סיפורה של קבוצה צפונית חרוצה בעמותת "ידיד לחינוך". לסרטון על נעה שהוקרן בטקס: לחץ כאן
|
|
|
שָׁרְקָה מלאכי משהם מגדירה את עצמה כמי שגדלה על ערכי ה"אנחנו" - ערכים שהוקנו לה מילדותה בקבוץ / טלי בשוראי יצקוביץ
|
|
|
שָׁרְקָה מלאכי, דמות מרשימה ומעוררת השראה, חולקת את סיפור חייה מלא המעשים הטובים והמשמעות העמוקה להתנדבות בחייה. ילידת קיבוץ גליל ים, גדלה בחינוך המשותף – חוויה, שלדבריה, יצאה ממנה "ללא נזק". ילדותה בקיבוץ עוצבה על ידי ערכי שוויון, שיתוף ואחריות קבוצתית, שהנחילו לה הוריה, שהיו ממייסדי הקיבוץ. אביה, שימש כגזבר הקיבוץ ומורה למוזיקה, ואמה, עסקה באריגה בנול. השניים הטביעו בה ערכים של עמל, מסירות ואהבה למוסיקה. שרקה מנגנת על אקורדיון עד היום באירועים משפחתיים.
כבר מגיל חמש גילתה שָׁרְקָה את ניצני ההתנדבות. בקיבוץ היא עזרה לחבריה בבית הילדים בלימודיהם. לדבריה, התחושה של "לעשות למען האחר" מלווה אותה מאז ועד היום. חוויות אלו עיצבו את גישתה לחיים, "אני חושבת, שהחוויה הזו הייתה הזרע הראשון שהצמיח את התפיסה שלי לגבי החשיבות של עזרה לזולת". לכתבה המלאה |
| | |
החותם שאנו מטביעים על העולם |
|
|
נעם, יובל, ארז, שקד והלי - בני נוער מספרים על תחושת המשמעות בחייהם
מאת: שרה ברנשטיין
כתבה זו נכתבה בעקבות הרצאתו של דר' שמעון אזולאי למתנדבי 'ידיד לחינוך'. דר' אזולאי דיבר על משמעות, חיפוש משמעות והקשר בין זו לבין תחושת אושר. משמעות, לדבריו, מושגת במאמץ ואפילו בסבל. אין להעלים אותם. האדם יכול לשאת סבל מסויים אם יש בסופו משמעות. תחושת אושר תגיע רק לאחר שהאדם יחוש משמעות.
שוחחתי עם כמה בני נוער על עיסוקיהם, מה בעיסוקים אלה נותן להם תחושת משמעות, וכיצד היא מושגת. נעם ויובל לוי, שניהם תלמידי כתה ט' מנס ציונה, נועם מנגן על גיטרה חשמלית ויובל משתתף בחוג סיירות של קק"ל. ארז גונן, תלמיד כתה ז' מכפר סבא, משחק כדורגל ב"הפועל" כפר סבא. שקד מלכי והלי אשר, תלמידות כתה י' בגבעתיים, מדריכות בצופים (שבט דור) ולוקחות חלק בצוות המוביל של 'תנועת הזהב' המקומית (תנועה המשלבת בני נוער עם מבוגרים, אשר נוסדה לפני 4 שנים).
על מה שאמרו בני הנוער: בכתבה המלאה |
|
|
צ'אט GPT נשמע מפחיד, אבל ממש נחמד וגם שימושי
מאת: נחום נוימן |
|
|
| מכירים את תוכנת הצ'אט GPT ? אני בטוח שמרבית ילדיכם ונכדיכם מכירים אותה היטב וחלקם כבר משתמשים בה. מדובר בתוכנת מחשב מבוססת בינה מלאכותית.
כולנו משתמשים בגוגל כתחליף נהדר לאנציקלופדיה, בה השתמשנו כשהיינו צעירים, והנה הגיעה האינטליגנציה המלאכותית (להלן AI) ונתנה לנו בין היתר את הצ'אט GPT - כלי ידידותי, אותו אנו שואלים שאלות והוא נותן לנו תשובה אחת מלאה ומנומקת, אותה הוא בונה כהרף עין משלל מאגרי המידע והנתונים שיש ברשת. זה כמובן אינו הכלי היחיד בנמצא, אך הוא מהמובילים והנוחים לשימוש, ויש לו כבר מאות מיליוני משתמשים ברחבי העולם. ניתן להפנות אליו סידרת שאלות ברצף ולקיים שיחה של ממש.
דוגמא פשוטה מאד: אנחנו מחפשים מתכון לעוגת שוקולד. תוך שניות הוא מעביר לנו הצעה למתכון, כולל חומרים ושלבי הכנה, אבל אז אנחנו מגלים שאחד החומרים חסר לנו. במקרה כזה, אפשר להמשיך בשיחה ולבקש את אותו מתכון, נניח ללא קמח. כאן נקבל תשובה נוספת של מתכון ללא קמח (ניסיתי). אך יתכן גם שאם חסר לי מיצרך מסוייים אחר, קיימת אפשרות שהוא לא ידע לענות לי. שווה לנסות ולראות.
לכתבה המלאה |
|
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון מדי חודש שולח לנו אילן חידה
מתמטית או חידת הגיון. בחידות מסוג זה מאתגר אילן
את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת".
הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו. |
| החידה: "מה השעה?" נתונה הספרה "4" ארבע פעמים. המטרה היא להוסיף פעולות חשבון בסיסיות (חיבור, חיסור, כפל וחילוק)
כך שנקבל בתוצאה את כל הספרות מ 1 עד 12. למשל:
1=(4+4):(4+4) 2=4:4+4:4 3=4: (4+4+4) בבקשה להמשיך: 4=4 4 4 4 11=4 4 4 (רק שלוש רביעיות) 5=4 4 4 4 12=4 4 4 4 6=4 4 4 4
7=4 4 4 4 8=4 4 4 4 9=4 4 4 4 10=4 4 4 4 כעת אפשר ליצור שעון מיוחד שבו כל ספרה היא התרגיל שמצאתם...
לפתרון החידה |
|
|
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|