מה במידעון הפעם? מובאות שתי כתבות על מקומה של המשמעות בחיינו - המושג בו עוסקת "ידיד לחינוך" ומתנדביה השנה. האחת נותנת הצצה קטנה לתחום בו עסקנו כעמותה במפגשים שלנו, והשנייה מתארת את דמותו של מנהל בית ספר מיתולוגי, שהיה מופת למנהיגות חינוכית והשפיע על חיי המרואיינים כאן, שהם חברי העמותה שלנו. ★ נוסיף לכך סקירה קצרה על עיסוקה של 'ידיד לחינוך' בנושא יישובי קו העימות.
ובנושא אחר: חשבנו שכדאי לכל חברינו לדעת מעט על מאחורי הקלעים בנושא תפקיד השווק ופיתוח משאבים בחייה של עמותה בכלל, וב'ידיד לחינוך' בפרט - מה כוללים מושגים אלה, ומה עושים שם? ★ מתוך השטח, אנחנו מפרסמים כאן את מכתבם של מנהל ביה"ס דרכא רות" בגדרה ותלמידי יב' שלו, על הערכתם הרבה לעבודת מתנדבינו בבית ספרם ★ נושא בעל חשיבות חינוכית מאין כמוה, העוסק בחרמות והתעללויות, מובא כאן עם ניסיון לתת כמה עצות בעניין ★ כתבה שנייה על הצ'ט GPT מחכימה אותנו באינפורמציה נוספת ומלמדת ★ למדורו הקבוע "חידות הגיון וחידות מתמטיות" של אילן, אנו מוסיפים מדור חדש של ירמי, "פינת האמן", אשר תביא מדי פעם סיפורים קצרים על חיי אמנים ויצירות.
נשמח לקבל מכם, מתנדבי "ידיד לחינוך", סיפורים, מחשבות ורשמים על רקע התקופה הזאת, ובכלל. שילחו לכתובת המייל המופיעה כאן בסוף הדברים האלה. כתובת המייל לשליחת עצות, רעיונות ושאלות וכן לשליחת צילומים: sprinzak@gmail.com |
|
|
השתלבותה ותרומתה של 'ידיד לחינוך' בקווי העימות בימים אלה |
|
|
מתוך דבריו של מנכ"ל העמותה בכנס מנהיגות 'ידיד לחינוך' שנערך לפני כחודש 'ידיד לחינוך' משתלבת בחודשים האחרונים בבנוי הקהילות של קווי העימות. מבחינת העמותה הכוונה היא להתנדבות עם ילדי מפונים, וכאלה שחזרו לביתם, ממנו התפנו בעקבות המלחמה בדרום ובצפון. "בזכות תמיכות שונות שגייסנו", אומר אורי פרג, מנכ"ל העמותה, "יכולנו לפתוח קבוצות חדשות ולהביא פרוייקטורית, שמיפתה את הצרכים באזור העוטף, ויצרה קשרים עם המועצה האזורית 'שער הנגב', שם תפתח קבוצה חדשה.
בצפון אנו מקימים קבוצות חדשות בנהריה, וכן גם בקצרין, שם נבנית הקבוצה בשיתוף פעולה ייחודי בינינו לבין מכללת תל חי (שתהיה בקרוב אוניברסיטה). בשנה הראשונה תרכז את הקבוצה ד"ר אורה חורי מהמכללה, שתקים את הקבוצה ותעבוד על ביסוסה הראשוני, ואחר כך תעביר את המושכות לרכזת אחרת, שתחליף אותה.
משימה חשובה נוספת היא פתיחה מחודשת של הקבוצה בקריית שמונה, עם חזרת התושבים לעיר ופתיחת מערכת החינוך.
עוד פרוייקט ייחודי בקווי העימות גם בצפון וגם בדרום הוא סיוע לימודי לתלמידים באמצעות שעור שבועי בזום במקצועות הלימוד הנדרשים. על כך כתבה נפרדת בהמשך. |
|
|
?האם אתם אנשים משמעותיים לתלמידיכם |
|
|
בסמינר הרכזים ובסדנאות שניתנו לכל המתנדבים ביישובי 'ידיד לחינוך' (מרץ 2025) |
|
|
|
מה אני יכול לעשות כדי להיות אדם משמעותי בעיני ובעיני האחרים? השאלות שהועלו כאן נדונו כמעט במקביל גם בסמינר רכזי הישובים של 'ידיד לחינוך' וגם בסדנאות שהתקיימו בישובים השונים למתנדבים בשטח.
באחת הסדנאות ברמת גן, למשל, דובר על הדרכים בהן אני יכול להנכיח את עצמי באמצעות מעשים, פעולות, אופן התנהגות, דיבור, והקשר האישי שאני יוצר במשפחה, בקהילה ועם התלמידים.
לכל אלה יש חשיבות, השפעה וערך גם לחיי וגם לחיי אחרים. כשנביט ביוזמות של כל אחד מאיתנו כפרט ושל כולנו כקהילה בשנים האחרונות - בתקופת הקורונה ובודאי בתקופה הקשה של המלחמה, נוכל לשאול, "האם אני גרמתי לשנוי כל שהוא שאני הסיבה לקיומו, האם אני הוא הסיבה לשנוי בילד שאני חונך אותו..."
לא מעט אפשר ללמוד מהסרטון של "TED", שהוצג בסדנאות, בו מדברת המורה האמריקאית ריטה פירסון על הנושא: איך אני הופכת להיות משמעותית בעיני תלמידי.
לסרטון על מיס פירסון |
|
|
|
מה אני יכול לעשות כדי להיות אדם משמעותי בעיני ובעיני האחרים? השאלות שהועלו כאן נידונו כמעט במקביל גם בסמינר רכזי הישובים של 'ידיד לחינוך' וגם בסדנאות שהתקיימו בישובים השונים למתנדבים בשטח.
באחת הסדנאות ברמת גן, למשל, דובר על הדרכים בהן אני יכול להנכיח את עצמי באמצעות מעשים, פעולות, אופן התנהגות, דיבור, והקשר האישי שאני יוצר במשפחה, בקהילה ועם התלמידים.
לכל אלה יש חשיבות, השפעה וערך גם לחיי וגם לחיי אחרים. כשאביט ביוזמות של כל אחד מאיתנו כפרט ושל כולנו בקהילה שלנו בשנים האחרונות שעברנו, בתקופת הקורונה ובודאי בתקופה הקשה של המלחמה. נוכל לשאול, האם אני גרמתי לשנוי כל שהוא שאני הסיבה לקיומו, האם אני הוא הסיבה לשנוי בילד שאני חונך אותו...
לא מעט אפשר ללמוד מהסרטון של "TED", שהוצג בסדנאות, בו מדברת המורה האמריקאית ריטה פירסון על הנושא: איך אני הופכת להיות משמעותית בעיני תלמידי.
לסרטון על מיס פירסון " כל ילד צריך גיבור" |
|
|
אנחנו, חמישה חברים מ'ידיד לחינוך', מספרים על דמות אחת, מיוחדת ומשמעותית בחיינו הצעירים, שהשפיעה גם על התנהלותנו כמתנדבים |
|
|
על ד"ר אלישע שפי שהיה המנהל שלנו ב"תיכון מיטרני" בחולון, כשהיינו מורים בראשית דרכנו - על מנהיגות וקהילתיות / ריקה שפרינצק |
|
|
ד"ר אלישע שפי, הקים וניהל את "תיכון מיטרני" בשכונת ג'סי כהן בחולון. כבר בכך היה מסר ברור: בית ספר שיש בו גם כיתות עיוניות וגם כיתות מקצועיות כמו פעם, בשכונה לא פשוטה. ישבנו לנו, חברים מ'ידיד לחינוך', לאה רוזנברג, יו"ר העמותה שלנו, ריקה שפרינצק, הניה קמיר, ראובן ורול ואירית רימון. השיחה קלחה לה בקלות ובגעגועים.
...הניה מזכירה לנו שד"ר שפי אסף מורים צעירים, ומייד הטיל עליהם סוג של תפקידי ניהול. "כבר אחרי שנה הוא נתן לי כיתה לבגרות בביולוגיה ללא היסוס. הוא הטיל עלינו אחריות אמיתית, למרות שהיינו לגמרי צעירים ובראשית דרכנו", וראובן מדגיש, שכאשר הוא סימן מישהו כבעל פוטנציאל, אז הוא האמין בו שיצליח להתמודד...
על כל מה שסיפרנו, ועל השילוב של תאורייה חינוכית ועשייה
|
| |
|
ד"ר אלישע שפי, הקים וניהל את התיכון בשכונת ג'סי כהן בחולון. כבר בכך היה מסר ברור: בית ספר שיש בו גם כיתות עיוניות וגם כיתות מקצועיות כמו פעם, בשכונה לא פשוטה. ישבנו לנו, לאה רוזנברג, יו"ר העמותה שלנו, ריקה שפרינצק, הניה קמיר, ראובן ורול ואירית רימון. השיחה קלחה לה בקלות ובגעגועים.
הניה מזכירה לנו שד"ר שפי אסף מורים צעירים, ומייד הטיל עליהם סוג של תפקידי ניהול. "כבר אחרי שנה הוא נתן לי כיתה לבגרות בביולוגיה ללא היסוס. הוא הטיל עלינו אחריות אמיתית, למרות שהיינו לגמרי צעירים ובראשית דרכנו".
ראובן מדגיש שכאשר הוא סימן מישהו כבעל פוטנציאל, אז הוא האמין בו שיצליח להתמודד...
על כל מה שסיפרנו, ועל השילוב של תאורייה חינוכית ועשייה |
| |
|
משהו שכדאי לדעת על שווק ופיתוח משאבים, שהם הכרחיים להתפתחותה של 'ידיד לחינוך' – על תפקידה של שרון כץ בעמותה / שרון כץ עונה לשאלות הצוות |
|
|
|
...מהם האתגרים והקשיים ביצירת משאבים להרחבת פעילות 'ידיד לחינוך'?
הקושי הוא מהותי. ריבוי שחקנים מייצר תחרות לא מדוברת בין ארגונים שנאבקים על המשך פעילותם ולעיתים על הישרדותם. קושי נוסף נעוץ ביכולת להבטיח תרומות קבועות ויציבות לאורך זמן. מידי שנה אנו ניצבים מחדש בפני הצורך לגייס את המימון הנדרש לפעילות של אותה שנה. מעטות הקרנות הפילנתרופיות שמאפשרות הגשת בקשה לתרומה רב שנתית שמאפשרת תכנון ארוך טווח. אתגר נוסף וחשוב הוא העמקת ההבנה בקרב המעגלים השונים של 'ידיד לחינוך' ובכלל, לצורך בגיוס משאבים שוטף. באופן טבעי, אנשים נרתעים מפעולות בתחום הזה והמשימה של כולנו היא להרחיב את מעגל האנשים שנרתמים לסייע גם בזה. הדרך לעורר באנשים את המוטיבציה היא להראות ולהסביר מה מניב המימון, איזה ערך הוא מביא, וכמה חיבורים וקשרים בין דוריים מעצימים מתאפשרים בעקבות תרומות של אנשים טובים..
לדברים במלואם |
|
|
גלוי מהיר, שיחות, ועוד שיחות – על מקרים של חרם והתעללות בין ילדים, מה עושים? / צביה טולדנו |
|
|
...בכיתה א', בין התלמידים הנרגשים, הייתה ילדה יפה עם תלתלים ארוכים וזהובים. כבר בימים הראשונים חוותה סוג של חרם. ניגשה אליה תלמידה מפולפלת, בולטת מאוד בנוכחותה ואמרה לה: "את חושבת שאת יפה רק בגלל התלתלים שלך? שתדעי לך, את נראית כמו כבשה". כל הבנות בסביבה פרצו בצחוק. לאורך ימים אחדים לעגו הבנות לילדה, צחקו ממנה וקראו לה כבשה.
הילדה הגיעה הבייתה בוכייה, ובקשה רק דבר אחד: "אמא, היום אני רוצה להסתפר, נמאס לי מהתלתלים, ואני יותר לא רוצה ללכת לביה"ס הזה". האם הבינה שמשהו קרה, וכבר למחרת הגיעה לכיתה. המורה פעלה בצורה מדהימה: "תלמידים, היום נדבר על קנאה, כמעט כל אחד רוצה משהו שאין לו ויש למישהו אחר, למשל, אני מאוד רוצה תלתלים מדהימים כמו שיש למישהי, אבל אולי הילדה עם התלתלים הייתה רוצה עיניים כחולות כמו שיש לי. תלמידים, עלינו לאהוב את עצמנו ולכבד את האחר". שיחה כל כך פשוטה הביאה לרגיעה בכיתה
|
| |
|
בכיתה א', בין התלמידים הנרגשים, הייתה ילדה יפה עם תלתלים ארוכים וזהובים. כבר בימים הראשונים חוותה סוג של חרם. ניגשה אליה תלמידה מפולפלת, בולטת מאוד בנוכחותה ואמרה לה: את חושבת שאת יפה רק בגלל התלתלים שלך? שתדעי לך, את נראית כמו כבשה. כל הבנות בסביבה פרצו בצחוק. לאורך ימים אחדים לעגו הבנות לילדה, צחקו ממנה וקראו לה כבשה.
הילדה הגיעה הבייתה בוכייה, ובקשה רק דבר אחד: "אמא, היום אני רוצה להסתפר, נמאס לי מהתלתלים, ואני יותר לא רוצה ללכת לבי"ס הזה". האם הבינה שמשהו קרה, וכבר למחרת הגיעה לכיתה. המורה פעלה בצורה מדהימה: "תלמידים, היום נדבר על קנאה, כמעט כל אחד רוצה משהו שאין לו ויש למישהו אחר, למשל, אני מאוד רוצה תלתלים מדהימים כמו שיש למישהי, אבל אולי הילדה עם התלתלים הייתה רוצה עיניים כחולות כמו שיש לי. תלמידים, עלינו לאהוב את עצמנו ולכבד את האחר". שיחה כל כך פשוטה הביאה לרגיעה בכיתה
|
| |
|
וזה מה שקבלנו ממשה מור, מנהל ביה"ס "רות דרכא" ותלמידי יב' בגדרה |
|
|
שלישי מימין - מנהל ביה"ס. מסביבו מתנדבים ותלמידים |
|
...פעילותכם החינוכית, החברתית והערכית מהווה נדבך משמעותי בחיי בית הספר ותורמת לעיצוב דור העתיד שלנו. בית ספר "דרכא רות" חרט על דגלו את טיפוח ערכי כיבוד המבוגרים וחיזוק הקשרים הרב-דוריים. אנו מאמינים כי המפגש בין תלמידינו לדור הוותיק יוצר חיבור משמעותי, שמעורר השראה ומעשיר את שני הצדדים. דרך שיתוף הפעולה, התלמידים לומדים לכבד, להוקיר ולהעריך את הניסיון, הידע והחוכמה שאתם מביאים עמכם. המפגשים הללו אינם רק אירועים חינוכיים; הם רגעים שבהם נבנים גשרים של סובלנות, אמפתיה וכבוד הדדי. אין לי ספק שהדוגמה האישית שאתם מעניקים לתלמידים, מחזקת את ערכי בית הספר ומהווה תרומה משמעותית להעצמתם הערכית והאישית...
לדברים במלואם
|
|
|
צ'אט GPT ומערכת החינוך / נחום נוימן |
|
|
ראוי לציין שתחום האינטליגנציה המלאכותית מתקדם במהירות אדירה, ודברים שחשבנו רק לפני זמן קצר שהם דמיוניים, כבר נכנסו לשימוש. לדוגמה, בימים אילו מטמיעים כלי אינטליגנציה מלאכותית באחדות ממערכות העיתונים המובילים בעולם. אינטליגנציה זו מסייעת לכותבים, ובמקביל נותנת יתרון מידע לחברת הנתונים לקבל, ללמוד, ולעבד מידע חדש שמגיע למערכת העיתון לפני שהוא מגיע למתחרים. ממועד הכתבה הקודמת בחודש ינואר כבר יצאה גרסה חדשה ומשופרת של הצ'אט GPT- גרסה 4.5 . גרסה זו חכמה יותר, וגם הסיכוי שהיא טועה קטן יותר. לצערי, דמי השימוש בה אינם נמוכים, ומסתכמים ב 200$ לחודש, כך שעבדכם הנאמן מסתפק בשלב זה בקריאה בחינם של חוות דעת של משתמשים אחרים. אז בואו ננסה לראות מהם היתרונות והחסרונות של הטמעת ה צ'אט GPT במערכת החינוך.
כדי להקל על עצמי פניתי בשאלה לצ'אט בנוסח הבא: "הטמעת ה צ'אט GPT במערכת החינוך?" להלן תשובתו של הבוט כלשונה. עשיתי copy paste של התשובה, ללא כל עריכה:...
|
|
|
פינת האמן / ירמי לז'ה
בנוסף לפינת החידות המתמטיות אנו פותחים פינה חדשה, אשר תביא מדי פעם סיפורים קצרים על חיי אמנים ויצירות
והפעם: החידה הסיסטינית |
|
|
שנים רבות ניטש וויכוח, כיצד צייר האמן מיכאל אנג'לו במשך 5 שנים את ציור הפרסקו המפורסם בעולם על תיקרת הקפלה הסיסטינית בוותיקן.
רבות נכתב על כך ששכב על גב פיגום גבוה, פניו ס"מ ספורים מן הציור, וצבע מטפטף על עיניו ומעוור אותן...ועוד שלל סיפורי בדים.
ובכן, נמצאה ההוכחה, באיור שצייר כנראה אנג'לו את עצמו מצייר את התקרה, ונמצא בספרו של ג'ורג'ו וזארי שכתב כ-8 כרכים בשם: חיי הציירים והפסלים הדגולים ביותר.
ג'ורג'ו וזארי שחי ב-1500 והיה בעצמו אמן, צייר ופסל, הכיר היטב את גדולי האמנים בתקופת הרנסנס. למזלנו יש בידינו כיום תיעוד חשוב ומדויק של חיי האמנים בתקופת הרנסנס שהייתה נדבך חשוב בהתפתחות האמנות של היום.
באיור שמימין נראה אנג'לו עומד מלא קומתו, אוחז מכחול ארוך בקצהו ומצייר. כל צייר יודע שנדרש מרווח גדול והכרחי בין העין ובין היצירה. כך נוצרת זווית ראיה רחבה יותר. הצייר אף נוהג להרחיק את הציור ולבחון אותו במבט פרספקטיבי. כך נהג לעשות גם מיכאל אנג'לו כאשר ירד מן הפיגום אל הקרקע כדי לקבל תמונה רחבה יותר על מהלך העבודה. |
| |
|
החידות של אילן בן ארי מאשקלון |
|
|
מדי חודש שולח לנו אילן חידה מתמטית או חידת הגיון.
בחידות מסוג זה מאתגר אילן את תלמידיו במסגרת כותרתו: "ללמד מתמטיקה קצת אחרת". הקוראים מוזמנים לפתור, ולנסות את החידות יחד עם התלמידים. אחרי שתנסו לפתור, לחצו על הקישור לחידה ותראו
את הפתרון והסברו.
|
| צריך לעבור את הנהר נתון: אדם הגיע לנהר ואיתו זאב, כבשה וכרוב. על גדת הנהר יש סירה קטנה, שיכולה להכיל את האדם ועוד אחד מהשלושה האחרים.
החידה: איך להעביר את כולם בשלום לגדה השנייה כאשר ידוע ש: 1.זוגות טורפים/ נטרפים: זאב טורף את הכבשה, הכבשה אוכלת את הכרוב. זאת אומרת שהאדם לא יכול להשאיר את הזאב עם העז או את העז עם הכרוב
2. בנוכחות האדם – אף אחד לא טורף ולא נטרף. 3.בסירה יש מקום רק לאדם עצמו ולעוד מישהו/ משהו אחד.
לפתרון החידה |
|
|
כתבות ומאמרים נוספים - באתר "ידיד לחינוך": http://www.yadidla.org.il הפקה ועריכה: ריקה שפרינצק, ראש צוות תקשורת
כותרת עליונה (header) איור וייעוץ גראפי: ירמי לז'ה מתפעלי אתר "ידיד לחינוך": יורם לשם ודב שורש
כל הכותבים, היוצרים והמשתתפים במידעון הם מתנדבי "ידיד לחינוך" |
|
|
|