אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%9C%D7%95%D7%92%D7%95%20%D7%9C%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%96%D7%9C%D7%98%D7%A8.jpg
פרשת וילך תשפ"ב
הדלקת נרות: 18:21
צאת השבת: 19:26
ניוזלטר מס' 245
מעמד הקהל – למה דווקא לאחר שנת השמיטה? | הרב אלי קפלן
"וַיְצַו מֹשֶׁה אוֹתָם לֵאמֹר מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה בְּחַג הַסֻּכּוֹת. בְּבוֹא כָל יִשְׂרָאֵל לֵרָאוֹת אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהֶיךָ בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר תִּקְרָא אֶת הַתּוֹרָה הַזֹּאת נֶגֶד כָּל יִשְׂרָאֵל בְּאָזְנֵיהֶם. הַקְהֵל אֶת הָעָם הָאֲנָשִׁים וְהַנָּשִׁים וְהַטַּף וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ לְמַעַן יִשְׁמְעוּ וּלְמַעַן יִלְמְדוּ וְיָרְאוּ אֶת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם וְשָׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת"(דברים לא, י–יב).

זמנה של מצוות הקהל מתואר בתורה בצורה מיוחדת. בתחילה נאמר "מִקֵּץ שֶׁבַע שָׁנִים", דהיינו, לאחר שבע שנים, ומיד בסמוך לאחר מכן נאמר "בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה", משמע שזמנה של המצווה הוא בשנת השמיטה עצמה ולא לאחריה.
מסבירים חכמים: "מקץ שבע שנים. בְּשָׁנָה רִאשׁוֹנָה שֶׁל שְׁמִטָּה — בַּשְּׁמִינִית, וְלָמָּה קוֹרֵא אוֹתָהּ שנת השמטה? שֶׁעֲדַיִּן שְׁבִיעִית נוֹהֶגֶת בָּהּ, בַּקָּצִיר שֶׁל שְׁבִיעִית הַיּוֹצֵא לְמוֹצָאֵי שְׁבִיעִית" (רש"י על פי הגמרא במסכת ראש השנה).
אכן, מדובר על השנה שאחרי שנת השמיטה, אבל בזמן שעדיין יש גידולים שעליהם חלה שנת השמיטה.

מהי משמעותו של החיבור בין שנת השמיטה למצוות הקהל?
מסביר המלבי"ם:
"מבאר הדברים שבשבילם תפעול הקריאה עד שתהיה נקבעת בלב השומעים. א) שהקריאה הזאת היא אחת לשבע שנים וטבע האדם להתעורר מדבר שהוא בא לזמן רחוק. ב) במעד שנת השמטה בחג הסוכות. העת המוכשרת שתפעל בהם השמיעה, מפני ששנת השמטה היתה שבת הארץ לה' שידעו כי לה' הארץ, והארץ היא גם כן קדש, וגם לא התעסקו כל השנה בעבודת האדמה, ועסקו בתורה, ואף שכלתה השמטה בר"ה אבל היה ר"ה ויוכ"פ ועסקו בסוכה ובד' מינים."
הסיבה לכך שהמצווה היא אחת לשבע שנים היא כדי שתהיה למעמד המיוחד הזה חשיבות מיוחדת. הסיבה לכך שהיא דווקא במוצאי שנת השמיטה היא ששנה זו היא הכנה ראויה למעמד הקהל. זאת משום שהעם היה פנוי ללימוד תורה, ולאחר שנה כזו הוא ראוי לקבל את התורה מחדש במעמד של העם כולו (עיינו עוד באדרת אליהו לרבי יוסף חיים, שם משמואל ועוד שהסבירו בצורה דומה) .

עוד יש להוסיף שעניינה של שנת השמיטה, שבה מפקירים את השדות כהפקרה למלך, באמירה שהכול שייך לקב"ה ולכן יכול כל אחד מישראל להכנס ולקחת את הפירות מכל שדה שהוא רוצה. הדבר מלמד אותנו מי הוא באמת בעל הבית, עד כמה עם ישראל כולו מאוחד ועד כמה עלינו להרגיש משפחה אחת, כאשר כל אחד מאִתנו מרגיש בן בית בשדותיו של חברו.
שני היבטים אלו באים לידי ביטוי בצורה מיוחדת במעמד הקהל, שבו עם ישראל כולו מתכנס והמלך מסביר לכולם שתפקידו הוא לאחד את העם סביב התורה.
לכן מדגישה התורה "בְּמֹעֵד שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה", דווקא חג הסוכות שבו יש עדיין השפעה של שנת השמיטה, באופן ממשי, הוא הזמן הראוי למעמד הקהל.
כפי שמסביר ספר החינוך את משמעותה של מצוות הקהל: "משרשי המצוה. לפי שכל עִקרן של עם ישראל היא התורה, ובה ייפרדו מכל אומה ולשון להיות זוכין לחיי עד, תענוג נצחי שאין למעלה הימנו בנבראים, על כן בהיות כל עקרן בה ראוי שיקהלו הכל יחד בזמן אחד מן הזמנים לשמוע דבריה, ולהיות הקול יוצא בתוך כל העם, אנשים ונשים וטף לאמר מה הקבוץ הרב הזה שנתקבצנו יחד כולנו?
ותהיה התשובה, לשמוע דברי התורה שהיא כל עקרנו והודנו ותפארתנו, ויבואו מתוך כך לספר בגודל שבחה והוד ערכה ויכניסו הכל בלבם חשקה, ועם החשק בה ילמדו לדעת את השם ויזכו לטובה, וישמח השם במעשיו, וכענין שכתוב בפרוש בזאת המצוה ולמען ילמדו ויראו את ה'"
(מצווה תריב).
מיוחדת היא שנת השמיטה ביכולת שלה להכין את עם ישראל להרגשה הנפלאה שעליה מדבר ספר החינוך.

/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A9%D7%A0%D7%94%20%D7%98%D7%95%D7%91%D7%94.jpg
חברים ושותפים יקרים!
עם תחילתה של שנת עשייה חדשה בבית מורשת אנחנו רואים לנכון לדווח לכם על השנה שהייתה.
כמו כולם, גם אנחנו חווינו טלטלות קשות בשנת הקורונה, סגרים, חזרות לשגרה ושוב סגרים, אך דווקא מתוך הקושי צמחנו והצמחנו:
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%9E%D7%9B%D7%99%D7%A0%D7%AA%20%D7%90%D7%99%D7%AA%D7%9F%20%D7%99%D7%A4%D7%94.jpg
במכינת איתן, המכינה הקדם צבאית שלנו, הגענו ב"ה למספר שיא של נרשמים למכינה בכל הזמנים – 70 חניכים מכל הארץ התייצבו בתחילת השנה, והיד עוד נטויה. מתחם המכינה עבר מתיחת פנים בהשקעה מסיבית של משאבים, ובקרוב אף יותאם לאירוח משפחות וקבוצות בשבתות ובחופשות מהמכינה.

בנוסף חשוב לציין שהיינו שותפים בפתיחתה של המכינה הקדם צבאית בניה שמנוהלת על ידי רשת אמי"ת, ואנחנו שמחים וגאים באחות הקטנה והחדשה.

/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%AA%20%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%A9.jpeg
בית מדרש מורשת בראשות הרב אילן מארק קלט השנה אברכים חדשים, וגם הם ישתלבו בפעילות תורנית וקהילתית בעיר. גם השנה השתלבו עוד בוגרים בתפקידי מפתח במערכת החינוך.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A7%D7%99%D7%99%D7%98%D7%A0%D7%95%D7%AA%20%D7%94%D7%97%D7%9C%D7%95.jpg
קייטנות הקיץ הסתיימו בחסדי ה' בהצלחה גדולה ובשבחים מכל הגורמים. למעלה מ־1,500 ילדים ממערכת החמ"ד נהנו מתכניות קיץ חוויתיות ומעשירות. בנוסף, העבירו רבני הגנים פעילויות ותכנים גם בקייטנות המתנ"ס. אנחנו מודים לעיריית מעלה אדומים ולמתנ"ס על שיתוף הפעולה הפורה.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A6%D7%9E%D7%931.jpg
מועדונית צמי"ד לילדים בעלי צרכים מיוחדים, בניהולה של טלי פרידמן, ערכה התאמות רבות בשנת הקורונה, ועל אף כל הקשיים המשיכה לתת מענה לעשרות ילדים מהעיר. בימים אלו מצוי בשלבים אחרונים תהליך הכרה במועדונית כמועדונית רשמית של משרד הרווחה שתופעל על ידינו. ההכרה תאפשר לנו לקלוט ילדים נוספים ולהוסיף אנשי מקצוע מתאימים.
/Pulseem/ClientImages/11215///938f87e47a4f41f0bf287b1f0f977741.jpg
לימודיית כנפי רוח המיועדת לילדי הקהילה האתיופית פעלה השנה ביתר שאת, גם על ידי מתנדבים, כדי לצמצם פערים לימודיים שנוצרו בשל הלמידה מרחוק. קיבלנו בתרומה ערכות מחשב וטאבלטים ששכללו את היכולות.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%94%D7%A8%D7%91%20%D7%90%D7%A1%D7%A3%20%D7%A9%D7%9E%D7%95%D7%90%D7%9C.png
צהרוני ניצנים הופעלו השנה על ידינו בכל בתי הספר של החמ"ד. השקנו בערב מיוחד, כפיילוט ראשוני ארצי, את תכנית "מאושרים בניצנים" שנועדה לחזק את הצד החברתי־רגשי בתלמידים המשתתפים בתכניות. התכנית מצליחה מאוד, ב"ה, ואנחנו עמלים לפתח ולהרחיב אותה.
/Pulseem/ClientImages/11215///bccdaf06428e4781b1b1940a3dac8210.jpg
תלמוד תורה מורשת לילדים הפועל בתוך בית הכנסת "נוסח אחיד" הכפיל את עצמו בשנה החולפת והיווה אכסניה ללימוד תורה חוויתי ומעצים ליותר מ־100 ילדים וילדות מהעיר. עם סיום השנה יצאו כל הילדים לטיול חוויתי בכותל ובעיר העתיקה והתברכו מפי רבני העיר. אנחנו מודים מאוד לר' אליאור אוחנה וצוות המלמדים על ההשקעה האין־סופית שלא על מנת לקבל פרס. 
/Pulseem/ClientImages/11215///71d8b11a865e46bdafa9226b2db88f01.jpg
השנה הצטרפה לצוות שלנו רחל גוטמן כרכזת בינוי קהילות, תחום מומחיותה. רחל עסקה במיפוי הצרכים בקהילות שונות יחד עם אנשי העירייה והמתנ"ס, והחלה בסיוע וקידום פרוייקטים שונים בתחום. בשיתוף האגף לתרבות יהודית אורגן כנס בתחום הזוגיות והמשפחה, שהתקיים באשכול הפיס והשתתפו בו כ־200 נשים. בנוסף נערכו גם ערבי חוויה במדרשת בארי ועוד. רבני הקהילות שלנו בכל רחבי העיר ממשיכים לתת מענה הלכתי, אישי ורוחני למגוון אתגרים הצצים מן השטח. ברכת שמיים עליהם.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A8%D7%91%D7%99%20%D7%99%D7%A2%D7%A7%D7%91.jpg
רבני הגנים שלנו שמחו לקבל אישור מחודש להיכנס לתוך גני הילדים. כ־800 ילדי העיר מקבלים על בסיס יומי או שבועי תכנים תורניים חינוכיים. בעז"ה נרחיב השנה את הפרויקט.
/Pulseem/ClientImages/11215///vayelech.jpg
פרוייקט נוסף שנוסד השנה הוא משפחה מאושרת, שבמסגרתו אנחנו מפרסמים מדי שבוע חומרים לעידוד שיח משפחתי בשולחן השבת סביב פרשת השבוע. בפסח השקנו גם את כרטיסדר – ערכה מיוחדת לחג הפסח שהופצה בכ־2,000 עותקים. בעז"ה, בזמן הקרוב יופקו ויופצו חומרים נוספים, הכול למען חיזוק חוסנו של התא המשפחתי.
שימו לב לתמונה למעלה: דף משפ"שחה לפרשת השבוע וילך, כבכל שבת. והפעם על ייחודה של השירה, על היצר הטוב והיצר הרע. לחיצה על התמונה תוביל לעותק זמין להדפסה.
 
לצוות ההנהלה של העמותה הצטרף השנה מושי אשר כמנכ"ל משותף. מושי, שכיהן בעבר כמנכ"ל מועצה אזורית מטה בנימין ובשלל תפקידים נוספים, נותן דגש בתפקידו על פיתוח וייזום פרוייקטים חדשים תוך כדי בקרת ביצוע ובקרה תקציבית.

אז מי עומד מאחורי כל הטוב הזה ומאפשר לנו להמשיך ולקדם פרוייקטים חינוכיים וערכיים?
אתם!
את ואתה, שנותנים בנו אמון, שתומכים ועוזרים כספית, שלוקחים חלק בפעילויות השונות ואף רוכשים חלק מהשירותים שיש לנו להציע.
אנחנו מאחלים לכם שנה טובה ומבורכת, שנת המשך שותפות של אמת!
הנהלת בית מורשת 
הודעה זו נשלחה ל- על ידי bmoreshet@gmail.com
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign