אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%A2%D7%95%D7%9F%2068.jpg


לאה רוזנברג, יו"ר הועד המנהל, 'ידיד לחינוך'


ידידותי וידידי היקרים,
אני רוצה לאחל לכולנו לראשונה, שהשנה החדשה תהייה "שנה ישנה״.
ליהנות בצוותא מעוגת התפוח בדבש של סבתא,
"שנה ישנה", כשהבית היה בית בחורף, באביב, בקיץ ובסתיו, כדי לצאת ובעיקר כדי לחזור אליו.
"שנה ישנה" כמו אז, כשהילדים התרוצצו והייתה מהומת אלוהים, ואנחנו נהנינו, סלחנו, אהבנו, ועדיין מתגעגעים.
שנה כמו של פעם לא מזמן, כשידענו מה צפוי מחר ואפילו מחרתיים, גם בלי סימן.
"שנה ישנה״, שהתחזית תמיד פספסה את היורה המלהיב, אבל החצב אף פעם הכזיב.
שנה נוחה כמו נעלי בית שחוקות, עם "שנות טובות" והרבה "זהבים" ומלאכים, שנה כדי... להחלים,
שתהייה שנה אהובה כזו, שתיזכר בעתיד ובקרוב, לטוב.
שלכם, לאה 

 
הימים שעוד נכונו לנו מאת: עדית פאנק
הימים שעוד נכונו לנו,
שיהיו נכונים, שיהיו רכונים.
שיהיו מעלינו כמו כפות תמרים.
ואנחנו, שני המינים,
נברך עליהם,
ובין כפות ידינו
ידריכו קשתם כוכבים רחוקים
להביט בנו מתוך הלילות,
ולא נבוש להיות מוארים בימים, בימים.

והאפלה תביא תבונה אל לילותינו,
ועין תהיה בנו זבת דמעות רכות של דבש בחלב,
ושבעת המינים, פי שבעה מונים
בבגרותו יבשיל ליבנו.

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9B%D7%A4%D7%95%D7%AA%20%D7%AA%D7%9E%D7%A8%D7%99%D7%9D.jpg
 
מה במידעון?

עם בוא השנה החדשה אנו פותחים את המידעון בשני נושאים של תקווה ומבט אל העתיד. האחד עוסק בעיצוב רגשות חיוביים והתגברות על פסימיות, והשני, מספר על תורת האיקיגאי היפנית המשיקה לנושא הראשון  עזרה למורה למוזיקה עיוור הן בהסעה לביה"ס והן בשעורי המוזיקה עליה תקראו כאן, מהווה התנדבות מאד מיוחדת, המשקפת סיוע לא רק לתלמידים, אלא גם לאיש מתוך צוות ביה"ס  ★ מה מביא ל'ידיד לחינוך' מתנדבים שלא הגיעו ממערכת החינוך, גם זה סיפור מעניין של רצון לתרום דווקא לתלמידים וגם להעביר להם מהידע שלהם   ★ תוכלו לקבל פרטים ראשונים על פרוייקט "למידה בכל גיל", המתקיים גם השנה לכלל מתנדבי 'ידיד לחינוך' ★ אנו ממשיכים במדור החידות הקבוע של אילן בן ארי, והפעם חידה לראש השנה  כמנהגנו, אנו מקצים מקום לכתבות, העוסקות בחינוך באופן כללי, והפעם, על מועדונית לילדים ממשפחות המתמודדות עם קשיים רפואיים, נפשיים, סוציאליים ועוד ★ ולבסוף, כתבה שנייה של נחום נוימן על התודעה שלנו.  

נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. 
 
כ
תובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com
 
 ★ על ההתמודדות עם קשיים ותחושות פסימיות   ★

עוד לא אבדה תקוותנו / 
ד"ר אבי צפרוני


התקווה - בדומה לרגשות חיוביים אחרים (כמו: אופטימיות, שמחה, התלהבות) - גורמת להפרשת כימיקלים במוח, שמייצרים תחושות נעימות: דופמין, אנדורפינים, אוקסיטוצין וסרוטונין.
מחשבות של תקווה מעצבות רגשות חיוביים, והללו משפרים את בריאותנו הנפשית והפיזית, כדבר הפסוק: "לב שמח ייטיב גהה ( = בריאות), ורוח נכאה תייבש גרם" (משלי יז, 22).
השפעת מחשבות של תקווה על רגשות חיוביים משתקפת באפקט הפלצבו.
השפעתו התגלתה במלחמת העולם השנייה, כאשר אזל המורפיום שניתן לחיילים איטלקים הפצועים בשדה הקרב, שגנחו מכאבים עזים. ואז, רופא בשם הנרי ביצ'ר גילה תושייה רבה, כשהזריק לחיילים הפצועים תמיסת מי מלח. הם חשבו שקיבלו מורפיום. רק המחשבה הזאת הרגיעה אותם, והם הפסיקו לגנוח...

...בין אופטימיות לתקווה:
בשפתנו אנו משתמשים בשתי מילים אלה כמילים נרדפות, אולם מבחינה פסיכולוגית - אלה שני מושגים בעלי משמעות שונה.
אופטימיות: תכונת אישיות - ציפייה פסיבית שהעתיד יהיה טוב יותר, שיקרו דברים טובים.
תקווה: האדם יוזם מטרה, שהוא מציב לעצמו ופועל להשגתה. כך הוא נוטל אחריות בעיצוב עתידו.

 
★ ומה ב'ידיד לחינוך'?  

איקיגאי – מושג יפני מעורר השראה

תובנות מהרצאה וסדנא שניתנו למתנדבי "שהם" על ידי אירמה דניאל וסמדר לוין, מתנדבות 'ידיד לחינוך', וגם הצעות לעבודה עם תלמידים

בארוע סיום שנת הלימודים ב'שהם', נחשף בפני המתנדבים כלי רב עוצמה בשם איקיגאי, אשר יכול לשמש גם ככלי עוצמתי לתלמידים.
 איקיגאי היא מילה יפנית, שפירושה: "הסיבה להיות ולחיות" – הסיבה לקום כל יום בבוקר ולהסתכל קדימה אל העתיד, גם אם כרגע זה נראה בלתי אפשרי. בתרבות המערבית קוראים לזה נחישות וחוסן נפשי.
המושג איקיגאי מושרש עמוקות בתרבות היפנית. רבים ביפן מאמינים שאיקיגאי חיוני לחיים ארוכים ומאושרים. מחקרים מראים, כי לאנשים שיש להם איקיגאי חזק, יש סיכוי נמוך יותר למחלות כרוניות ודיכאון, והם נוטים לחיות חיים ארוכים יותר.
בתפיסה הכוללת של איקיגאי, היפנים מייחסים חשיבות רבה גם לפעילות המנטלית והפיזית שלנו, ובעיקר, להישארותנו פעילים, לתזונה, לצד החברתי בחיינו, למקומות שבהם אנחנו חיים ומבלים, ולאופן בו אנחנו חווים ומגיבים לעולם.


https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%99%D7%A7%D7%99%20%D7%92%D7%90%D7%99%20%D7%A1%D7%95%D7%A4%D7%99%D7%AA%202.jpg
 

להיות עיניים לעיוור / צביה טולדנו
אילנה גיל מעמק חפר יחד עם חדוה מרקוביץ וגילה רובין, מסייעות לגידי אהרונוביץ, עיוור מאז
היותו פג - הסיפור עליהן ועליו 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///1%D7%90%D7%A7%D7%95%D7%A8%D7%93%D7%99%D7%95%D7%9F.jpg

וכך מספרת אילנה: "אני במקצועי מורה למוסיקה, וכשמעתי שיש מורה למוסיקה עיוור מנתניה בשם גידי אהרונוביץ, המתקשה להגיע לעבודה בבית ספר בכפר יונה, החלטתי שההתנדבות שלי תהיה יותר משמעותית, אם אסיע אותו לעבודה. בבית הספר ראיתי שהוא זקוק לעזרה יותר מאשר הסעה לעבודה, וככה הפכתי להיות סייעת בכיתות א' עד ו' בהן הוא מלמד - פעמיים בשבוע 5-6 שעות בכל פעם.
למעשה, חדוה, גילה ואני, אנחנו העיניים של המורה בתוך הכתה – משגיחות על משמעת, מחלקות חומרי לימוד וכותבות על הלוח, כשהמורה מבקש. מאחר שאני מורה למוסיקה, גידי מתייעץ איתי על תכנים שהוא רוצה להעביר לתלמידים. גידי מנגן בחליל צד, בונה הרכבים מוסיקליים עם התלמידים, מלמד שירה, ובכל הטכסים בביה"ס תורם את חלקו המשמעותי בתחום המוסיקלי. אנחנו עומדות לרשותו ומסייעות ככל הנדרש – ככה כבר 5 שנים".

 
הם לא הגיעו ממערכת החינוך, אבל עם פרישתם החליטו להתנדב בה – מה מביא מתנדבים מ'ידיד לחינוך' להחלטה הזו? / זאביק שני

כל מתנדבי 'ידיד לחינוך' הם גמלאים, שצברו ניסיון חיים וניסיון תעסוקתי רב בתחום עבודתם בשנים בהם עבדו. רבים מהם הגיעו להוראה ללא רקע כלשהו בחינוך. את הרצון להתנדב ניתן להסביר בקלות, ברצון ובנכונות לתת ולהעניק, אך הרצון הזה, כשהוא אינו מלווה בניסיון מעשי, מעורר שאלה – מדוע בחרו להתנדב בתחום החינוך?
יצאנו לשאול חמישה  ממתנדבינו על הרקע להחלטתם. (תחום עיסוקם הקודם מופיע כאן משמאל).
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9E%D7%A7%D7%A6%D7%95%D7%90%D7%95%D7%AA.jpg
 
השנה ב"למידה בכל גיל"
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%9C%D7%9E%D7%99%D7%93%D7%94%20%D7%91%D7%9B%D7%9C%202.jpg

כדאי להזכיר, כי הרעיון העומד מאחורי מיזם "למידה בכל גיל" הוא, שכלל מתנדבי 'ידיד לחינוך' יעסקו בין השאר גם בתכנים המתכתבים עם האג'נדות של העמותה.
שני התחומים אותם אנו רוצים לקדם, אומרת דרורית אביב כהן, האחראית על המיזם, הם:
א. העצמת המתנדב מצד אחד, והעצמת התלמיד מאידך.
ב. קידום קבוצות השייכות, אשר מהן נוכל להיתרם. לכן, חשוב לחזק את משמעות הקהילה עבור כל אחד מאיתנו.
כל אלה יבואו לידי ביטוי הן ברמת התוכן והן ברמת ההפעלה.
"השנה קראנו לנושא שיקודם במסגרת "למידה בכל גיל": 'כל מה שילד צריך...'
באופן הזה נעסוק בדמויות משמעותיות שהשפיעו עלינו וחיזקו אותנו. אנו מקווים שכאן תינתן דחיפה נוספת למתנדבים להיות דמויות משמעותיות לילדים יחד עם מתן כלים. נדבר על השפעתם של המתנדבים ביחוד על התלמידים "השקופים" והיכולת לגרום להם להיות בעלי השפעה".
הפעילות תתקיים כמו בשנה הקודמת בשלושה מעגלים: הרצאה ארצית בנושא לכלל המתנדבים, הרצאה אזורית לכל אחד מארבעת האזורים של העמותה (מרכז, דרום, צפון ושפלה), וסדנאות בהן ידונו המשתתפים בדמויות שהשפיעו על חייהם, יסיקו תובנות, ויקבלו כלים אופרטיביים.
 המיזם יצא לדרך בסוף נובמבר או בתחילת דצמבר. פרטים נוספים בהמשך.
 
★  ועוד בנושא חינוך  ★

ילדים עטופים / רחלי פוקס משקובסקי, מתנדבת במועדונית
במועדונית "נרקיס" בקריית אונו, מקבלים הילדים אהבה ללא תנאי וארוחה חמה. "לפעמים ילד לא רוצה לאפשר להתקרב, וצריך לדעת בכל זאת לפלס את הדרך אליו" 
מועדונית "נרקיס"מיועדת לילדים בסיכון, ומהווה מסגרת לילדים ממשפחות חד הוריות עם קשיים, מצב סוציאלי קשה, מצבים רפואיים מיוחדים, כגון הורה המתמודד עם מחלת נפש או עם מחלה קשה, המחייבת אשפוזים. הילדים זקוקים לתמיכה רגשית, חברתית ולפעמים גם לימודית. הם נמצאים במקום החל משעה 12.45 ועד 18.00. יש סדר יום מובנה, ועת לכל פעילות: זמן אכילה, זמן למידה, זמן קריאה, וזמן למשחק בחוץ... 
...מדובר במסגרת משפחתית. לכל ילד יש מגירה משלו, שבה הוא יכול לשים מה שהוא רוצה. יש ארוחה חמה (רותי אם הבית מבשלת בכל יום אוכל טרי, ואני מעידה שהוא גם טעים מאד), הילדים משתתפים בתורנות בעריכה ובפינוי השולחנות. "הם מקבלים כאן אהבה ללא תנאי. לפעמים ילד לא רוצה לאפשר לאף אחד להתקרב אליו, וצריך לדעת בכל זאת לפלס את הדרך אליו, ולקשור איתו קשר משמעותי. לפעמים הבעיות הרגשיות גורמות לקשיי התנהגות. הניסיון בעבודה מאד עוזר. יש גם מנחה ממשרד החינוך שנותנת הדרכה לצוות".

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///c1bfff2f4cee4bfebe450fd9df28adfd.jpg
 
החידות של המתנדב אילן
בן ארי מאשקלון                 

חידה מס. 5


מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית.
בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת".
הפעם מביא לנו אולן חידה לראש השנה. הקוראים מוזמנים לפתור, וגם לאתגר את התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו את הפתרון והסברו.

לפתרון החידה שמצד שמאל (חידה 5) לחצו כאן
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///2fff17879cb342758ed129761e5801e9.jpg
 
                              ★ וגם זה מתאים לכולנו 
כיצד נשמור על התודעה שלנו / נחום נוימן, איור: ירמי לז'ה

כתבה שנייה בסידרה

אכן קשה לשלוט במחשבות וגם לא צריך לשלוט בהן באופן מלא, כל עוד הן אינן מזיקות או מפריעות למהלך חיינו.
מאידך, כדאי להקדיש יותר תשומת לב וחשיבה להווה על פני עיסוק בעבר וגם בעתיד.
העבר הרי חלף לו, וחבל להקדיש לו מחשבה מרובה, אלא אם אתם היסטוריונים. מניסיון, לרוב לא ניתן להסיק הרבה מהעבר לגבי העתיד.
העתיד עדיין לפנינו, ויכולת ההשפעה שלנו עליו מוגבלת למדי. דרך ההשפעה היחידה שלנו, גם אם חלקית, על העתיד היא בבחינת מה אנחנו עושים היום.
אז בואו נקדיש יותר זמן בתודעה שלנו להווה. אנחנו גם יכולים להשקיע בחינוך היום וכך להשפיע על אחרים. לימוד וחינוך הינם דוגמא טובה להשקעה ועיסוק אינטנסיבי של התודעה בהווה, תוך השפעה מהותית על התלמידים בעתיד.
עשייה בהווה אינה בהכרח עבודת פרך, היא גם סוגסטיה והנאה. לא צריכים לשם כך לטוס לחו"ל. זו גם הליכה קצרה בגינה או ברחוב הקרוב לביתנו. נתבונן בטבע סביבנו: העצים, הציפורים וכן גם בני האדם. נריח את ריח המאפה הטרי, שעולה מהחנות הקרובה... 

https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%A0%D7%97%D7%95%D7%9D%20%D7%AA%D7%95%D7%93%D7%A2%D7%94.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/pulseem/ClientImages/2225///%D7%90%D7%99%D7%92%D7%A8%D7%AA%20%D7%A8%D7%90%D7%A9%20%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94%20%D7%AA%D7%A9%D7%A4%D7%943.jpg
 

כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il/
הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header)  איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה
מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך"

הודעה זו נשלחה ל- על ידי office@yadidla.org.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign