חג שבועות שמח! כֵּיצַד מַעֲלִין אֶת הַבִּכּוּרִים?
כָּל הָעֲיָרוֹת שֶׁבַּמַּעֲמָד מִתְכַּנְּסוֹת לָעִיר שֶׁל מַעֲמָד, וְלָנִין בִּרְחוֹבָהּ שֶׁל עִיר. וְלֹא הָיוּ נִכְנָסִין לַבָּתִּים. וְלַמַּשְׁכִּים הָיָה הַמְּמֻנֶּה אוֹמֵר: "קוּמוּ וְנַעֲלֶה צִיוֹן אֶל בֵּית ה' אֱלֹהֵינוּ" (ירמיהו לא, ה).
הַקְּרוֹבִים מְבִיאִים תְּאֵנִים וַעֲנָבִים, וְהָרְחוֹקִים מְבִיאִים גְּרוֹגְרוֹת וְצִמּוּקִים. וְהַשּׁוֹר הוֹלֵךְ לִפְנֵיהֶם, וְקַרְנָיו מְצוּפּוֹת זָהָב, וַעֲטֶרֶת שֶׁל זַיִת בְּרֹאשׁוֹ. הֶחָלִיל מַכֶּה לִפְנֵיהֶם, עַד שֶׁמַּגִּיעִים קָרוֹב לִירוּשָׁלַיִם. הִגִּיעוּ קָרוֹב לִירוּשָׁלַיִם, שָׁלְחוּ לִפְנֵיהֶם, וְעִטְּרוּ אֶת בִּכּוּרֵיהֶם. הַפַּחוֹת, הַסְּגָנִים וְהַגִּזְבָּרִים יוֹצְאִים לִקְרָאתָם. לְפִי כְּבוֹד הַנִּכְנָסִים הָיוּ יוֹצְאִים. וְכֹל בַּעֲלֵי אֻמָּנִיּוֹת שֶׁבִּירוּשָׁלַיִם עוֹמְדִים לִפְנֵיהֶם וְשׁוֹאֲלִין בִּשְׁלוֹמָם: "אָחֵינוּ אַנְשֵׁי מָקוֹם פְּלוֹנִי, בָּאתֶם לְשָׁלוֹם".
משנה, ביכורים, ג, א-ג |
|
|
מה במידעון?
שיח בין חברי צוות התקשורת על משמעות ההתנדבות שלנו בעיני עצמנו, וזאת בעקבות הרהוריו של אחד החברים בנוגע להתנדבותו כפי שהיה רוצה לראותה ★ על מיזם "לומדים הלאה" שחבר לעמותה שלנו על מנת לתמוך בילדי המפונים (גם אלה ששבו לבתיהם), בניסיון להתגבר על הפערים דרך עבודה בזום ★ על פרוייקט עתיר מתנדבים בכפר הנוער "נווה יהודה" שבנס ציונה, ועל קיר מיוחד בביה"ס "ניצנים" בחולון - פרי סדנא שהועברה למתנדבים, ואשר תוצרתה תלוייה שם כאות הוקרה ★ מומלץ לקרוא את הכתבה על נבחרת הרובוטיקה של נס ציונה, שהמנטורים שלה הם מתנדבי 'ידיד לחינוך' ★ בימים שבין חגי פסח, יום העצמאות ושבועות, שכל אחד מהם קשור בצורה זו או אחרת במושג החופש, בחר נחום שלנו לכתוב הפעם על מושג זה ועל מושג החירות - האם הם זהים? ★ שתיים ממתנדבות העמותה (אולי יש יותר) היו תינוקות כשהעפילו עם הוריהן מקפריסין ארצה, האחת סיפרה את סיפורה במידעון הקודם והאחרת שקראה את הסיפור ומשמשת היום כחברת הועד המנהל של אירגון מעפילי קפריסין, בקשה לפרסם כאן "קול קורא" ★ אנחנו מסיימים בשני המדורים הקבועים שלנו: פינת האמן של ירמי ופינת החידות המתמטיות של אילן.
נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה.
כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
|
|
חברים עונים ומייעצים לזאביק |
|
|
שישה מתוך כלל המשתתפים בשיחה. מימין לשמאל: רני, יפה, נחום, אילן, שושנה, רחלי |
| הכל התחיל מזאביק שלנו, שכתב לנו כך: "במסגרת מפגשי "למידה בכל גיל" שערכה העמותה בנושא 'המתנדב המשמעותי', מצאתי את עצמי 'חופר' בתוכי לעומק, למידת היותי מתנדב משמעותי בעיני עצמי.
אמירות אגב שנשמעו באחד המפגשים האחרונים של צוות התקשורת שלנו בנושא זה, רק העצימו את תחושת התסכול שלי". בעקבות דברים שנאמרו שם, החלטנו לקיים מפגש שייוחד אך ורק לנושא הזה.
"אני הגעתי להתנדבות מתוך מטרה", אמר זאביק, "לתרום ולהעניק. ללמד מתמטיקה, אבל לא כמורה שמוטלת עליו החובה להעביר חומר מסויים, אלא כמחנך, שמעביר לתלמידיו את האהבה למקצוע, את היופי שלו שהוא בבחינת מוזיקה, כאשר את מקום התווים ממלאים המספרים...ככל שחלף הזמן, הפכתי להיות "ממלא מקום וממלא הוראות" של המורה. פתאום הרגשתי שאיני תורם דבר מעצמי – מניסיוני ומהידע שלי. איני משוחח עם התלמידים – אני מעביר להם חומר....."
לכתבה ולסרטון עם תיעוד חלקי |
|
|
קבלו את האח הצעיר: מיזם "לומדים הלאה" מצטרף ל"ידיד לחינוך" / רני רוגל |
|
|
בחודשים האחרונים הצטרף ל"ידיד לחינוך" גוף צעיר – המיזם החינוכי "לומדים הלאה", שנולד בתקופת המלחמה בה אנו שרויים מ-7 באוקטובר 2023.
"לומדים הלאה" נולד כזרוע לימודית וירטואלית, מתוך הכרה בצורך הדחוף לתמוך בתלמידים מקווי העימות, שנעקרו מבתיהם ונותקו מבתי הספר שלהם, וגם באלה שחזרו לבתיהם. המיזם נועד לשמור על רצף לימודי ולהוות גשר בין מתנדבים בעלי ידע לבין תלמידים מכיתות ה' עד י'ב הזקוקים לסיוע לימודי.
"הלמידה הפרטנית מרחוק היא המאפיין הבולט ביותר שלנו", אומרת דר' דפנה מוסקוביץ, מנהלת המיזם. לדבריה, "החיבור עם "ידיד לחינוך" עתיד להגדיל את אחוז המתנדבים הגמלאים ב"לומדים הלאה". "התוכניות הן להסתייע במשאבי "ידיד לחינוך" כדי להרחיב את פעילות "לומדים הלאה" תוך הפקת תועלת הדדית".
לדבריו של אורי פרג, מנכ"ל "ידיד לחינוך", המיזם הוא בעל חשיבות רבה בהיבט הלאומי-ערכי. קליטתו בארגון כמו שלנו, מבטיחה את המשך קיומו, התמקצעותו ואת הגדלת היקף הפעילות שלו באופן משמעותי. לשמחתי הרבה, תוך זמן קצר מאז שנקלט אצלנו הצלחנו להגדיל בעשרות אחוזים את כמות המתנדבים, מתוך מתנדבי 'ידיד לחינוך', ואת כמות התלמידים שלוקחים בו חלק.
אנו ממשיכים בכך במלוא התנופה בניהולה המקצועי והמסור של דפנה".
לכתבה המלאה |
|
|
"לומדים בזום. הצילום לקוח מאתר "לומדים הלאה" |
|
|
על נבחרת הרובוטיקה של נס - ציונה במסגרת האירגון הבינלאומי FIRST
מאת: זאביק שני
הנבחרת מונחית על ידי יוסי קשטר, אבי ברק, אודי כסליו, מני דורפן ויורם לשם, שאיתו נערך הריאיון - כולם מ'ידיד לחינוך'
|
|
|
|
FIRST הינו ארגון בינלאומי ללא מטרת רווח, שנוסד בארה״ב בשנת 1989 במטרה להכין צעירים מגן חובה ועד לסיום התיכון באמצעות תכניות רובוטיקה ייחודיות כ"הכנה" לעתיד, תוך שהוא מאפשר להם לפתח כישורי תקשורת, עבודת-צוות, בטחון עצמי, יכולת ניהול וקבלת החלטות. התכניות הללו מלוות בידי מתנדבים ואנשי חינוך המשמשים כמנטורים והן חושפות בפני משתתפי התכנית נושאי הנדסה שונים: תיכנות, מכניקה, אלקטרוניקה, וגם פעילות בקהילה למען הקהילה.
מדובר בתחרות הדוקה מאד ועמוסה במטלות. מעבר לעובדה שכל הפעילות נעשית בשעות שלאחר הלימודים, משתתפיה מחוייבים גם לפעילות למען הקהילה, וזאת על ידי חשיפת תלמידים רבים יותר לטכנולוגיה. מרגע הכרזת התחרות, על המשתתפים "להציג" את הרובוט שלהם לתחרות העירונית, בתוך חודשיים. התחרות העולמית מתקיימת בסוף חודש מרץ... לכתבה המלאה |
|
|
כפר הילדים והנוער "נווה יהודה", שבנס ציונה, בפרוייקט עתיר מתנדבים
עבור רבים מהתלמידים, המתנדבים הופכים לדמויות מרכזיות בחייהם, כאלה שמקשיבים, מכילים ותומכים בדיוק בזמן, שהם הכי זקוקים לכך / טלי בשוראי יצקוביץ |
|
|
אחד הפרויקטים הייחודיים של 'ידיד לחינוך' מתקיים בכפר הילדים והנוער "נווה יהודה", שהוקם בשנת 1977 בנס ציונה. הכפר מאופיין במודל המשלב פנימייה עם תא משפחתי. המקום השקט והירוק מעניק תחושה ביתית וחמה. מופעלת בו, בין השאר, מועדונית יום לילדים הזקוקים למסגרת חינוכית בשעות אחה"צ, במטרה לספק להם בית חם, סיוע בשעורי בית וחינוך לערכים. במסגרת שיתוף הפעולה עם "ידיד לחינוך", 10 מתנדבים מגיעים בשעות אחר הצהריים למרכז הלמידה שפועל במקום, ומלווים את התלמידים באופן אישי וקבוצתי.
לגבי הקשר האישי שנוצר עם התלמידים, מציינת המתנדבת דר' יהודית מילוא: "זה מאוד תלוי בילד, לא כולם משתפים את הסיפורים האישיים שלהם, ואני לגמרי מבינה את החשיבות של שמירה על איזון בין הלימוד לבין הקשר האישי". למשל, אחד התלמידים הוא צייר מוכשר, ויהודית הביאה לו מחברת מיוחדת לאיור. תלמיד אחר משתף אותה בחוויותיו מחוג איגרוף, מה שמאפשר לה להעשיר את הידע שלה בתחום ובמקביל ליצור אווירה נינוחה שמקדמת את הלמידה. האתגר האמיתי הוא למצוא את הדרך להגיע אליהם וליצור חיבור שמאפשר למידה משמעותית".
לכתבה המלאה |
| כפר הילדים והנוער "נווה יהודה" בנס ציונה |
|
|
.מחויבות: מבוגר נוטע שתיל קטן, תומך ומתחייב ללוות אותו בצמיחתו |
| אמפטיה היא הלב והעוגן בכל קשר אנושי
חיובי ובמיוחד בקשר עם תלמידים צעירים |
| קיר הנראות של המתנדבים בביה"ס "ניצנים" בחולון מאת: הניה קמיר |
|
|
קיר הנראות של המתנדבים בביה"ס "ניצנים" בחולון
מאת: הניה קמיר |
.מחויבות: מבוגר נוטע שתיל קטן, תומך ומתחייב ללוות אותו בצמיחתו |
| אמפטיה היא הלב והעוגן בכל קשר אנושי חיובי ובמיוחד בקשר עם תלמידים צעירים |
| |
|
| "הקיר " הוא תוצר של סדנה, שבה השתתפו מתנדבי בית ספר "ניצנים" בחולון. נושא הסדנה היה "נראות", בהנחיית המורה קרן הלוי.
מבחינה פסיכולוגית, הנראות היא צורך בסיסי ועמוק אצל בני אדם. ההרגשה ש"רואים" אותנו, מאשרת את קיומנו, מעניקה לנו תחושת ערך ושייכות, ומחזקת את הזהות העצמית שלנו. כשאנשים מרגישים שהם נראים ושמכירים בהם, זה תורם לתחושת הביטחון העצמי והמשמעות האישית שלהם. בנוסף, נראות היא קריטית ליצירת קשרים חברתיים משמעותיים. היא מאפשרת לנו להרגיש מחוברים, מובנים ומקובלים על ידי הסביבה שלנו, מה שמשפיע על רווחתנו הנפשית והרגש. המתנדבים התבקשו לבחור מילה או שתיים מתוך קבוצת מילים שהיו מפוזרות על השולחן - מילים שמייצגות ערכים הקשורים לנראות בעבודת ההתנדבות שלנו: משמעות, ערך עצמי, אמפטיה, הקשבה, הצלחה בלימודים ועוד.
כל מתנדב יצר תמונה-קולאז' מחלקי תמונות, שנגזרו ממגזינים שונים, תמונות שמבטאות את הערכים שבחר. קרן, מנחת הסדנה, סידרה את התמונות ויצרה את "הקיר" היפה הזה כהוקרה למתנדבים. |
|
|
סיפור העפלה מקפריסין של מתנדבת במידעון הקודם, מביא פרסום "קול קורא" של מתנדבת אחרת להנחלת סיפור ה"פאנים" לדורות הבאים
חנה שלם מטבעון כתבה במידעון הקודם על עלייתה מקפריסין ב"אוניית התינוקות". רחל שגב מהרצליה, שעלתה גם היא באונייה הזו, מגיבה ומפרסמת "קול קורא" של ארגון מעפילי קפריסין |
|
|
"קראתי במידעון הקודם, שבין יום הזיכרון לשואה ליום העצמאות, על המתנדבת חנה שלם מהרצלייה, שנולדה בקפריסין והגיעה לארץ על "אוניית התינוקות". אני העפלתי עם הורי בגיל חצי שנה על ה"פאן יורק".
אני חברה בוועד המנהל של ארגון מעפילי קפריסין, ולאחרונה גם הקמנו צוות מורשת של הפאנים בדומה לצוותים של אניות מעפילים אחרות.
צוות האנייה "חיים ארלוזווב" חנך לאחרונה אנדרטה לזכר האנייה בטיילת בת גלים בחיפה. בינואר 2025 קיימנו כנס בבית הפלמ"ח לזכר 77 שנים לגירוש שתי האניות עם כ-15,400 מעפילים לקפריסין.
אשמח אם אוכל לפרסם את ה"קול קורא" שלנו במידעון הקרוב.
אל ה"קול קורא" |
| |
|
חירות וחופש – מה ההבדל? יש הבדל? / נחום נוימן |
|
|
|
לא מזמן חגגנו את חג הפסח ולאחריו את יום הזיכרון ויום העצמאות. עכשיו אנחנו לפני חג השבועות - חג מתן תורה.
בליל הסדר הסבנו סביב שולחן הסדר וקראנו מן ההגדה ..." עבדים היינו לפרעה במצרים ויוציאנו ה' אלוהינו משם ביד חזקה ובזרוע נטויה". יצאנו מעבדות לחירות.
במעמד הר סיני ירד משה עם עשרת הדיברות חקוקות בסלע, בהן מבהיר האל לעם ישראל, שאומנם יצאו משעבוד פרעה לגאולה וחירות, אך בחירות שניתנה להם יש קודקס חוקים ברור. ביום הזיכרון וביום העצמאות, עמדנו ושרנו את ההמנון: “עוד לא אבדה תקוותינו התקווה בת שנות אלפיים להיות עם חופשי בארצנו.."
אני מניח שעבור מרביתנו המילים חירות וחופש הינן מילים נרדפות במשמעותן. האם אכן כך הוא? או שאילו מילים ומונחים בעלי משמעות שונה...
לדברים במלואם |
|
|
| האם תוכלו לתאר לעצמכם, מיהו הצייר שצייר את הציור הזה? ומה היה גילו? הצילום המצורף מתאר ציור פורטרט בצבעי שמן של אדם זקן. טכנית הציור עשוי ברמה גבוהה מאוד.
תהליך ציור פורטרט דורש תכנון והפעלת דמיון יצירתי, יכולת מקצועית של רישום, תפישה מרחבית, הסקת מסקנות ויכולת שליפת מידע מן הזיכרון. בנוסף נדרש ידע נרחב בתורת הצבע, אופן הנחת הגוונים והמיזוג ביניהם, והבנה באור וצל...
לדברים במלואם |
|
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית או חידת הגיון. בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת".
הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים.
אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו. |
|
|
חידה מס. 13 - ירושת הבדואי
לבדואי היו 17 גמלים. הוא החליט להוריש אותם לשלושת בניו, לבכור הוריש מחצית מהגמלים. לשני 1/3 מהגמלים לשלישי 1/9 מהגמלים.
כיצד חילקו את הגמלים?
לפתרון החידה
|
| |
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|