הגענו לסוף החגים, כשלפנינו תקופה של עשייה רצופה בת חודשיים. זה המקום לספר על התכניות החדשות והמעניינות של פרוייקט ח"ץ בו משמשים כמנטורים המהנדסים, המדענים והחוקרים המשתייכים לעמותה שלנו, וזאת השנה בדגש על העיר לוד ★ זה המקום גם לספר על מתנדבת חדשה שמספרת על חוויות מרגשות, ומעידה על עצמה שמדובר "באחת מהבחירות המשמעותיות והמתגמלות ביותר שעשיתי".★ כבר שנה עברה מאז נכנסה לראשונה לתפקידה, מיכל גרין, מנהלת אזור המרכז - ברוש. נקרא מה עבר עליה בשנה יוצאת הדופן הזו ומהן תכניותיה ★ כדאי גם לקרוא על המפגש המעניין בגבעתיים בין ראשי הצוותים בבתי הספר לנשות הקשר מטעם בתי הספר - מה אמרו שם? מהן התובנות שנוכל ללמוד מהן? ★ מפונה מרמות נפתלי שבגליל, מספרת על מה שעבר עליה, וכיצד היא מוצאת נחמה בהצטרפות ל'ידיד לחינוך' - "ההתנדבות ממלאת אותי באנרגיה חיובית" ★ בכתבה על רעש ועל שקט בחינוך הילדים, תוכלו גם לקרוא על דעתו של המחנך הדגול, יאנוש קורצ'ק בנושא זה ★ לא שכחנו את אילן עם מדור החידה המתמטית שלו, ואת נחום עם המשך הכתבות על התודעה, הפעם, על התודעה ועל נדודי השינה שלנו.
נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
|
|
האתגרים של מיכל גרין, מנהלת אזור המרכז - ברוש, שנכנסה לתפקיד מייד אחרי השבעה באוקטובר / אסתר אבני |
|
|
בתאריך 8.10.23 התקיימה שיחת זום בין הנהלת 'ידיד לחינוך' ובין מיכל גרין, שהייתה אז מועמדת להחליף את איה נחום קרפיבקה בניהול מחוז ברוש בעמותה. בשיחה התוודעה מיכל למה שמצופה ממנה, והבינה שהתפקיד, שמוצע לה, מהווה המשכיות לפעילותה בניהול מחוז מרכז של תוכנית "אשת חיל "בעמותת "בעצמי". תוכנית זו מלווה אישית באופן פרטני ומותאם נשים מתרבויות שונות, ומכוונת אותן לתעסוקה והשכלה, כדי שישפיעו על חייהן לטווח הארוך ותהיה להן היכולת לממש את הערכים, עליהם מושתתת התרבות ממנה צמחו.
כניסתה לתפקיד ניהול מחוז ברוש בתקופת המלחמה, איתגרה את מיכל ואת כל המחוז כולו. לדבריה, "זו הייתה כניסה למים סוערים". היא הכירה את הצוות דרך שיחות בזום והבינה שבתי הספר מעדיפים שהמתנדבים לא יגיעו אליהם בתקופה זו, ולכן הכניסה לתפקיד דרשה ממנה לפעול במהירות וברגישות. מיכל נדרשה לעשות התאמות תוך כדי תנועה. "כל התהליכים התעכבו. היה צורך בהכשרת המתנדבים למצב, גם אם לא היו בקו העימות, כי היו יישובים שקלטו מפונים". בהקשר זה היא משבחת את רכזי היישובים שעזרו לה ולימדו אותה להשתלב ולהיות חלק מהמערכת. מיכל מגדירה אותם כ"אנשי מקצוע", שעובדים במשרה מלאה ללא חופשות.
לכתבה המלאה |
| |
|
מפגש מעניין בין אנשי הקשר מטעם בתי הספר בגבעתיים וראשי הצוותים של 'ידיד לחינוך' על החשיבות במתן תחושה של קבלה והערכה למתנדבים / ריקה שפרינצק |
|
|
מתנדבי ביה"ס שמעוני עם המנהלת |
|
לא בכל יום מתכנסים ראשי הצוותים של המתנדבים בבתי הספר יחד עם אנשי הקשר מטעם בית הספר עצמו לדיון משותף. עצם הגעתם של אלה האחרונים מראה על מעורבות ועל ההכרה שהמתנדבים אכן תורמים לצוות ולתלמידים והם מהווים חלק חשוב מהצוות.
הדיון המשותף שהתנהל, עסק בשאלה, מה לדעת הנוכחים משמר את המתנדב בבית הספר וגורם לו להמשיך ולהתנדב.
בין השאר עלה גם עניין המיפוי. "אם רוצים בהצלחת שיבוצי המתנדבים בכיתות, חשוב לתכנן מראש ולערוך מיפוי של הכתה – מי צריך מה ואיזה מתנדב מתאים לו". אם לא עושים זאת, נאמר שם, הרי שיש כאן בזבוז של משאב, ואנחנו מהווים משאב חשוב. צריך גם לקבל משוב מהמורה, אם הילד הצליח והגיע להישגים, ולתת למתנדב הרגשה של הצלחה, שהרי היא בזכותו. הרגשת השיתוף חשובה כאן מאד.
לכתבה המלאה |
|
|
פרוייקט ח"ץ של 'ידיד לחינוך' יתמקד השנה בעיקר בערים לוד ורמלה ב -8 בתי ספר ערביים, דתיים, חרדים וממלכתיים
אופן הלימוד האידיאלי: מהנדסים ומדענים מ'ידיד לחינוך' ינחו קבוצות תלמידים לעשות חקירות מדעיות, לבנות מודלים של ממציאים דגולים ועוד |
|
|
בנוסף לפרוייקט "אוריינות מדעית מחקרית" עליו תוכלו לקרוא בכתבה המלאה, יילמד השנה גם פרויקט בשם "ממציאים היסטוריה", שיתקיים בבה״ס קציר ברחובות. המנחים הם קבוצה של מהנדסים, העובדים עם התלמידים על בניית דגמים. בשנה שעברה בנו התלמידים דגמים של ליאונרדו דה וינצ'י. "השנה נלך על ממציאים דגולים כמו ניוטון, בל, אינשטיין ועוד", אומרת דר' אדריאנה כץ, יוזמת ומובילת הפרוייקט. התלמידים יבנו משחק או מודל שידגים את העיקרון של ההמצאה. הפרויקט יתחיל בדצמבר. פה יהיו עשרה מנחים, כל מנחה עם חמישה תלמידים – ס"ה כחמישים תלמידים.
פעילות נוספת, גם היא בהנחייתם של מהנדסים, תערך באשכול פיס ברמלה ושמו: "בואו נפרק ונלמד איך זה עובד". הכוונה היא לקחת מכשירים חשמליים, לפרק אותם, לראות ולהבין ממה הם מורכבים, וכל זה בהדרכת המנחים של ח״ץ.
לכתבה המלאה |
| |
|
החוויה האישית שלי כמתנדבת חדשה בבית הספר הדמוקרטי "שחף" בשהם - המתנה שבנתינה / טלי בשוראי יצקוביץ |
...הילדים שפגשתי בכיתות ג' וד' שונים זה מזה. כל אחד מהם עולם ומלואו, ועם זאת יש משהו משותף לכולם: הסקרנות הטבעית שלהם, התשוקה לגלות ולחקור, והדרך שבה הם מתמסרים ללמידה. תוך זמן קצר נוצר בינינו קשר חם, מלא בדיאלוגים, שאלות, התלבטויות, וצחוק מתגלגל. אני מרגישה שהמפגש הזה הוא לא רק בין מבוגר לילד, אלא בין נפשות שצמאות ללמידה – אין לי ספק בכלל שגם אני לומדת מהם לא מעט.
...מעבר לשיעורים, אני נמצאת עם הילדים גם בהפסקות, ואלה רגעים שאני לומדת להעריך לא פחות. בזמן הפנוי הזה יש לנו הזדמנות לדבר על דברים אחרים, לא רק על החומר הנלמד. אני שומעת מהם על חייהם, על מה שהם אוהבים ומה שמטריד אותם, ואני מרגישה שהם מתחילים לסמוך עליי.
לדברים במלואם |
|
|
עינת בן ברק, בעלת "יקב 3 הגפנים", מפונה מרמות נפתלי שבגליל העליון: "זאת הפעם הראשונה בחיים שמבקשים ממני לעזוב את הבית שלי. ארזתי את המזוודה ונסעתי" / רני רוגל
|
|
|
| עינת, השוהה כעת בקבוץ הזורע, הצטרפה לאחרונה ל'ידיד לחינוך' – "ההתנדבות יומיים בשבוע, ממלאת אותי באנרגיה חיובית, ונתנה אור" בביקור הראשון שלי במושב הייתי מזועזעת. כל ההר נשרף מפגיעות של טילי נ"ט, הבית שלי ניזוק מהדף של טיל שפגע ישירות בבית של השכנים, הגינה ליד הבית, שלושה דונם, הרוסה והשקט נוראי. נאסר עלי לצאת למרפסת, והסכך של סוכות משנה שעברה עדיין לא פונה... ...אני בת לניצולי שואה שבאו לארץ עם מזוודה אחת, וגם אני עזבתי את הבית רק עם מזוודה. היו לנו תקופות קשות ברמות נפתלי עם עשרות שנים של קטיושות, אבל לא פינו אותנו, ומעולם לא חשבנו להתפנות. מייאש לחשוב אם בכלל יהיה מצב, שאוכל לחזור הביתה, ואם ארצה לחזור לבית ולחיים של חוסר ביטחון... ...ההתנדבות יומיים בשבוע, שממלאת אותי באנרגיה חיובית, נתנה לי אור ומילאה את הלב שלי בתקווה. זאת ממש הצלה, כי התקופה מייאשת והחוויה של המרחק מהבית מתישה, עצובה ומבלבלת.
לכתבה המלאה |
|
|
"לא להרעיש", אנו אומרים לילדים - על שקט ורעש בחינוך הילדים שלנו מאת: שרה ברנשטיין |
כשהשיבו את אמילי, הילדה שנחטפה מקיבוץ בארי בשבעה באוקטובר על ידי החמאס, סיפר אביה שכאשר היא חזרה, היא דיברה בלחש עד כדי כך, שהיה צורך להצמיד את האוזן לשפתיה ולשאול, מה היא אומרת. אמילי לא עברה התעללות פיזית על ידי הטרוריסטים, אך למדה במהרה את המילה "אוסקוט" (שקט בערבית) - מצב שנדרשה לו לאורך תקופת השבי.
ישנם מצבים שהשקט נכפה עלינו כמו על אמילי ושאר החטופים במנהרות החמאס. הם נדרשו (ואולי עדיין נדרשים) לדבר בלחש על מנת שלא יפגעו. כך גם בתקופת השואה. - זהו שקט מתוך פחד, שקט שגוזרים עליך.
השקט עליו ידובר כאן הוא חיובי, כדבריו של המחנך הדגול יאנוש קורצ'ק: "אם לא כל הילדים, הרי שרובם הגדול אוהב תנועה והמולה. בחופש, בתנועה ובצעקה תלויה בריאותם הגופנית והנפשית". יחד עם זה, האמין קורצ'ק ששקט הכרחי עבור הילדים על מנת שיוכלו להתרכז, ללמוד ולפתח את עצמם.
לכתבה המלאה
|
|
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון |
|
|
חידת מסדר החיילים איך אפשר לסדר 7 חיילים ב 5 שורות 3 חיילים בכל שורה? איך אפשר לסדר 10 חיילים ב 5 שורות 4 חיילים בכל שורה? |
| מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית או חידת הגיון. בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת". הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו. |
|
|
גנבי התודעה ממשיכים את מלאכת הגניבה גם בלילה – נדודי השינה / נחום נוימן
כתבה שלישית בנושא התודעה שלנו |
|
|
כולנו כבר יודעים ששינה טובה חשובה לנו לבריאות הגוף כמו גם הנפש, והיא כלולה בפקטורים העיקרים המשפיעים על בריאותינו. לפני שנמשיך בעניין השינה, בואו ניזכר באותם גורמים החשובים לבריאותנו, שמרבית המחקרים מסכימים על חשיבותם, ביחוד ככל שאנו מתבגרים.
מזון בריא, הימנעות מאלכוהול ועישון, פעילות גופנית, קשרים חברתים, תחביבים ועיסוקים, בדיקות רפואיות וחיסונים, שינה טובה.
אז הנה אנו רואים ששינה טובה היא אחת משבעה כללי הזהב לבריאות טובה.
במה שונה השינה מכל השאר? בעוד שאת כל שישה הפקטורים הנותרים אנו יכולים לשפר באמצעות התודעה וכוח הרצון, בעניין השינה המצב בדיוק הפוך. אנו יכולים להתאמץ ולהשתדל לאכול אוכל בריא, לעשות יותר פעילות גופנית, להרחיב את קשרינו החברתיים וכדומה, אך בעניין השינה, ככל שנשתדל ונתאמץ להירדם, נשיג תוצאה הפוכה. ניכנס למתח וחרדה ונרחיק את השינה. זה יקרה כאשר אנו נכנסים למיטה או מתעוררים מסיבה זו או אחרת בלילה. לכתבה המלאה |
| |
|
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|