אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
גליון מספר #11  לגליונות הקודמים
יום רביעי, כה טבת תשפ"ב, 29 בדצמבר 2021
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///0eb9ae8f82a449aa8d95830da2bc27c2.jpg
http://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268//%5C%D7%90%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%9D%20(%D7%9C%D7%90%20%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A7)/%5Clogo_white.png
http://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268//%5C%D7%90%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%9D%20(%D7%9C%D7%90%20%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A7)/%5Cheader.png

 דבר מנהלת הרשות לתכנון 
 

שלום לכולם,

בשלהי שנת 2021 אנו מוציאים לאור את ידיעון הרשות לתכנון מס' 11. בחרנו הפעם להעשיר את המידע שבידכם במספר נושאים מרכזיים שעל סדר יומנו ברשות לתכנון, בהובלת האגף לתכנון. בידיעון זה נביא גם כמנהגנו טעימות מפרויקטים שהסתיימו בתמיכת המשרד על פי התכנית לפיתוח הכפר.

 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%AA%20%D7%A4%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%97%20%D7%94%D7%9B%D7%A4%D7%A8.jpg

פיתוח המרחב הכפרי
תכנית העבודה לשנת 2022 מציעה תכנית רחבת היקף לפיתוח המרחב הכפרי.
התכנית כוללת חידושים ביחס לתכנית הקודמת. נוספו תמיכות והשקעות בנושאי תעסוקה, חדשנות, יזמות ובצד אלו נוספו תחומי חברה וקהילה. כמו כן הורחבה קשת התמיכות להיבטים מרחביים בגישה של אזוריות ומתן מקום לפעולות משותפות לעיר ולכפר במסגרת אשכולות מרחביים.

האגף לפיתוח המרחב הכפרי יהיה אחראי ליישומה של התכנית וכהכנה לאישורה נערכה פניה בטופס מקוון לבירור סדרי העדיפות בקרב קהלי היעד. 
מקורות המימון ליישומה של התכנית ייקבעו בדיוני התקציב לשנת 2022 וחלקם יבואו מכוח החלטות ממשלה ושיתופי פעולה בין משרדיים.


פיתוח הגולן
ביום ראשון, 26.12.2021, התכנסה הממשלה לישיבה חגיגית במבוא חמה שבגולן. הממשלה אישרה בישיבה זו את התכנית לעידוד צמיחה דמוגרפית בת קיימא ביישובי מ.א גולן וקצרין לשנים 2022-2025. 
במסגרת ההחלטה, בשנים 2025-2022 יקצה משרד החקלאות ופיתוח הכפר בסך הכול 50 מיליון ש"ח, מתוכם 27.5 מלש"ח מתקציב המשרד ו22.5 מלש"ח מתקציב תוספתי.

שיקום תשתיות ושדרוג חזות - לשם כך יוקצו 35 מיליון ₪, 50% מתקציב המשרד ו-50% מתקציב תוספתי, באמצעות הרשות לתכנון במשרד, לטובת שיפור חזות יישובים, שיפוץ מבני ציבור, ושיקום תשתיות ברחבי המועצה האזורית גולן. זאת במטרה לקדם איכות חיים ורווחה, למשוך תושבים חדשים לטובת ההתיישבות הכפרית, ולשפר משמעותית את התשתית הציבורית והשירותים הזמינים לתושבים.  

פארק חקלאי בקצרין - עוד במסגרת התכנית, תוכן פרוגרמה יוקם למתחם של 300 דונם בקצרין, במסגרתה תיבחן בין היתר אפשרות להקמת מוסד אקדמי ללימודי רפואה וטרינרית ובהתאם לפרוגרמה יוקם פארק חקלאי שיכלול בין היתר מוקד לטיפול בבעלי חיים. לצורך זה, לאחר אישור התכנית, יוקצו בשלב ראשון של הפיתוח 4 מיליון ₪, מהם 2 מיליון ש"ח מתקציב תוספתי. 

מו"פ וחדשנות - עוד קבעה ההחלטה כי המשרד, בשיתוף רשות החדשנות, יפעלו לקידום "מעבדה חיה לחקלאות", לצורך קידום בסיס נתונים חקלאיים מתקדם לשימושי בינה מלאכותית מרכז אגרו-טק למחקר וניסוי שיוביל לגילויים בסדר גודל עולמי בתחום; בנוסף המשרד יפרסם קול קורא למיזמים העוסקים בפיתוח חקלאות עתירת ידע בנפת גולן שיהפכו למקור הכנסה משמעותי עבור כלל תושבי האזור ויגבש תכניות הדרכה בהתאם. משרד החקלאות ישקיע בנושאים אלה 11 מלש"ח הכוללים 3 מלש"ח מתקציב תוספתי;  
ההחלטה כוללת פעולות נוספות שיתרמו לחקלאות חדשנית בגולן ובהן פיתוח שיקדם בשיתוף עם משרד הכלכלה והתעשייה בהתייעצות עם משרד החקלאות שיעסוק בהקמת תעשייה משולבת בחקלאות באזור התעשייה של בני יהודה;  
בנוסף, המשרד בשיתוף משרד האנרגיה, מנהל התכנון ורמ"י, יובילו פרויקטים של מתקני חלוץ לדו-שימוש בשטחים חקלאיים כמקור לאנרגיה מתחדשת ונקייה (אגרו-וולטאי). זאת, במטרה לקדם חקלאות בת קיימא, אשר תתכתב עם הצרכים האקלימיים של מדינת ישראל כולה, ואזור הגולן בפרט.

התכנית מציבה יעדי אכלוס המהווים תנאי לביצוע ההשקעות במפורטות בהחלטת הממשלה.


קריאה מהנה !


https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///4b411cd3283d42df86d366bd3912f604.png
ד"ר רותי פרום אריכא 
מנהלת הרשות לתכנון


https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///08eae039c3604e8186d868a8c67df8a2.jpg

שטחים חקלאיים בתכנית האסטרטגית - שטחים פתוחים 
יוחאי תירושמנהל תחום מידע גאוגרפי
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///01a2753705654d7fb36a9720b24ed764.jpg

השטחים החקלאיים הם חלק אינטגרלי מהשטחים הפתוחים של מדינת ישראל, ויש להם משרעת רחבה של ערכים, מייצור חקלאות דרך מורשת, תרבות ונוף ארצנו.
השטחים החקלאיים נתפשים בכל רחבי הארץ כמקשה אחת, וכפוטנציאל ראשון לפיתוח, ללא תשומת לב לדרגת רגישותם וערכיהם וגם לא לתרומות החיצוניות הגלומות בהם. על אף שתמ"א 35 כללה כמיליון דונם במכלולים נופיים, שרובם משמשים לטובת החקלאות, אין התייחסות בשלב התכנון למאפייני הקרקע – האם היא איכותית או שולית; האם חשיבותה לייצור מזון גבוהה או לא; האם ערכיותה הנופית גבוהה או לא וכד'. 
ההתייחסות היחידה לשטחים חקלאיים הינה ביחס לחשיבותם לטובת המסדרונות האקולוגיים ולשמירת רצף השטחים הפתוחים. אי לכך, מציע צוות החקלאות במסגרת פרק שטחים פתוחים להבטיח את שמירתם ועיגונם כשטחים חקלאיים במערך הסטטוטורי הארצי.

הסיבות המרכזיות לחיזוק ושימור החקלאות
• אספקת מזון לתושבים
• אבטחת הזכות הבסיסית למזון טרי ונגיש למכלול אוכלוסיות, בתנאי אי-ודאות אקלימית, גיאופוליטית וכלכלית
• אספקת תעסוקה ובסיס כלכלי לעוסקים בה
• נוף חקלאי, ערכי מורשת
• ערכי סביבה, אקולוגיה ונופש, חיץ בין אזורים עירוניים
• שמירת קרקעות באזורי הפריפריה
• ועוד...

התוכנית האסטרטגית רואה את השטחים החקלאיים כאחת הרגליים המרכזיות של פרק השטחים הפתוחים. בשלושת נושאי המפתח של הפרק לשטחים פתוחים: אקולוגיה, מים ותרבות, מהווים השטחים החקלאיים תפקיד חשוב ומרכזי. צוות החקלאות בפרק שטחים פתוחים מתמקד בהיבטים של החקלאות היצרנית ואבטחת מזון.

מתודולוגיה
מטרת העל: הגנה על קרקע חקלאית להבטחת אספקת תוצרת חקלאית, לטובת בטחון המזון, חיזוק ההתיישבות ושילוב עם מערך השטחים הפתוחים במדינת ישראל.

אמצעי תכנוניהגדרת "מרחבים חקלאיים מוגנים" שהינם שטחים בעלי ערך חקלאי גבוה, שיש לשמרם לטובת הדורות הבאים, ושניתן להקנות להם הגנה באמצעות הנחיות לתכנון.


איור תהליך העבודה:
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///fcce7044b01b4a088b8e7478d6c2f402.jpg


החלקהנקודת המוצא לניתוח – שכבת ממ"ג חקלאית של משרד החקלאות. השכבה כוללת את סוג הגידול הקיים בשכבה וכן נתונים נוספים הנוגעים להשקיה, באם מקורה או לא, בעלות וכד'. שכבת הקרקע החקלאית הצמחית (שכבת "חלקות חקלאיות") מורכבת מכ- 175,000 חלקות בודדות המרכיבות יחד מארג עשיר ומגוון של סוגי חקלאות שונים.

הרצףכדי לייצר כלי עבודה ארצי של רצפים חקלאיים, הוחלט על עיבוד שכבת החלקות החקלאיות לרצפים חקלאיים, ללא קשר לסוג הגידול, כולל שטחי חקלאות בתחום חלקות א' במושבים, היוצרים אזורים מובחנים ומוגדרים. לאחר העיבוד הראשוני התקבלו כ- 4,100 פוליגונים אשר הגדול מהם הינו בגודל של כ- 110,000 ד'.

מרחבים חקלאיים מוגנים: לאחר שתשתית הרצפים הושלמה, גובש השלב האחרון שכלל יצירת 58 אזורי על ארציים, בהיקף של כ- 3.3 מיליון דונם, הכוללים את השטחים החקלאיים שמשרד החקלאות ופיתוח הכפר מבקש לשמור כעתודה הכרחית להמשך קיום החקלאות ובטחון המזון במדינת ישראל. אזורים אלה כוללים שטחים מעובדים ושטחים המיועדים גם להכשרה חקלאית עתידית. לאזורים אלה ניתן להקנות רמות הגנה סטטוטוריות ו/או הנחיות מיוחדות לתכנון.

לסיכום
1שטח החקלאות הצמחית עומד על כ- 4 מיליון דונם בתחומי מדינת ישראל.
2. סומנו שטחי חקלאות להגנה עבור הדורות הבאים באמצעות 58 "מרחבים חקלאיים מוגנים":
  • כ-3.3 מיליון דונם נטו שטח מעובד בפועל (לא סופי) בשכבת "חקלאות צמחית במרחבים". 
  • פוליגוני החקלאות הצמחית אוגדו בהתאם למרחבים אליהם הם שייכים.
  • 5 מרחבים להכשרה חקלאית עתידית בדרום הארץ (מעבר ל 3.3 מיליון דונם לעיל).
3. כ-170,000 ד' שטחים חקלאיים מתוך 3.3 מיליון נמצאים בתחום מרקמים עירוניים.
4. כ-700,000 דונם שטחים חקלאיים נשארו מחוץ למרחבים - חשובים מבחינת ייצור המזון, אך יקבלו הגנה ע"י צוותים 
    אחרים (כגון תרבות) ובתכניות נקודתיות.
5. משטח החקלאות הצמחית (3.3 מיליון דונם), טרם נגרעו מלוא פוליגוני התכנית האסטרטגית לדיור (קיימת הסתייגות 
    למספר פוליגונים כגון תימורים). הפוליגונים מופיעים בצבע חום בתשריט שבאפליקציה.

 
 
 
מסדרון אקולוגי – חקלאי טובית שושן | מנהלת תחום תכנון כולל
 

בידיעון הרשות לתכנון מס' 6, שפורסם באוגוסט 2020, סיפרנו לכם על תכנית המסדרון האקולוגי של מחוז מרכז – תמ"מ 50/21/3 שהייתה חלוצה בתחום. בעקבותיה ולאור קידום התכנית האסטרטגית 2040 לשטחים פתוחים של מנהל התכנון, מחוזות נוספים של מנהל התכנון החלו אף הם להכין תכניות של מסדרונות אקולוגיים: מחוז חיפה של מנהל התכנון פרסם את התכנית תמ"מ 20/6 להערות הוועדות המקומיות ובמחוז דרום מתבצעת כיום עבודה אינטנסיבית על התכנית שלהם, תמ"מ 92/14/4. גם במחוזות ירושלים וצפון מקדמים תכנית מחוזית למסדרון.

הנושא אף הגיע לפתחה של הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הולנת"ע) שקבעה לאחרונה בהחלטה מספר 688 כי יש לעדכן את השם מ"מסדרון אקולוגי" ל"מסדרון אקולוגי-חקלאי". מדובר בהחלטה עקרונית וחשובה אשר מזכירה כי בפועל, כמחצית משטחי המסדרון כוללים שטחים בקרקע בייעוד חקלאי או בייעוד קרקע המאפשר חקלאות וכי בד בבד עם ההיבטים האקולוגיים יש להמשיך ולאפשר בשטחים החקלאיים את ייצור המזון.

נזכיר כי תכנית למסדרון אקולוגי יוצרת מסגרת תכנונית אשר מבטיחה רצף של שטחים פתוחים המייצר קישוריות במטרה להבטיח תנאי מחיה ומעבר מיטביים עבור מגוון מינים רחב של בעלי חיים וצומח לטובת שמירה על תפקוד המערכות האקולוגיות הקיימות.

בימים אלו הרשות לתכנון במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מקיימת עבודת מטה ודו שיח עם ה"גופים הירוקים" (המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע וקרן קיימת לישראל) על מנת ליצור נייר עמדה המוסכם על כלל הגופים הרלוונטיים לתכנון המסדרונות האקולוגיים חקלאיים במחוזות משרד הפנים.

בבסיס העקרונות של נייר העמדה נמצאים השימושים הנדרשים לקיומה של חקלאות מתפקדת ומיטבית ולכן יותרו הפעולות החקלאיות הנדרשות לעיבוד הקרקע ובכלל זה חריש, השקיה, ריסוס, הדברה, שנטוע וכדומה בכל המסדרון. השימושים החקלאיים המאושרים וזכויות הבניה בתחום המסדרון יוותרו ללא שינוי ולא תהיה כל מגבלה על תכנון ובניית בתי צמיחה למיניהם (חממות, מנהרות וכיסויי רשת), גידור ופעילות חקלאית שוטפת במסדרון, למעט בצווארי הבקבוק אשר מוגדרים כאזורים קריטיים להמשך תפקוד המסדרון. חשיבות צווארי הבקבוק מובנת וברורה ולכן קיימות לגביהם הגבלות בנייה ופיתוח, למעט שימוש בכיסוי רשת. כל צוואר בקבוק נבחן בקפידה על ידי הנציגים במשרד והתקיימו דיונים רבים בנושא.

בתכניות המסדרון האקולוגי - חקלאי, יישמר אזור חיץ בין תחום ישוב כפרי בתמ"מ או בין קצה חלקות א' (הגבוה מבינם) ביישוב חקלאי למסדרון. התכנית לא תחול על החיץ ובכל מחוז יקבע חיץ מותאם. באזור החיץ ייבנו, במידת הצורך, מבנים חקלאיים קשיחים או מבני שירות אשר לא יוכלו להיבנות בתחומי הקו הכחול של הישוב או בתחום המסדרון. ברור כי קיימת עדיפות למיקום בינוי חקלאי קשיח מחוץ למסדרונות האקולוגיים החקלאיים, אולם אין מניעה לבחון מיקומם בתחום המסדרון האקולוגי חקלאי ע"י מוסד תכנון.

לסיכום, תכנית המסדרון האקולוגי – חקלאי’ תעזור לנו לשמור על השטחים החקלאיים פתוחים ומעובדים אשר נמצאים בסינרגיה עם השטחים הטבעיים ובעלי החיים הנעים בשטחם אלו לטובת ולהנאת תושבי המדינה ולדורות הבאים.



 
מדיניות, הנחיות וקריטריונים לתכנון מבנים חקלאיים
 

לאחרונה פרסם האגף לתכנון ברשות לתכנון עדכון לחוברת "מדיניות הנחיות וקריטריונים לתכנון מבנים חקלאיים". המסמך מרכז את מדיניות המשרד בתחום הבינוי החקלאי וכן את הגדרת המבנים החקלאיים בכרטיסי מבנה מפורטים.
מדיניות משרד החקלאות ופיתוח הכפר בנוגע למבנים חקלאיים נגזרת מהמדיניות הכוללת של המשרד בנוגע לפיתוח חקלאות בת קיימא בישראל. המדיניות הינה פועל יוצא למימוש חזון המשרד בדבר פיתוח חקלאות ישראל וביסוס ההתיישבות, הבטחת אספקת מזון טרי ואיכותי לתושבי מדינת ישראל ומינוף היתרון היחסי של חקלאות ישראל. בתנאי המחסור באמצעי הייצור החקלאיים בישראל, חקלאות מתוחכמת המבוססת על ידע מתקדם ומקצועיות ברמה גבוהה הינה הדרך היחידה ליצור חקלאות בת קיימא. חקלאות מתוחכמת מסוג זה מתבססת על שימוש במבנים חקלאיים ובהם בתי צמיחה ומבני עזר לתשומות ולטיפול בתוצרת לאחר קטיף, התואמים את דרישות החוק לפיקוח על ייצור הצמח ואת התקנים הבינלאומיים הרלוונטיים; על מבנים לגידול בעלי חיים המאפשרים תנאי גידול נאותים; על מבנים החיוניים לתפקודם של ענפים חדשים בחקלאות וכד'. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///%D7%9E%D7%91%D7%A0%D7%99%D7%9D.png
מדיניות המשרד היא לאפשר את הקמתם של מבנים חקלאיים הנדרשים לייצור החקלאי - בגודל, בהיקף ובמיקום התורמים לאיכות הייצור החקלאי ולעמידתו בדרישות התקניות, תוך איזון בין צורכי המשק החקלאי לבין צרכים סביבתיים ונופיים.
המסמך מחדד את מדיניות המשרד, כמו כן, עודכנו טבלאות הקריטריונים וטבלת המרחקים ונוספו ארבעה כרטיסי מבנה חדשים ובכלל זה חוות קנאביס, כלביה ומבנה סגור לגידולים חקלאיים.

המסמך הפך בשנים האחרונות למסמך חובה בהכרת המבנים החקלאיים והוא נגיש לאגפי משרד החקלאות, לחקלאים, לעורכי תכניות ולציבור הרחב.

את המסמך המלא ניתן למצוא כאן.


 


תאים פוטו-וולטאים על גג או חזית חממה - תנאים למתן אישור משרד החקלאות
יוחאי תירוש | מנהל תחום מידע גאוגרפי 
בתאריך 07.08.2021 אישרה הממשלה את שינוי מספר 10 לתמ"א 1 - תיקון פרק מתקנים פוטו-וולטאיים. מדובר בתיקון מס' 2 של תמ"א 10/ד/10, ובשינוי לתמ"א 1. התיקון מאפשר הקמת מתקנים פוטו-וולטאיים בדו שימוש בהליך של היתר בנייה (ללא צורך בתכנית מפורטת – תב"ע), באמצעות שינויים למסלולי ההיתר המאושרים והוספה של חמישה מסלולי היתר חדשים, במטרה להביא להשגת יעד הממשלה לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות, תוך התבססות על דו שימוש וצמצום הפגיעה בשטחים הפתוחים. אחד מהמסלולים החדשים הינו הוספת אפשרות לאשר היתר למתקן פוטו-וולטאי על או בחזית חממות.

המסמך, אשר הוכן בשיתוף עם שה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות), כולל תנאים לקבלת אישור המשרד להיתר בניה לשם הצבת תאים פוטו-וולטאים על גג או חזית חממה נחלקים לתנאים עקרוניים והנחיות טכניות. כמו כן כולל המסמך מפרט להגשת הבקשה למחוזות המשרד.

חשוב להבהיר כי המתקן הפוטו-וולטאי טעון היתר בנייה כחוק. חוות דעת יועמ"ש מינהל התכנון שהתקבלה ביום 21.11.21 בנוגע ליחס שבין התיקון לתמ"א ולפטור מהיתר בתקנות התכנון והבנייה, קבעה כי אין לפרש את תקנות הפטור כחלות על הקמת מתקן על גג או חזית חממה מכוח תיקון 10 לתמ"א 1. חוות הדעת המלאה מופיעה בנספח ב' של מסמך ההנחיות. אי לכך, מתקן פוטו-וולטאי על גג או חזית חממה נדרש להיתר בניה ותקנות הפטור אינן חלות עליו.

ההחלטה קובעת שתתאפשר הצבת תאים פוטו-וולטאים בחממות בלבד, ולכן לא תתאפשר הצבת תאים פוטו-וולטאים על בתי צמיחה אחרים לרבות מנהרות, בתי רשת וכיסויי רשת.

תמ"א 1/ 10 קבעה כי מתקן פוטו-וולטאי על גג או חזית חממה יידרש לאישור משרד החקלאות ופיתוח הכפר לשם מתן היתר הבניה. אישור המשרד, באמצעות המחוז הרלוונטי, הינו תנאי הכרחי לקבלת ההיתר.

את המסמך המלא ניתן למצוא כאן 

 


מסמך מדיניות למגורי עובדים זרים בחקלאות
יוחאי תירוש | מנהל תחום מידע גאוגרפי



בתאריך 30.11.21 אישרה הולנת"ע מסמך מדיניות למגורי עובדים זרים בחקלאות, בכפוף לשינויים קלים המפורטים בהחלטה. המסמך הוכן ע"י מנהל התכנון שבמשרד הפנים, ובו גובשה מדיניות, לאחר התייעצות עם כלל הגורמים ובהם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, באשר למיקום הראוי למגורי העובדים הזרים בחקלאות, בסוגי היישובים השונים שבהם הם מועסקים, אשר תנחה את מוסדות התכנון השונים בבואם לאשר דיור מסוג זה.

מדובר במדיניות שהינה בגדר המלצה. אין במדיניות המוצגת כדי לגבור על תכניות תקפות, ובמקום בו קיים חוסר התאמה בין תכניות מאושרות לבין המדיניות המוצעת, יידרש לערוך שינויים לתכניות תקפות במדרגים השונים על מנת לאפשר את יישומה והכל בהתאם לשיקול דעתו של מוסד התכנון המוסמך. הפעילות החקלאית בישראל נתמכת בקבוצה גדולה מאד של עובדים זרים המובאים לישראל עקב מחסור וחוסר הענות של כח אדם מקומי. כ- 30,000 עובדים זרים מועסקים בחקלאות בעשור האחרון ע"י כ- 5,300 חקלאים, כ- 78% מהם מועסקים במושבים, 9% בקיבוצים ו- 12% ביישובים אחרים. המעסיקים העיקריים של עובדים זרים בחקלאות הם משקים משפחתיים, כאשר כמות העובדים הזרים המועסקים על ידי חקלאי בודד יכולה לנוע מעובדים בודדים לעשרות עובדים.

לאור המספר הגדול של העובדים הזרים בענף החקלאות, התחדד הצורך לפתור את הקושי התכנוני בכל הקשור להסדרת מגורי העובדים הזרים המועסקים בענף החקלאות. קושי זה נובע מהעובדה שהעובדים הזרים, המתחלפים מעת לעת, הינם בעלי מאפיינים חברתיים אשר לעיתים שונים מאד מהמאפיינים החברתיים של תושבי הישוב וממילא אינם מהווים חלק מהמרקם החברתי הקבוע שלו. לעיתים מדובר במספר לא מבוטל של עובדים זרים המועסקים על ידי חקלאי בודד, דבר המעורר קושי נוסף במיקום מגורים אלה.

המסמך מציע עקרונות למיקום מגורי עובדים זרים, אשר מחד - ייתן פתרון נאות לצרכי העובדים הזרים ורווחתם, תוך שמירת המרקם הקהילתי של הישוב, ומאידך - יבטיח כי הבינוי יתאם את המדיניות התכנונית וזאת בפרט בהתייחס לבינוי צמוד דופן. 

 
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///%D7%A1%D7%98%D7%A8%D7%99%D7%A4%20%D7%A4%D7%99%D7%AA%D7%95%D7%97%20%D7%94%D7%9E%D7%A8%D7%97%D7%91%20%D7%94%D7%9B%D7%A4%D7%A8%D7%99.png
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///60d63e0ea4684d0f985ab67ab7fc4467.png
פיתוח המרחב הכפרי

 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img-20210712-wa00364.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img_20210411_104724.jpg
שיפוץ בית מורשת במושבי יחדיו | מחוז הנגב | מועצה אזורית בני שמעון

מושבי "יחדיו" הוא שם כולל לשלושת מושבי עובדים ברוש, תדהר ותאשור בתחום המועצה האזורית בני-שמעון. מושב תאשור שבצפון הנגב בשטחה של המועצה האזורית בני שמעון, הוקם בשנת 1953. המושב מעוניין לשמר סמל היסטורי חשוב: בית המזכירות הישן ששימש כמקום התכנסות וקבלת החלטות של המושבים במשך שנים רבות מיום הקמתם. המבנה הישן הופך לבית מורשת ומועדון חברים. המקום ישמש להנצחת סיפור המושב מיום הקמתו ועד היום על ידי הצגת תמונות של דור המייסדים הגדוש זיכרונות שיונחלו לדור הצעיר והם ישולבו בו.

המקום ישמש גם כמועדון פעיל המשלב מורשת והיסטוריה וכן מקום מפגש וחיבור בין קהילות ויערכו בו בין השאר מפגשים, ערבי תרבות, פעילויות של המושבים ועוד.

הפרויקט אושר לתמיכה במימון שהוקצה מתכנית פיתוח הכפר.
עלות הפרויקט : 495,000 ₪, היקף התמיכה : 250,000 ₪. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///33210ee5d9034112858d16007b55a3a8.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img_20210411_104411.jpg
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img-20211227-wa0001.jpg

מרכז מבקרים וחוות לבנדר AZIZO במושב כנף | מחוז גליל גולן | מועצה אזורית גולן

במושב כנף, שבמרום רמת הגולן שוכנת חוות הלבנדר AZIZO המתמחה בגידול, וייצור עצמי של מוצרי לבנדר טבעיים נבחרים. דן אסרף, ממקימי מושב כנף שבגולן, עוסק בגידול מסחרי של לבנדר להפקת שמן אתרי ומוצריו הנלווים. במהלך השנים דן ומשפחתו צברו ניסיון רב בגידול הלבנדר אשר החל כבר בשנת 1987 .

המשק הינו היחיד ברמת הגולן העוסק בפעילות זו, הפוטנציאל התיירותי באזור לתיירות פנים ולתיירות נכנסת הינו גבוה מאוד. מטרת מרכז המבקרים הינו מוקד התכנסות לקהל מבקרים במשק חקלאי, המיועד לחשוף בפני המבקרים באמצעים חזותיים ואחרים את הפעילות החקלאית ואת מוצריו. באתרים בהם הוקם מרכז מבקרים הוכח גידול במספר המבקרים וגידול 
בתוצרת לצורך אירוח המבקרים.

במשק קיימת חנות לממכר התוצרת, כולל מכירה באינטרנט. המבנה משמש -כמקום כינוס ואירוח למבקרים בסמוך לשדות 
הלבנדר בעיקר לקבוצות גדולות (50 איש) ותיירים. 

המבנה מחולק לשני חלקים: בחלק הראשון - יערכו סדנאות ,והדרכות לרבות הקרנת סרט אודות פעילות המשק, תהליכי הגידול, הייצור והקשיים שעמם התמודדנו. החלק השני משמש להגשת ארוחות קלות וטעימות לאורחים על בסיס ייצור  מקומי ממשקים בסביבה כולל דוכן עם התוצרים של המשק. 

הפרויקט אושר לתמיכה במימון שהוקצה מתכנית פיתוח הכפר.
עלות הפרויקט : 645,000 ₪, היקף התמיכה : 100,000 ₪. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img-20211227-wa00002%D7%A2.jpg
 

  שיפור חזות ביישוב מגדלי
ם 
מחוז העמקים | מועצה אזורית שומרון
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img_20190405_121141.jpg

במסגרת העבודות בוצע פיתוח שטח נרחב כולל הקמת מדרכות וחיבורן לדרכים מרכזיות בישוב. הקמת תצפית מרהיבה לכיוון מזרח. הקמת שטחי דשא נרחבים ועבודות גינון והשקייה מסודרת. בעבודות המקדימות בוצעה התאמה וסידור התשתיות הקיימות על מנת שיתאימו לתכנון החדש. בנוסף הותקנו עמודי תאורה המאפשרים שימוש במתחם גם בשעות החשיכה.

הפרויקט תומך בפיתוח התחום הציבורי, המהווה חלק מן היישוב הוותיק ומבואה להרחבה וכולל מתקני ספורט, גני ילדים ומרחב פעילות קהילתי, ליצירת חזות יישובית נאה, מטופחת, באמצעות פתוח סביבתי ונופי במקביל תמיכת המועצה לבינוי מוסדות חינוך ומתקני ספורט במתחם הנ"ל.

הפרויקט אושר לתמיכה במימון שהוקצה בהחלטת ממשלה 358.
עלות הפרויקט : 1,875,000 ₪, היקף התמיכה :1,500,000 ₪.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///bffcf47a99bc4e15a06a4da25395b73e.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///9897da99-ee7d-4377-804e-c7b99bceda6a.jpg
 

גן משחקים קיבוץ רגבים מחוז מרכז | מועצה אזורית מנשה

קיבוץ רגבים הינו קיבוץ ותיק אשר נוסד בשנת 1921. בשנים האחרונות קצב הילודה גדל משמעותית, כך שכמות הלידות הכפילה את עצמה ואוכלוסיית הילדים בקיבוץ עומדת על כ-200 ילדים. הגן הקיים כיום בקיבוץ אינו עומד בעומס ואינו נותן מענה לצרכים ההולכים וגדלים של הקהילה במקום בנוסף לכך הוא איננו מוצל בכל שעות היום.

הפרויקט חשוב מאוד לקהילה אשר שמה דגש על השקעה בדור העתיד ובפעילות שעות הפנאי. הדבר מבטיח תשתית ראויה ואיכותית לילדי הקיבוץ.

הפרויקט אושר לתמיכה במימון שהוקצה מתכנית פיתוח הכפר.
עלות הפרויקט: 300,000  ₪, היקף התמיכה: 240,000 ₪. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///4.png
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///3.png
 

מקום מפגש ואזור פיקניק במשמר הנגב |מחוז הנגב | מועצה אזורית בני שמעון

קיבוץ משמר הנגב מקים פרויקט תיירותי בכניסה לקיבוץ. כחלק מפרויקט זה מתוכנן אזור פיקניק להתכנסות משפחות ומבקרים. באזור זה, בין עצי אורן הוצבו שולחנות פיקניק להנאת באי המקום.

אזור הפיקניק (ותצוגת כלים חקלאים אשר משולבת לצידו) אף נמצאים בצמוד למגרש כדורגל, שיאפשר לילדי המבקרים לעסוק בספורט כדורי.

הפרויקט אושר לתמיכה במימון שהוקצה מתכנית פיתוח הכפר.
עלות הפרויקט: 114,932 ₪, היקף התמיכה: 68,959 ₪.
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img_20210411_094206.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///img_20210411_094432.jpg
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///community_green.png

נעים להכיר: משה מנדלמילך - עמית ממשק
 

באוקטובר 2021 הצטרף אלינו ד"ר משה מנדלמילך, עמית ממשק ברשות לתכנון. "ממשק" היא תוכנית פוסט דוקטורט יישומית של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה. במסגרת תוכנית זו, משולבים בכל שנה מספר עמיתים (בעלי תואר דוקטור מדיספלינות שונות) במשרדי ממשלה שונים, במטרה לנהל פרויקטים סביבתיים שונים. המטרה היא להביא את הידע המקצועי, שאותו צברנו בעולם האקדמי אל תוך משרדי הממשלה. 

את השכלתו האקדמאית רכש משה באוניברסיטת תל אביב. משה בעל תואר ראשון בהצטיינות בגיאוגרפיה וסביבת האדם,  ולאחר מכן המשיך במסגרת המסלול הישיר ללימודי דוקטורט בגיאוגרפיה. מחקר הדוקטורט שלו עסק במיפוי של חורש ים תיכוני באמצעות שיטות שונות של חישה מרחוק: מדידות קרקעיות, רחפנים וחיישניים מוטסים הנישאים על גבי מטוסים. במסגרת מחקר הדוקטורט, פיתח משה שיטת מיון ייחודית למיון חורש ים תיכוני, על בסיס חיישן היפרספקטרלי מוטס (חיישן עם כ- 400 ערוצים ספקטרליים, שהמרווח הספקטרלי ביניהם קטן יחסית). בנוסף, בנה משה מודלים לריכוזי החנקן והזרחן בעלים של מינים נפוצים של חורש ים תיכוני כמו: אורן ירושלים ואלון מצוי. מודלים אלו אפשרו לזהות בעבור כל מין את אורכי הגל הקורלטיביים לריכוזי החנקן והזרחן. באופן זה, נוצר מאגר נתונים, אשר עשוי לסייע בעתיד לאקולוגים לנטר טוב יותר תכונות אלו. במסגרת הדוקטורט פרסם משה כשלושה מאמרים אקדמאיים וחקר את "אי החום העירוני" בערים שונות בישראל. ניתן למצוא את המאמרים כאן.

להלן קישורים שימושים להערכת עוצמות המשקעים במהלך סערות החורף, מתוך אתר השרות המטאורולוגי:
1. מכם הגשם: המכ"ם נותן לנו תמונת מצב עדכנית ברמה של דקות לגבי עוצמת המשקעים של הגשם. ככל שהצבע של העננים צהוב - אדום כך הם עשויים להוריד יותר גשם ובדר"כ הם יכללו גם סופות של ברקים ורעמים. המכ"ם מתעדכן כל חצי שעה לערך.
2. תחזית גשם ל- 6 שעות קדימה: זהו מודל שמראה את כמות הגשם החזויה 6 שעות קדימה, החל מהשעה 12 בלילה של אותו יום (במפה השמאלית העליונה) ועד 120-שעות קדימה. כל מפה מראה את עוצמת המשקעים לאורך 6 שעות בין מפה למפה. גם כאן ככל שהצבעים אדומים- צהובים יוצר כך ירדו יותר משקעים. השעה היא בזמן גריניץ', לכן בשעון חורף יש להוסיף שעתיים קדימה ובשעון קיץ שלוש שעות קדימה. המודלים האלו מתעדכנים ונותנים לנו הערכה טובה למתי יהיו עוצמות הגשם המשמעותיות לאורך סופה מסוימת.

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///b979f3fcf018430287a6f2d6d6c61f8e.png
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268///imsradar_202112221210.gif
התמונות להמחשה מתוך אתר השירות המטראולוגי 
http://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268//%5C%D7%90%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%9D%20(%D7%9C%D7%90%20%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A7)/%5Cbulb.png
משרד החקלאות השקיע כ-18 מיליון ₪ לפיתוח המרחב הכפרי בישראל בשנת 2021: במסגרת התכנית לפיתוח הכפר זכו השנה לתמיכה 8 מרכזי חדשנות אזוריים ועוד כ-60 מיזמים של תכנון ופיתוח כפרי וכ70 פסטיבלים ופעולות למיתוג תיירות כפרית.

התוכנית לפיתוח הכפר היא תכנית רב שנתית שמטרתה להביא להתחדשות ההתיישבות הכפרית בישראל, לשיפור איכות חיי התושבים, ולעידוד צמיחה דמוגרפית וכלכלית, בדגש בפריפריה. בהתאם לכך, משרד החקלאות ופיתוח הכפר תמך בשנת 2021 בכ-60 בקשות לתמיכה במגוון נושאים של פיתוח המרחב הכפרי, בשמונה מרכזי חדשנות אזוריים ובאירועים ופסטיבלים של תיירות כפרית, בתוכם 26 מיזמי תיירות מרחביים ועוד 20 מיזמי תיירות ומרכזי מבקרים יישוביים ובמשקים חקלאיים. כל הפעולות הנתמכות מגלמות בתוכן את החשיבות שרואה מדינת ישראל בפיתוח הסביבה הכפרית, במיוחד בפריפריה, תוך חיזוק הזיקה לחקלאות, שמירה על שטחים פתוחים ועידוד תיירות חקלאית-כפרית. אזורי עדיפות לאומית ויישובי מיעוטים זוכים להעדפה במתן התמיכות. 

http://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/8268//%5C%D7%90%D7%9C%D7%9E%D7%A0%D7%98%D7%99%D7%9D%20(%D7%9C%D7%90%20%D7%9C%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%A7)/%5Cnews-pic.jpg
0
 Advanced issues found
מוזמנים להוסיף, להעיר, להתייחס:
דנה קוטלר ימהרן DanaKo@moag.gov.il
משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הרשות לתכנון
הקריה החקלאית, דרך המכבים ראשון-לציון, ת.ד. 30 בית-דגן | טל: 03-9485572 / 03-9485949
הודעה זו נשלחה ל- על ידי danako@moag.gov.il
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign