אם אינך רואה מייל זה אנא לחץ כאן
על מנת להדפיס דף זה לחץ כאן
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%91%D7%99%D7%AA%20%D7%9E%D7%95%D7%A8%D7%A9%D7%AA%20%D7%92%D7%A4%D7%92.jpg
 
פרשת נח תשפ"ב 
הדלקת נרות: 17:39  
צאת השבת: 18:50
ניוזלטר מס' 249
לא להתייאש! | הרב אלי קפלן
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים לְנֹחַ קֵץ כָּל בָּשָׂר בָּא לְפָנַי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ חָמָס מִפְּנֵיהֶם וְהִנְנִי מַשְׁחִיתָם אֶת הָאָרֶץ." (בראשית ו, יג–יד)

רש"י שואל: "הַרְבֵּה רֶוַוח וְהַצָּלָה לְפָנָיו, וְלָמָּה הִטְרִיחוֹ בְּבִנְיָן זֶה?" ותשובתו על פי דברי חז"ל: "כְּדֵי שֶׁיִּרְאוּהוּ אַנְשֵׁי דוֹר הַמַּבּוּל עוֹסֵק בָּהּ ק"כ שָׁנָה, וְשׁוֹאֲלִין אוֹתוֹ מַה זֹּאת לְךָ, וְהוּא אוֹמֵר לָהֶם עָתִיד הַקָּבָּ"ה לְהָבִיא מַבּוּל לָעוֹלָם, אוּלַי יָשׁוּבוּ."

המקור לדבריו של רש"י הוא המדרש:
"...בוא וראה למה אמר הקב"ה לנח שיעשה תיבה? כדי שיראו אותו שהוא עוסק בה ויעשו תשובה, ואלמלי כך לא היה הקב"ה יכול להציל את נח בשמים או בדברים, אחרי שאמר לו עשה לך תבת עצי גופר (בראשית ו, יד). צהר תעשה לתבה (שם, טז). ולמה כך? אמר הקב"ה מתך כך שאני אומר לו עשה תיבה והוא עוסק בה, והם מתכנסים אצלו ואומרים לו נח מה אתה עושה? והוא אומר להם: תבה, שאמר לי הקב"ה שהוא מביא מבול לעולם שהן מכעיסין אותו, ומתוך כך עושין תשובה, כך הקב"ה מחשב, אבל הן לא היו משגיחין עליו, הוי אומר 'אנשי רע לא יבינו משפט' (משלי כח, ה) (תנחומא הקדום, בובר, בראשית סימן לז, א).

ה' לא רוצה להחריב את העולם. הוא נותן לאנושות הזדמנות במשך מאה ועשרים שנה, מצווה את נח לבנות תיבה במשך זמן רב כל כך, כדי לעוררם ולפי המדרש הוא "חשב" שאכן בניית התיבה תשכנע את האנושות לחזור בתשובה. אבל הדבר לא קרה.
שואל ה"שפתי חכמים": "קשה, אדרבה בניין התיבה יגרום שלא ישובו כי ישיבו לו אילו היה אמת שלכך אתה בונה תיבה כדי להצילך והלא הרבה ריוח והצלה להצילך בלא תיבה."
זאת ועוד, בדרך כלל כאשר יש גזרות אלוקיות, הצדיקים מתפללים ומתחננים לבטל את הגזרה, כפי שעשו אברהם אבינו בעניין סדום ומשה רבנו לאורך כל תקופת המדבר. מדוע נח אינו מתפלל ומתחנן לבטל את הגזירה?
מסביר רבי לוי יצחק מברדיצ'ב: "אך נדקדק בפירוש רש"י ז"ל 'אף נח מקטני אמנה היה' ( לקמן ז ,ז) האיך יכול להיות זה כי הכתוב מעיד עליו 'נח איש צדיק תמים היה בדורותיו'. ועוד קשה למה לא היה מתפלל נח לבטל הגזירה... ונח הגם שהיה צדיק גדול ותמים, היה קטן בעיניו מאוד ולא היה לו אמונה בעצמו שהוא צדיק מושל ויכול לבטל הגזירה. אדרבה, היה חשוב בעיניו כשאר הדור והיה חושב אם אני אהיה ניצול בתיבה ואני אין צדיק יותר משאר הדור המה גם כן ינצלו , לכן לא היה מתפלל על הדור. וזה שפירש רש"י אף נח מקטני אמנה היה, רצה לומר נח היה קטן בעיניו באמונה שהוא צדיק תמים שיכול לבטל הגזירה, שלא היה חשוב בעיני עצמו כלום" (קדושת לוי נח, ב).
דווקא ענוותנותו של נח היא זו שגרמה לכך שהוא לא התפלל והזדעק כלפי ריבונו של עולם ובחר להוכיח את הציבור בצורה פסיבית.
מדרש תנחומא מסביר את הדברים בצורה שונה: "אָמַר רַב הוּנָא בְּשֵׁם רַבִּי יוֹסִי, מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה הָיָה מַתְרֶה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּדוֹר הַמַּבּוּל, שֶׁמָּא יַעֲשׂוּ תְשׁוּבָה. כֵּיוָן שֶׁלֹּא עָשׂוּ תְשׁוּבָה, אָמַר לוֹ: עֲשֵׂה לְךָ תֵּבַת עֲצֵי גֹפֶר. עָמַד נֹחַ וְעָשָׂה תְשׁוּבָה וְנָטַע אֲרָזִים. וְהָיוּ אוֹמְרִין לוֹ, אֲרָזִים אֵלּוּ לָמָּה? אָמַר לָהֶן, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְבַקֵּשׁ לְהָבִיא מַבּוּל לָעוֹלָם, וְאָמַר לִי לַעֲשׂוֹת תֵּבָה, כְּדֵי שֶׁאִמָּלֵט בָּהּ אֲנִי וּבֵיתִי. וְהָיוּ מְשַׂחֲקִין מִמֶּנּוּ וּמַלְעִיגִין בִּדְבָרָיו. וְהָיָה מַשְׁקֶה אוֹתָן אֲרָזִים וְהֵן גְּדֵלִין. וְהָיוּ אוֹמְרִים לוֹ: מָה אַתָּה עוֹשֶׂה? וּמֵשִׁיב לָהֶן כָּעִנְיָן הַזֶּה, וְהָיוּ מַלְעִיגִין עָלָיו. לְסוֹף יָמִים קִצְּצָן וְהָיָה מְנַסְּרָן, וְהָיוּ אוֹמְרִים לוֹ: מָה אַתָּה עוֹשֶׂה. וְאוֹמֵר לָהֶן כָּךְ, וְהָיָה מַתְרֶה בָהֶן. כֵּיוָן שֶׁלֹּא עָשׂוּ תְשׁוּבָה, מִיָּד הֵבִיא עֲלֵיהֶן מַבּוּל, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיִּמַּח אֶת כָּל הַיְקוּם (נח ה, ו). תחילה ניסה הקב"ה בעצמו לשכנע את האנושות לחזור בתשובה במשך מאה ועשרים שנה, ורק לאחר שראה שזה לא משכנע, ציווה הקב"ה את נח לבנות תיבה בתהליך ארוך כדי שאולי ממעשיו אלו יחזרו בתשובה.
מדרש זה מלמדנו שצריך לחפש כל דרך כדי לשכנע. לפעמים דיבורים עוזרים, לפעמים מעשים משכנעים יותר, ולפעמים שום דבר לא עוזר ויש צורך לבנות הכול מחדש.
אין דרך אחת לתיקון העולם. דרכים שונות משפיעות על אנשים, לכן אסור להתייאש ותמיד לחפש את הדרך הנכונה. גם אם הדבר לוקח זמן רב וגם את התוצאה היא שלילית, אפשר לבנות הכול מחדש.

 
 
קָצָר לשבת עם הרב אסף כהן
הרב אסף כהן ממשיך עם הסרטונים הקצרים, דרשה בת שלוש דקות לפרשת השבוע. והפעם: למה המפרשים מתעקשים שנח היה "חצי צדיק", "רק ביחס לדור שלו? ? – עיון בעומקה של השאלה על צדיקותו של נח.
מוזמנות ומוזמנים לצפות.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%94%D7%A8%D7%91%20%D7%90%D7%A1%D7%A3%20%D7%A0%D7%95%D7%97.png
 
לבבות: מוקד ייעוץ חינוכי
ארגון "לבבות", הפועל במעלה אדומים, הוקם במטרה לסייע להורים להתמודד עם האתגרים החינוכיים שמציב בפניהם גיל ההתבגרות של ילדיהם. גיל ההתבגרות בכלל וימים מיוחדים אלו בפרט עלולים לייצר אתגרים במסגרת המשפחתית, והארגון מנסה להעניק כלים להתמודדות חיובית.
מוזמנים להתקשר להתייעצות: 052-8308084
 
הרשמה מאוחרת לתכנית "מאושרים בניצנים"
מוזמנים לרשום את ילדיכם שטרם הצטרפו לתכנית הצהרונים בבתי הספר הממ"ד בעיר. 

/Pulseem/ClientImages/11215///yetz.jpeg
שעת יצירה בצהרון שדי חמד
זו השנה החמישית שבה אנו מובילים בעיר בבתי הספר הממ"ד את תכניות הצהריים שאנחנו מפעילים מטעם משרד החינוך – תכנית "מאושרים בניצנים". השנה ניתן דגש מיוחד על הפן הרגשי־חברתי, שהיה כל כך חסר בשנת הקורונה.
פרטים מלאים תוכלו לקרוא בהרחבה בקישור הזה.

ועכשיו – שי מיוחד לכל הנרשמים לתכנית.
/Pulseem/ClientImages/11215///23d1d8fd-8bde-4c10-928e-140878fce18e.jpeg
הרב אסף כהן, מנהל "בית מורשת", בשיעור פרשת שבוע בצהרון "שדי חמד"

התכנית פועלת במשך 9 שעות שבועיות, ובמסגרתה מתקיימים חוגי העשרה, סיוע לימודי והכנת שיעורי בית ופעילות חברתית מגוונת. התכנית נבנתה יחד עם הצוות הפדגוגי בבתי הספר בהובלת המנהלים והמנהלות.
גם השנה מוביל את התכניות בבתי הספר צוות איכותי, מנוסה ומסור.

התכנית פועלת בכל יום משעת סיום הלימודים ועד השעה 16:00, כולל יום שלישי, שבו מסתיימים הלימודים ב־12:35.
בבתי הספר מעלה התורה בנים ובנות פועלת התכנית עד השעה 16:30.

/Pulseem/ClientImages/11215///1455614e-798c-4292-99d2-7af4f%D7%90%D7%95%D7%9Cf8bc3bb.jpeg
בנות אולפנת צביה מעלה אדומים מתנדבות בצהרון שדי חמד.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%97%D7%95%D7%92%20%D7%97%D7%99%D7%95%D7%AA%20%D7%90%D7%99%D7%9C.png
חוג חיות עם איל חוגי טבע, הפועל בכל הצהרונים (התמונה מ"שדי חמד")
משפ"שחה שלנו: נח
ממשיכים – פרשת נח עם המשפ"שחה שלנו. אחרי שנה מיוחדת ולא שגרתית שבה הבית קיבל מקום מחדש, שנה שבה שלחנו אליכם כל שבוע דף לדיון על הפרשה, חוזרים אל פרשת נח ולומדים בליווי משפ"שחה, רעיונות לשיח משפחתי על הפרשה. כדאי להדפיס ולדון בשולחן השבת.

והפעם: על מצוקה וייאוש, כרמים וצבעים.

אל המשפ"שחה מצטרף פרויקט חדש: משנה מאושרת. לימוד משניות בשיטת השאלות שבה אנחנו משתמשים במשפ"שחה, גם לדיון סביב שולחן השבת.

נמשיך לנסות ולהעשיר את בתיכם ומשפחותיכם בכל השנה כולה.

מוזמנים להתנסות בפעילות ולהצטרף אלינו.
נשמח לשמוע מכם על החוויה.
לחיצה על התמונות תוביל אתכם לדף נפרד, זמין להדפסה.
/Pulseem/ClientImages/11215///%D7%A0%D7%97.jpeg


הדף השני בפרויקט "משנה מאושרת" – לימוד משפחתי של המשנה השנייה במסכת אבות>>>
/Pulseem/ClientImages/11215///avot.jpeg
 
עמותת "בית מורשת" במעלה אדומים החלה את דרכה בשנת תשס"א (2001) כחלק מרשת הגרעינים של קרן מורשת, ובאלול תשס"ג (2003) קמה כעמותה עצמאית. העמותה עוסקת בייזום, הקמת וניהול מיזמים בתחומים המשלבים אחריות חברתית, חינוך ומורשת ישראל.
במהלך השנים התפתחו מיזמים רבים במסגרת העמותה: מועדונית לילדים בעלי צרכים מיוחדים, רבני גנים בכל גני הממ"ד, לימודייה לילדים מקהילת יוצאי אתיופיה, בית מדרש לאברכים הלומדים לתואר בחינוך, חוגים תורניים ופעילויות לנוער, מכינה קדם צבאית 'איתן', רבני קהילות, בתי מדרש קהילתיים, עשייה חברתית־קהילתית ועוד.
 
בית מורשת העוגב 1 מעלה אדומים
טלפון: 02-5905568 | פקס: 02-5900568 | וואטסאפ: 058-5905568
הודעה זו נשלחה ל- על ידי bmoreshet@gmail.com
על מנת להסיר עצמך מרשימת תפוצה זו לחץ כאן
לעדכון פרטים לחץ כאן
גם דיוור זה נשלח על ידי פולסים
Preview Campaign