https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///shar2.jpg
חרצית, צולמה ביום פתוח משק דנציגר, ע"י דובי וולפסון
 
חברי המערכת: 
יחיאל שטיינמץ - מנהל תחום פרחים; חנה מנשרוב - עורכת תוכן (אתר אינטרנט)
 
דובי וולפסון - עריכה מקצועית 
עדי סלוניקו - עריכה לשונית
לובה קמינצ'קי - עיצוב גרפי  
 
דבר המערכת
לקוראי העלון – השלום והברכה,
אמנם מידע מקצועי זורם אליכם באופן שוטף בביקורי המדריכים אצלכם, בקבוצות הווטסאפ ובדרכים נוספות, אך עלון ענף הפרחים הוא האפיק היחיד שבו אנו מעבירים לכם חומר כתוב, מאמרים, סיכומי ניסויים, הנחיות גידול, הנחיות מסודרות לעונה ועוד. העלון ממלא תפקיד נוסף, מבלי שיהא זה ייעודו - הוא מכריח אותנו, המדריכים, לשבת ולכתוב סיכום של כל הפעילות שלנו מעת לעת, וכשאנו מעלים על הכתב את הסיכום, אנו נוכחים לדעת עד כמה רבה העשייה.
 
 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///yechiel_stienmetz_1.jpg
דבר מנהל האגף
בענף הפרחים בישראל של היום ניתן לדבר על ענף גדול ורב-גוני של פרחים לשוק המקומי מחד, ומאידך על כמה סוגי פרחים ליצוא, שביניהם הרוסקוס, פיטוספורום, פרח שעווה, גבסנית, כלנית, נורית, ליזיאנטוס ועוד. בשוק המקומי קיימת דרישה לכמות גדולה של פרחים באיכות מיטבית ולמגוון נרחב של מוצרים, המהווה 'מנוע' להתפתחות ולביסוס של משקי הפרחים בארץ. בעניין היצוא, ייצור הפרחים בעולם חווה בשני העשורים האחרונים תהליכים משמעותיים, שעל רובם אמנם לא הייתה לנו השפעה, אך בסופם איבדנו את היתרון שלנו שהתבטא במספר רב של מינים ליצוא. 
 
לזכרם
 
לזכרו של ד"ר אבנר כהן
אבנר - חוקר, מטפח, חבר ושותף לעבודה, לידע ולעשייה. בשנת 1967 הכרתי לראשונה את אבנר, שהיה סטודנט שנה שנייה בפקולטה, ואני עוזר טכני אצל פרופ' עמרם אושרי בנושא גידול ופיתוח זני אגוזי אדמה ועמידות לזבוב החריע. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%90%D7%91%D7%A0%D7%A8_%D7%9B%D7%94%D7%9F.jpg
 
הנחיות לעונה
 
הנחיות לעונת הסתיו - גידול נוריות לפריחה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///nurit_2.jpg
הנורית היא צמח רב-שנתי ממשפחת הנוריתיים - Ranunculaceae, בעל ציצת שורשים מעובים (פקעת). מוצא נורית הבר באסיה הקטנה ובארצות הים-התיכון. פרח הבר מכיל לרוב 2-1 דורים של עלי כותרת והוא דו-מיני. העלים מאונים לרוב, ובד"כ תמימים או משוננים. במהלך המאה האחרונה נעשו ניסיונות טיפוח רבים לצמח הנורית, וחלק מזני המסחר כיום הם זני מכלוא וצאצאים של זני הטיפוח הראשוניים. הטיפוח הביא ליצירת צמחים הנושאים פרחים מלאים, בצבעים ובגוונים שונים ובעלי מגוון מופעי תפרחות.
הנחיות למגדלי דלפיניום בלודונה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///dalfinum.jpg
לקראת השתילות של עונת הגידול הבאה עלינו לטובה, מצורף דף הנחיות עם דגשים, תזכורות ולקחים מעונות הגידול הקודמות. 
 
גיבסנית - דגשים לעונת הסתיו והחורף 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///13581ca504004235a036f582bbbab041.jpg
ענף הגיפסנית כולל היום כ-20 מגדלים, רובם באזור השרון. היקף הגידול במשקים הגדולים הוא כ-100 דונם למשק. כל המגדלים הם מקצועניים, והמשקים מטופלים ומנוהלים ברמה גבוהה. בנוסף, קיים חומר הדרכה טוב, והענף מלווה היטב מבחינת ידע. בשנים האחרונות עסקנו ביצירה ובהתאמה של ידע נוסף בנושאים: נורות לד, התאמת משטר הדישון להשקיה במים מותפלים ועוד.
הנחיות לעונה - ליזיאנטוס
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///liziantos.jpg
לקראת השתילות של עונת הגידול הבאה עלינו לטובה, מצורף דף הנחיות עם דגשים, תזכורות ולקחים מעונות הגידול הקודמות. 
 
הנחיות לעונה - לימוניום
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///limonyum.jpg
בנורות לד עדיף להשתמש בהארה רציפה (ולא בהארה מחזורית). מפעילים את התאורה החל מאמצע ספטמבר. בתחילת הסתיו משלימים את ההארה ל-16 שעות אור, ומנובמבר משלימים את הארה ל-18 שעות. עם זאת, שעות ההארה העדיפות הן בהמשך היום (לאחר גמר הדמדומים). בסתיו, הטמפרטורות עדיין גבוהות, ולכן ניתן לנצל את מחירי התעו"ז ולהאיר מ-10:30 בספטמבר ואוקטובר. חשוב מאוד לנקות את הנורות מאבק שהצטבר!
בחזית ההדברה בגידולי הפרחים – לחודשי הקיץ והסתיו
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%9E%D7%96%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%9D.jpg
בחודשים אלה מופיעים בעיקר המזיקים והמחלות הפעילים בקיץ, ביניהם כנימת עש הטבק, אקריות, תריפסים, מנהרנים, נמטודות, ציקדות, קימחון, חילדון, חלפת וריזוקטוניה. בעונת הסתיו חשוב ביותר לגלות ערנות ולבצע פיקוח הדוק על כל המתרחש בחלקה, כדי להימנע מאירועים בלתי צפויים. 
 
ספארי סנסט - הנחיות לעונה לקראת הסתיו
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///safari.jpg
לאחר חודשים רבים של השקיה ודישון במנות קצובות, מומלץ עתה לבצע 'שטיפה', כלומר להשקות במנה אחת גדושה של כ-30 קוב לדונם, לסילוק המלחים המצטברים בשולי בצל ההרטבה. השקיה זו גם מרעננת את בית השורשים. לקראת החורף מומלץ לרסס במונעי נביטת עשבים.
הנחיות לעונה - פרח שעווה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///wax-flower.jpg
אנחנו כבר בסוף הקיץ, רוב זני פרח השעווה משלימים בימים אלה את גידול הנוף, וחלקם כבר עוברים לשלב יצירת הפקעים. זנים מוקדמים מאוד כבר החלו לפרוח. לקראת תחילת השיווק נדון להלן גם בנושא איכות הפרח הקטוף. 
 
ורדים – הנחיות גידול לסתיו 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///7a5a3880907a4d5191d68364ab2270b2.jpg
אנו בעיצומו של עוד קיץ קשה במיוחד, המשפיע על איכות הפרחים, בעיקר בחממות שאינן מצוננות. הטמפרטורות גבוהות מאוד ביום וגם בלילה. יעילות הצינון על ידי המזרן הלח תלויה ברמת הלחות באוויר. רמת הלחות באוויר שונה בין אזורי הגידול בארץ, ולכן גם יעילות הצינון בהם אחרת. איכות הפרחים תשתפר רק בעוד כחודש, כאשר טמפרטורת הלילה תרד אל מתחת ל-20 מ"צ. 
הנחיות גידול לעונת הסתיו והחורף בענפי קישוט 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%99%D7%A8%D7%95%D7%A7%D7%99%D7%9D.jpg
הרוסקוס שומר על מקומו כענף המוביל ביצוא מישראל. משבר הקורונה פגע אמנם בתקופת שיווק מסוימת באביב שעבר, אך השוק שב לאיתנו, ובסופו של דבר שווקו כמעט כל הענפים שנותרו בשטח. יתרה מזאת, בעקבות בעיות באספקת ענפי קישוט ירוקים ממדינות אחרות, גברה הדרישה לענפי קישוט מישראל.
בנוסף להנחיות לעונה, ראו בהמשך הנחיות גידול לרוסקוס ולאקליפטוס. מומלץ להוריד ולהדפיס. 
 
אדמונית – הנחיות לעונת הסתיו
בשנה החולפת ציינו 25 שנים לגידול האדמונית בישראל. את הכנס החגיגי המתבקש החליף כנס ב'זום', בסגנון הימים הללו, אך אנו עוד נחגוג את המאורע ברוב עם בעזרת השם. החורף החמים אשתקד גרם למחסור בפרחים ופגם באיכותם. נחמה פורתא חוו המגדלים בהר הגבוה, אשר קטפו יבול סביר וזכו למחירים טובים. גידול האדמונית בנגב מתפתח יפה בשנים האחרונות הודות לזנים הטובים, המתגלים במבחן הזנים הנערך מדי שנה ע"י עירית דורי במו"פ דרום. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///admonit.jpg
 
הנחיות גידול
 
הנחיות גידול - רוסקוס
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///ruscus_hypophyllum.jpg
רוסקוס Ruscus hypophyllum הוא בן- שיח בעל פילוקלדים (ענף דמוי עלה) גלדניים. מוצאו דרום אירופה. הגידול המסחרי של רוסקוס נעשה בעיקר בישראל ומעט בפלורידה, בקולומביה ובארצות המזרח התיכון האחרות. רוסקוס נמנה על משפחת השושניים. בארץ ידוע הזן המסחרי וכן זן הבר – עצבונית קטנת עלים או עצבונית החורש. הענף מאד פופולרי בזרי פרחים וכן גם בסידורי פרחים. ניתן למצוא רוסקוס במסחר כענף יבש או חנוט וצבוע. הרוסקוס הינו גידול רב שנתי ומפתח קני שורש מעובים. בקיץ נמצא בתרדמה, עם ירידת הטמפרטורה בסתיו הרוסקוס מתחיל ללבלב ובאביב עולה גל נוסף של לבלובים במידה והגל החורפי נקטף. 
הנחיות גידול - קאלה אתיופיקה 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///cala_.jpg
קאלה אתיופיקה לבנה (Zantedeschia aeathiopica) היא גיאופיט ירוק עד בעל פקעת, השייך למשפחת הלופיים (Araceae), משפחה הכוללת 11 מינים, ובהם זנים רבים, השונים זה מזה בעיקר בגודל הפרח, בצבע, בעלים ובצורה. הצמחים עשבוניים, רב-שנתיים, בעלי קני שורש עבים, דמויי פקעת. התפרחת היא שדרה עבה, הנושאת פרחים ועטופה במתחל לבן בדרך כלל, שאורכו עשוי להגיע עד 20 ס"מ. טרף העלה דמוי חץ, רומח או לב, ועוקציו נוטים הצדה. הפטוטרת ארוכה, עבה וספוגית. המתחל ריחני, דמוי פעמון ומתמשך לחוד. בתנאי אקלים מתאימים יכולה הקאלה לצמוח ולהניב פרחים מרבית חודשי השנה. 
 
הנחיות גידול אקליפטוס לענפי קישוט
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///eucalyptus.jpg
אקליפטוס Eucalyptus)) הוא סוג מגוון של עצים, ולעתים רחוקות גם של שיחים ירוקי-עד ממשפחת ההדסיים. הסוג מונה כ-700 מינים שמוצאם בעיקר מאוסטרליה. מינים שונים של העץ ניטעו במקומות שונים בעולם, ובכלל זה גם בישראל, שבה היה להם תפקיד חשוב בייבוש ביצות. שורשי האקליפטוס יכולים להתפשט עד 30 מטר לרוחב, ועד 18 מטר לעומק. הצימוח של האקליפטוס מהיר מאוד. בארץ נטועים מאות דונמים של אקליפטוס, המיועד לקטיף ענפי קישוט דקורטיביים. עיקר הייצור מיועד לשוק המקומי, וחלקו מכוון ליצוא, במיוחד בחודשי החורף. סך היצוא הישראלי נע בין 1 ל- 1.5 מיליון ענפים. הייצור העולמי מרוכז ברובו באיטליה, בצרפת, בקליפורניה ובאנגליה. 
גידול פרחים בשמיטה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///shmita.jpg
מאמר זה נכתב לקראת שנת השמיטה תשפ"ב והוא מהווה המשך וסיכום של מאמרים קודמים, אשר נכתבו בשנות השמיטה שחלפו.
שמירת השמיטה בפרחים היא פשוטה יותר, להבדיל מענפי הצומח המניבים ירקות ופירות. הפרחים כיום (גם הריחניים שביניהם) אינם עומדים לריח, ולכן אין בהם קדושת שביעית (1); מותר למכרם כרגיל ולייצא אותם לחו"ל. הדברים המובאים להלן, אם כן, מתייחסים לגידול פרחים בשמיטה ללא צורך במכירת האדמה לגוי. 
 
מאמרים
 
מפנקסו של יצחק מור - גמלאי תחום הפרחים בשה"מ
יצחק מור, מדריך פרחים בגמלאות, עבד כמדריך פרחים בשה"מ במשך שנים רבות ושימש כממ"ר גבסנית וציפורן בימי הזוהר של ענף הפרחים. 
יצחק פעיל מאוד גם היום וממשיך ללמוד דברים חדשים בגינתו הפורחת. איציק שיתף אותנו בידע שהוסיף בשנים האחרונות בשלושה נושאים: 
1. הדברה אפקטיבית של חיידקי הארוויניה בפקעות של קלדיום.
2. הדברת גומא הפקעים (סיידה) בשטחי הגידול המסחריים.
3. תיעוד לפריצת הדרך בתחום ההארה בגבסנית.

https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///itschak.jpg
 
שיווק הפרחים ברויאל פלורהולנד 2021
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///flowers.jpg
במאמר זה ריכזנו את נתוני השיווק ברויאל פלורהולנד של ישראל בחמשת הגידולים המובילים מבחינת הכמות. הכמות הגדולה ביותר הייתה בפרח שעווה (מעל 45 מיליון פרחים), ואת המקום החמישי תפס הלימוניום (כ- 12 מיליון ענפים). בכל אחד מהגידולים דיווחנו על סך כל הכמויות המשווקות מישראל, בהשוואה לשאר המדינות, בעשר השנים האחרונות, ואת פרישת השיווק, הכמויות והמחירים בישראל בכל שנה מבין השנים 2019, 2020 ו-2021.
השפעת טבילת פקעות קאלה אתיופיקה בהורמונים 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///cala.jpg
קאלה אתיופיקה היא גיאופיט ירוק-עד, השייך למשפחת הלופיים (Araceae). מוצאה בדרום אפריקה, באזור הקייפ, ובארץ מגדלים אותה לריבוי ולפריחה בחודשי החורף. בשנים האחרונות קיימת דרישה ביצוא הקאלה הן לפקעות כחומר ריבוי והן כענפי פריחה. תקופת השיווק הטובה, שבה הפרח פודה מחירים גבוהים, היא בין ספטמבר לאפריל. 
 
השפעת תוספת תאורת לד פוטוסינתטית על היבול ועל האיכות של ורדים
מזן Lovely Red
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///97264a86a25843e8b232ef90a6e3a0d7.jpg
תהליך היצירה וההתפתחות של הפרח דורש אנרגיה רבה, שמתקבלת בצמחים על ידי קיבוע פחמן דו-חמצני בתהליך הפוטוסינתזה. בארצות צפוניות נעזרים באמצעי חימום ובהארה בנורות בעלות עוצמה רבה, ההארה מהווה תחליף לקרינה פוטוסינתטית, במטרה להתגבר על היעדר קרינה מספקת. למרות היתרון היחסי של ישראל בגידול פרחים בחורף, עדיין ישנה ירידה ניכרת במשך ובעוצמה של האור, הדרוש לתהליך הפוטוסינתזה, בחודשי החורף ביחס לקיץ, מה שגורם לירידה באיכות וביבול הפרחים ולעלייה במשך הזמן עד לפריחה.
ענף השתלנות בקורונה
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///%D7%A9%D7%AA%D7%9C%D7%A0%D7%95%D7%AA.jpg
דו"ח זה מתאר את ההשפעה העקיפה של מחלת הקורונה בשנת 2020 על ענף השתלנות וצמחי הנוי, והוא מבוסס על דיווחי השתלנים וההתרשמות של המחבר מהנעשה בשטח, בהשוואה לשנים קודמות. בעת הכנת הדו"ח אין בידי שה"מ נתונים פיננסיים אובייקטיביים, שמהם ניתן להקיש מבחינה כמותית על מצב השוק.
 
זני אדמונית לגידול בישראל
שוק האדמונית נמצא בתהליך מתמשך של התרחבות. ב-20 השנים האחרונות עלה היקף המסחר בבורסות הפרחים מכ-15 מיליון פרחים לכ-80 מיליון פרחים בשנה. במקביל, התרחב גם היצע הזנים, וממספר מוגבל של זנים לפני עשרים שנה, כיום יש לפנינו קשת רחבה ומגוונת של זנים. תהליך ההתרחבות לזנים חדשים הוא תהליך שעובר כל פרח עם העלייה בפופולריות שלו ובהיקף המסחר והוא נובע ממספר סיבות עיקריות. ביניהן:
ניצול הצלחה; החשש מאיבוד הפופולריות של הזן הקיים; הדרישה המתמדת של השוק למוצרים חדשים. 
https://www.pulseem.co.il/Pulseem/ClientImages/9859///admonit-mamar.jpg
משרד החקלאות - שירות ההדרכה והמקצוע
מייל:haname@moag.gov.il
Preview Campaign