אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2067%20%D7%90%D7%95%D7%92%D7%95%D7%A1%D7%98%2024.jpg

אורי פרג, מנכ"ל 'ידיד לחינוך'


יְדִידוֹתׇי וִידִידׇי לחינוך,
מדינת ישראל נמצאת מזה כמעט שנה במלחמה ארוכה ומתמשכת, מלחמה כבדת דמים.
'ידיד לחינוך' משתתפת בצער משפחות הנופלים, מאחלת החלמה מהירה לפצועים ומייחלת לשובם של כל
אחינו ואחיותינו החטופים לביתם במהרה.
בתוך המציאות המורכבת הזו, אנו כחברה, כעם, נדרשים לעמוד במבחנים לא פשוטים.
בימים אלה, תפקידה של 'ידיד לחינוך', כמי שחרתה על דיגלה לעשות את החברה הישראלית טובה יותר,
חשוב אף יותר מבימים רגילים.
התגייסותם של אלפי מתנדבי 'ידיד לחינוך' מתחילת המלחמה להגיע לבתי הספר ולהתנדב עם הילדים, שכל כך
זקוקים בעת הזו למשענת איתנה ויציבה, הינה בעלת ערך רב, שלא ניתן לכמתו. הפעילות הענפה של מתנדבינו
עם ילדים מפונים מקוי העימות בדרום ובצפון, גם לה משמעות רבה וקריטית.
בתוך כל אלה המשכנו בפעילויות שונות למען המתנדבים ובחיזוק הקהילה שלנו – "למידה בכל גיל", מפגשים, טיולים ועוד.
ההיענות הגבוהה שלכם, המתנדבים, להשתתף בפעילויות אלה בתקופה זו, הוכיחה את עוצמתה וחשיבותה של קהילת
'ידיד החינוך' לכולנו.
עם תחילת שנת הלימודים החדשה, אני מבקש לאחל ולייחל לחזרה לשגרה הברוכה ושנת פעילות פוריה וטובה לכולנו.
ואם עדיין לא נגיע לרגיעה בטחונית בתקופה הקרובה, אנו יודעים שנוכל להמשיך ולסמוך עליכם, מתנדבינו, ולשאוב מכם את הכוח והעוצמה להמשך הדרך.
כי עם שיש בו כל כך הרבה אנשים נפלאים, שמוכנים לתרום מעצמם למען הכלל בכל מצב, הוא באמת עם הנצח, ששום דבר
ואף אויב לא ישבור אותו.
 
מה במידעון?

יחד עם המצב הבלתי ברור ועם תלמידים שבשעת כתיבת שורות אלה, עדיין לא ברור לגמרי, איך והיכן ילמדו, נפתחת לה שנת הלימודים תשפ"ה. עם זאת, ברוח אופטימית, המידעון שלנו פותח בקטע משירה של נעמי שמר -"שלום כתה א" ★ בהמשך, דברים מתוך החלקה הקטנה שלנו בה אנו מביאים את דבריהן והתרשמותן של שתי מנהלות ורכזת מתנדבים מטעם אחד מבתי הספר על המתנדבים שלנו. דבריהן מעוררים גאווה ומצביעים על חשיבותם ותרומתם של המתנדבים תמיד, ובמיוחד בתקופה הנוכחית  ★ נקרא גם על שתי מתנדבות שמרחיבות בתחומי הספרות והשפה, עוסקות בהם עם התלמידים וגם מרצות ומלמדות את המתנדבים. מדובר בביליותרפיה ובתחום "השפה כמכלול" - שווה לקרוא ולקבל רעיונות  ★ נקרא גם שיר לאהבת המתמטיקה שכתב עבור תלמידיו מתנדב שמצליח לטעת בהם את אהבת המקצוע, ואתם מכירים אותו (אילן מאשקלון) מהחידות המתמטיות שמופיעות כאן כמדור קבוע  ★  בתחום החינוך אנו מביאים ארוע שקרה לנכדתה של אחת המתנדבות וחבריה, שנשלחו למחנה קיץ מטעם הסוכנות היהודית בארה"ב  ★ ולבסוף, הטור הקבוע של נחום, הפעם: הקרב על התודעה.

נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. 
 
כ
תובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
 זה תמיד מתחיל מכאן   

 מתוך "שלום כתה א'" / נעמי שמר


...דנה תלמד על מערכת השמש,
איך שנוצר הכלורופיל שבצמח,
איך הבריאה כולה חיה ונושמת,
שלום כתה א.

 אי ועוד בי ועוד שלוש בסוגרים,
צור וצידון וגם ארם נהריים,
(איזה מזל שעוד מעט צהריים).
שלום כיתה אלף.



                  וכך אתה עובר איתה,
                  עובר כיתה ועוד כיתה,
                  תיכון ואוניברסיטה.
                  שלום.

                 בתוך ספרי חכמה גדולים
                 כל הסודות מקופלים,
                 אבל ישנן שלוש מילים,
                 אשר אותן נילמד היום:
                 כיתה אלף שלום.
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9B%D7%99%D7%AA%D7%94%20%D7%90.jpg
 
 ★ שתי מנהלות ורכזת מתנדבים אחת על המתנדבים שלנו  ★

אסנת עיוואן, מנהלת ביה"ס עתיד 
ברמת גן 

מתוך דברים שנשאה עם סיום שנת הלימודים תשפ"ד 
בכנס מתנדבי "ידיד לחינוך" ברמת גן
"אני מנהלת חדשה, רק שנתיים בביה"ס. כשהתחלתי בעבודתי, התחילו להגיע מתנדבים. חשבתי לעצמי: טוב, יגיעו פעם, אולי יגיעו עוד פעם וזהו. אבל הם המשיכו להגיע, והילדים ממש מחכים להם ושואלים עליהם. לא אשכח שבתחילת המלחמה, הם התקשרו ובקשו להגיע. אמרתי להם: "חכו, עוד לא". "אבל אנחנו באים", השיבו, ואני אמרתי: "לא, יהיו אזעקות וצריך לרוץ למקלטים". "אז נרוץ", אמרו. ואני רוצה לומר לכם, המתנדבים, אתם נותנים השראה לילדים, אתם ממש חלק מהצוות בביה"ס. אני רואה אותכם יושבים יחד, מדברים יחד. תבורכו".

  איילת שלום, מנהלת ביה"ס אחדות באשדוד
סרטון - צילום ועריכה: עמנואל רונן

לחצו על התמונה והקשיבו לדברי המנהלת המדברת גם על ביה"ס שבו 180 תלמידים, מהם 65% ילדים אריתראים
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%97%D7%93%D7%95%D7%AA%206.jpg

על הקשר המופלא בין המתנדבים בביה"ס גורדון בגבעתיים לבין אשת הקשר
מטעם ביה"ס, אורנה בר יעקובי / שושנה רשף
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%A0%D7%94%20%D7%9E%D7%92%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%95%D7%9F%20(1).jpg

...אורנה משתלבת בקבוצת הווטסאפ של מתנדבי גורדון. שם היא מעדכנת אותם על כל מה שצריך. היא מספקת להם מידע על אירועים ופעילויות בביה"ס. "בכך היא דואגת להם ושומרת על כבודם" אומרת יונינה פוקס, רכזת המתנדבים בגבעתיים. "דרך הווטסאפ הם גם מיודעים על כל שנוי במערכת, כך שלא ימצאו את עצמם מגיעים לביה"ס "לחינם".
אורנה מספרת שהיא משלבת את המתנדבים והופכת אותם לחלק מצוות ביה"ס. "במהלך השנה", היא אומרת, "אני דואגת לקיים מספר מפגשים קבוצתיים, וכך מתאפשר למתנדבים לשמוע על פעילותו והתרשמותו של כל אחד מהם בעבודתו, ולעתים אף להעלות לדיון בעיות שמתעוררות פה ושם ...המתנדבים הם תוספת כוח אנושי, עוד עיניים. מדובר במבוגרים אחראים, בעלי ידע וניסיון. יש להם מה לתרום, וזה מתבטא כמובן גם בתחום הרגשי והביטחון העצמי שהם משרים על התלמידים".


 
 ★ מתנדבים מרחיבים בתחומי הלימוד והעניין  ★
כרמלה ביטון מבאר שבע: שיטת לימוד הקריאה כמו "דָּנָה נָמָה, דָּנָה קָמָה" משעממת את הילדים. שיטת "השפה כמכלול" היא טבעית ומעניינת אותם יותר

מאת: יפה חכמון

וכך מלמדת כרמלה

על פי שיטת "השפה כמכלול", רכישת הקריאה היא תהליך טבעי, כמו רכישת הדיבור.  כרמלה מציינת כי אחוזי ההצלחה בשיטה זו גבוהים בעיקר בקרב ילדים מתקשים שלא רכשו קריאה בכתות א-ב מסיבות שונות. 
היא מספרת שכבר במפגש הראשון עם הילד היא משלבת קריאה שלמה בספר ילדים, ומסבירה, כי לימוד הקריאה והכתיבה על פי גישה זו הוא מעבר להקניית מיומנויות טכניות של פענוח עיצורים וצלילים. "אינני משתמשת בחוברות העבודה הרגילות לכיתות א', בהן הסיפורים הם מגמתיים. בחוברות אלה, אם רוצים ללמד למשל את העיצור אה (פתח - אַה, או קמץ - אָה), יוצרים טקסט שלם שיהיה מורכב רובו ככולו מעיצורים אלה. טקסט כזה, היא אומרת, "הוא חדגוני ומשעמם את הילד, לכן אני בוחרת סיפורים קצרים (ממש קצרים), שנכתבו באופן טבעי מתוך הנאה או השראה, ושמלווים באיורים מושכים, התומכים בהבנה או בהנאה של הילד מהסיפור. כך, בסיפורים שאני בוחרת, מופיע כל המכלול של לימוד השפה: התוכן, המערכת הגרפו-פונמנית (האות הכתובה שמבטאת את הצליל הנשמע) והמערכת הלשונית (זכר, נקבה, יחיד, רבים, הטיות ועוד)".
כרמלה מספרת על שלושה שלבים לפיהם היא מלמדת...

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///f18900b8fae54df991f0885f18ce8f13.jpg
               
 מימין: צורת הלימוד המקובלת - טקסט מגמתי ללימוד העיצורים.  משמאל: צורת הלימוד על פי "השפה כמכלול". 
לדוגמא: "סבתא לאה" מאת מיריק שניר עם איורים צבעוניים ועליזים
                 
 
"לקחנו את המתמטיקה שהיא תורת החשיבה, והפכנו אותה לתורת החישובים" – אני, המתמטיקה והתלמידים / אילן בן ארי, אשקלון

.....בין השאר אני עוסק בחוגים הנקראים: "יש לי חשבון איתך", ומקרב ילדים ליופי של המקצוע.
בקיצור, אם רוצים שילדים יחבבו מתמטיקה, צריך להראות שיש בזה שימוש, להרבות במשחקים (בעיקר ביסודי), להשתמש בהמחשה, להשרות תחושה של הצלחה ולגיטימציה לשגיאה, כי רק מי שלא עושה, לא טועה. חשוב להרחיק את הפחד על ידי עידוד, ואז נגדל ילדים מאושרים המסוגלים לכל אתגר.
הנה קטע מתוך אחד השירים שחיברתי עבור התלמידים בשבחי לימוד המתמטיקה, שהיא פשוט עוד שפה.

...מתמטיקה גם היא שפה לכל דבר,
ומי שמגלה אותה, זוכה באוצר.
אנסה, בהסבר להפיג עננה
ולהסביר פשוטות הנ"ל בטענה.

לכל שפה יש מערכת יסודות,
לשפה מדוברת - צלילים, לכתיבה - אותיות,
למוזיקה-תווים ולמתמטיקה סְפָרוֹת.
בעזרת כולם בונים עולמות....
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%A4%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%95%D7%AA%20%D7%97%D7%A9%D7%91%D7%95%D7%9F.jpeg
 

מה עושים עם ביבליותרפיה? רותי פיכמן מחיפה מסבירה וגם נותנת טיפים ודוגמאות לעבודה עם ילדים / רני רוגל
הגדרתה של רותי פיכמן למושג ביבליותרפיה: סיוע ליחיד או לקבוצה באמצעות סיפורים, יצירות, שירה או כתיבה; שיטה שהיא דרך עקיפה לנגיעה בדברים שקשה לומר אותם.
חלק אחד של עבודתה היא מכנה "ספרות מגויסת" – סיפורים או שירים שהיא חושפת לקבוצה או ליחיד, שדרכם היא מדובבת לשוחח או לכתוב, במטרה לבטא מצבים רגשיים, חוזקות וחולשות, כמו למשל,  להביא ילד לכך שיספר על קשיים שיש לו. 

בחלק אחר של המפגש, המשתתפים כותבים ללא קשר לסיפור שרותי הביאה, או מבצעים תרגיל בצבע או תנועה, כמו לשרבט על דף נייר בעיניים עצומות בלי להרים את כלי הכתיבה מהדף, עד שהדף מלא בקשקושים, ואז לפקוח עיניים ולמצוא צורה בתוך השרבוט. "בשלב זה כבר יש תחושת הישג, וכשמוצאים חפץ או דמות בתוך הקשקוש, מדגישים אותם בטוש. לדוגמא, מילד בעל כישרון למחשבים ומתמטיקה, ביקשתי לחשוב על מספר. הוא בחר בספרה 8. כשביקשתי ממנו לכתוב מה מרגיש ה-8 ומה הוא יכול לספר על עצמו, הוא כתב: "השמונה מוזר ולא שייך, ואין לו שם. הוא חסר ערך, כי אינו מספר קטן או גדול במיוחד, והוא מרגיש מקופח". ברור כי במילים אלה הוא כתב את סיפורו האישי".


https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%99%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%A8%D7%A0%D7%99.jpg
מימין לשמאל: ילד שקבל דף עם חור, קרא לציור: "שעון בלי מחוגים" ★ הילד ששירבט 8 "מרגיש לא שייך" ★ ילד שמח 
התגבר על החור וכתב: "אביב בישראל"  
 
 ★ ועוד בנושא חינוך  ★

על מה שקרה באחד ממחנות הקיץ של בני נוער יהודים בארה"ב / צביה טולדנו
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9B%D7%99%D7%9D.jpeg
נכדתי, רומי, נמצאה מתאימה להדריך במחנה קיץ יהודי בארה"ב מטעם הסוכנות היהודית. הסבירו לה שהעבודה היא שליחות להפצת הרעיון הציוני בקרב היהודים שם בשני מחזורי קייטנה בתנאי מחנה. 
הסוכנות צרפה לפרוייקט גם חיילים בעלי ניסיון בהדרכה, שחוו את המלחמה והשתחררו. המטרה הייתה לתת להם פסק זמן מה"חוויה" שעברו. הסוכנות שילמה עבור הטיסה וההדרכה שלהם.
וכך הגיעו למחנה במדינה פנסילבניה שלוש קבוצות מדריכים: נערים ונערות ישראלים שהדריכו בתנועות נוער, חיילים משוחררים ש"חוו" את המלחמה בעזה ומדריכים מקומיים, שבחלקם מכירים את החניכים – כולם בלי יוצא מהכלל יהודים.
לפני הגעתם של החניכים, נערך מפגש היכרות בין כל המדריכים – כל אחד הציג את עצמו במספר משפטים. כאשר הגיע תורם של החיילים שסיפרו על המלחמה הקשה אותה חוו בעזה, קפצו לעברם אותם מדריכים מקומיים, להזכירכם, כולם יהודים, קראו להם בשמות גנאי והכריזו בלי בושה: "רוצחים, אנחנו פרו פלשתינאים והמלחמה שלכם לא צודקת". קמה מהומה רבה, והעלבון היה צורב...
על מה שקרה אחר כך, על מסירותם של המדריכים הישראלים ועל מחשבות מטרידות באשר  לחלק מהצעירים היהודים בארה"ב, בהמשך הכתבה.  מוזמנים להגיב.

 
                             וגם זה... מתאים לכולנו
הקרב על התודעה שלנו / נחום נוימן

אם אשאל אתכם, מהו הנכס היקר ביותר שיש לכם, אני מניח שאקבל שלל תשובות. אחד יאמר שזו הדירה שבבעלותו, השני יאמר שזו בריאותו, השלישי יאמר, שאלה הם הילדים והנכדים החמודים שלו (לאלה אזכיר, שהם חשובים מאד לנו, אך הם אינם הנכסים שלנו, אפילו לא כשהיו ילדים). יש שיאמרו, שזה הידע והחכמה שצברנו, ואני, כפי שכבר כתבתי באחד המאמרים הקודמים שלי, שזו יתרת הזמן שנותרה לנו לחיות על פני הפלנטה הזו.
בכתבה זו אנסה לזקק את מושג הזמן שעומד לרשותנו למושג יותר מדויק והוא, זמן התודעה שלנו.
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%99%D7%95%D7%A8%20%D7%A0%D7%97%D7%95%D7%9D%20%D7%97%D7%A9%D7%99%D7%91%D7%94.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%92%D7%A8%D7%AA%20%D7%9C%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%97%D7%AA%20%D7%A9%D7%A0%D7%94%D7%9C%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%942.jpg
 
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header)  איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign